Kaks äks

Torstaina ajoin raitiovaunua korvaavaa linjaa.

Silloin, kun kiskoihin sidottu liikenne ei syystä tai toisesta pääse kulkemaan, saatetaan linja-autoilla ajaa korvaavaa liikennettä, jotta saataisiin matkustajat perille liikennekatkosta huolimatta. Esimerkiksi tänä kesänä rakennetaan Reijolankadulle raitiotie, ja sen liittäminen jo olemassa olevaan rataverkkoon vaatii sen, että Nordenskiöldinkadun raitioliikenne pysäytetään noin kuukauden ajaksi. 

Nyt kiskotyö on ollut sen verran ajoissa tiedossa, että sen vaatima korvausliikenne voidaan ajattaa normaalina työnä. Linjoille on laadittu aikataulut, ja niiden perusteella on laadittu kuljettajille työvuorot. Kiirettä ei ole, ja suunnittelijat ovat voineet hioa pienimmätkin yksityiskohdat viimeisen päälle kuntoon, ja ajoja varten on voitu varata kuljettajia ja busseja hyvissä ajoin.

Työpäiväni oli jaettu niin, että ensin ajoin vain kaksi kierrosta. Sinä aikana reitti vaikutti melko ruuhkaiselta, vaikka onhan se tietysti oletusarvokin. Linja on perustettu työmaan takia, ja työmaiden liepeille tuppaa kertymään autojonoja. Ruokatauon jälkeen alkoi kuitenkin jäädä aikaa päätepysäkeille, ja linja muuttui varsin mukavaksi ja leppoisaksi huolimatta viiden tunnin yhtäjaksoisesta urakasta.

Saamani kuljettajaohjeen mukaan Urheilutalon päässä olisi pitänyt kääntää auto ympäri ajamalla Fleminginkadun, Franzéninkadun ja Kaarlenkadun kautta, tai vaihtoehtoisesti päinvastaiseen kiertosuuntaan. Tällä reitillä piti kuitenkin seistä kolmeen kertaan liikennevaloissa, ja odottavan aika on tunnetusti pitkä.

Seuraavalla kierroksella ajattelin olla ovela, ja kiersinkin vain Urheilutalon ympäri Josafatinkadun ja Kirstinkadun kautta. Ne eivät ole perinteisiä bussi- tai edes joukkoliikennekatuja, mutta tilausajoissa karttunut kokemus kertoi, että kyllä sieltä bussilla mahtuu, kunhan muistaa nostaa bussin maavaraa.

Myöhemmin havaitsin, että vieläkin ovelampi olisi voinut olla. Perässä tuleva vuoro vetäisi U-käännöksen Läntisen Brahenkadun ja Helsinginkadun risteyksessä.

2X:n aikataulu on epäsäännöllinen. Kierrokseen on varattu aikaa noin 40 minuuttia, mikä riittää mainiosti. Aluksi pidemmät tauot tuntuivat jäävän Urheilutalon päähän, jonne onkin järjestetty kuljettajia varten bajamaja, ja siellä on kahvipaikkoja ja Hesburgerkin lähistöllä.

Oopperan päässä tilanne on hieman ongelmallisempi. Linjan virallinen päätepysäkki, Ooppera (1332) on niin ahdas, että siihen ei mahdu useita busseja yhtäaikaa. Jotta vältettäisiin konfliktit 70T:n kanssa, 2X:n kuljettajien ohje on tasata aikaa Kisahallin pysäkillä. Niinpä ”Kisis” onkin 2X:n de facto -päätepysäkki, ja siinähän on ympäristössä monia ravinnonnautintapaikkoja saniteettitiloineen.

Joskus äksäbusseihin on järjestetty vaihto raitiovaunusta, joskus ei. Nyt en havainnut selvää yhteyttä raitiovaunujen ja bussien aikataulujen välillä, vaikka se kyllä järjellä ajatellen selittäisi 2X:n aikataulun epäsäännöllisyyttä.

Matkustajia kyydissäni oli kohtuullisessa määrin, mutta seisomapaikkoja ei missään vaiheessa tarvittu. Sattumoisin Helsinki Cup -jalkapalloturnaus on käynnissä, ja 2X kulkee Brahen kentälle, jossa on otteluita, ja Helsingin vanhalle jäähallille, jonka lähellä olevilla nurmilla on otteluita, ja jonka pihalla näytti olevan jonkin sortin kisakylä. Jalkapallojoukkueita riitti, tai pitäisikö puhua yksikössä, koska eräskin joukkue oli kyydissäni kolmeen kertaan päivän aikana.

Kaiken kaikkiaan tästä työpäivästä jäi positiivinen mieli. Jos tällaisia tulee lisää kesän kuluessa, en pane vastaan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.