Kynätauko

Kesäajosarjoissa on ollut melko paljon ns. kynätaukoja.

Linkkeriin 1612 on asennettu sisälle taulutelkkari. Kynätaukojen aikaan ei useimmiten tule mitään hyvää ohjelmaa.

Kynätauko on tauko, joka jää kahden perättäisen linjasivun väliin ja joka on merkitty työehtosopimuksen pykälät täyttäväksi tauoksi. Esimerkiksi 23:lla lähdin Rautatientorilta klo 7.29, ja keskimääräisten ajoaikojen perusteella laskettu saapumisaika Invalidisäätiölle oli 8:04. Ruskeasuon päähän jäi siis laskennallinen 16 minuutin tauko ennen seuraavaa lähtöaikaa, joka oli 8:20. Samankaltainen tilanne oli myös kierrosta myöhemmin.

AKT:n tämänhetkisen työsopimuksen mukaan puolen tunnin ruokatauon voi tietyin ehdoin antaa kuljettajalle kahdessa osassa, joista kummankin on oltava vähintään 10 minuutin mittainen. Se osuus puolesta tunnista, jota ei ensimmäisen tauon aikana ehtinyt pitää, pidetään toisen tauon yhteydessä.

Minun mielestäni tällainen taukojen antaminen arvioitujen saapumisaikojen perusteella on kyseenalaista. Jos olisin ensimmäisellä tauolla ehtinyt huilata vain 13 minuuttia, olisi toisella tauolla pitänyt olla tekemättä töitä 17 minuutin ajan, ja sitten olisin lähtenyt jo päätepysäkiltä muutaman minuutin myöhässä.

Toinen pointti on, että tauko todellakin on taukoa, eikä sen aikana pitäisi tehdä töitä. Myös esim. asiakkaiden palveleminen ja auton siisteydestä ja kunnosta huolehtiminen on työtä. Siksi tällaisten taukojen aikana useimmiten poistunkin auton läheisyydestä hieman kauemmaksi ja – riippuvainen kun taidan olla – selaan sosiaalista mediaa.

Kolmas pointti on hieman mukavampi. Jokunen kuljettaja on kritisoinut kesäaikatauluja kireiksi, mutta kun minun ajamillani linjoilla on aikaa tauottaa kuljettajia linjasivujen välillä, niin eivät niiden linjojen ajoajat ainakaan kovin tiukkoja voi olla. Toisaalta on kantautunut tietoja jopa puolen tunnin luppoajoista päätepysäkeillä.

Kynätauko-sanankuulin viime viikolla taukotilassa. Kahdessa osassa päätepysäkillä annettavalle ruokatauolle en ole keksinyt sopivan lyhyttä termiä, joten otin kynätauon välittömästi omaankin käyttööni.

Kuluneella viikolla olen myös tehnyt jonkin verran ylitöitä. Motiivina oli vaihtelunhalu, eikä se lisäraha lompakossa pahaa tee, joten kun jaksamista tuntui aamuherätyksiin riittävän, niin kävin sitten muistelemassa linjaa 611. Ei siellä kiire ollut, mutta ei jäänyt vartin taukojakaan, kuten 23:lla.

Lisäksi sain pienen palkkion oltuani valokuvamallina yhtiön sisäistä tiedotus- ja koulutusmateriaalia varten. Tavarareppu sisälsi myös minusta otetut kuvat, mutta ei tietoa niiden tekijänoikeuksista, joten en ehkä uskalla niitä tässä yhteydessä julkaista. 🙂

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.