Äkkiäks

Raitiovaununkorvauslinjan 2X tapauksessa se, että raitioliikenne on pantava poikki, oli tiedossa hyvissä ajoin. Ajoille pystyttiin suunnittelemaan oikeat aikataulut, ja niitä varten varattiin resursseja, toisin sanoen linja-autoja ja kuljettajia. Tällainen on tilanne yleensä silloin, kun kyse on suunnitellusta kiskotyöstä, kuten nyt Reijolankadun työmaasta.

Korvausliikenteessä näen olevan kaksi muutakin kiireellisyystasoa.

Ensinnäkin on kiireinen hätätilanne. Silloin työnjohtajan puhelin pirahtaa kesken pahimman aamuruuhkan. ”Meiltä on kisko poikki, tarvittaisiin kymmenen bussia korvaamaan, montako saatte järjestettyä nyt heti välittömästi saman tien?!”

Vaikka pihan perältä olisikin saatavissa ajoon pikkuvikaisia tai huoltoa odottavia busseja, niin varikoilla ei yleensä ole kovin paljon kuljettajia varalla. Vaikka se olisikin mielestäni ihan mukavaa viettää päivät pitkät (etenkin sunnuntait) kymmenien kollegojen kanssa varikolla odotellen sitä päivää, kun metrot tai ratikat eivät pääse kulkemaan, niin en usko, että matkustajat pitäisivät yhtä paljon lippujen hintojen korotuksista tai kunnat kuntaosuuksien nostosta. Karkeasti laskien neljän vaunun mittaisen metron matkustajien kuljettamiseen menee neljä bussia, ja kun junia kulkee viiden minuutin välein, tunnin aikana tarvittaisiin yli 40 bussia kuljettajineen.

Niinpä siinä käy niin, että vasta ratavaurion sattuessa ja liikenteen katketessa aletaan soitella kuljettajia kodeistaan töihin ja elvyttää niitä korjaamon kirjoilla olevia busseja. Raideliikennekatkos on usein jo melkein ohi, ennen kuin riittävä määrä henkilöstöä ja ajoneuvoja on saatu kasaan. Matkustajat joutuvat tungeksimaan täysissä korvausbusseissa ja reiteilleen sopivissa normibusseissa, mutta parempi sekin kuin ei mitään.

Kun selviää, mistä katkos tarkalleen ottaen johtuu, tiedetään, kuinka kauan sen korjaaminen kestää. Parhaimmillaan selvitään muutaman tunnin kaaoksella, mutta jos liikennehäiriö kestää kauemmin, muutamia päiviä, saadaan kyllä yleensä kuljettajia sen verran ylitöihin, että korvausliikennettä voidaan ajaa enemmän kuin ihan heti raideliikenteen mentyä poikki. Tarvittaessa liikennettä voidaan vähentää muilta linjoilta, ja esimerkiksi metron liityntälinjat voivat alkaa ajaa keskustaan asti harvemmalla vuorovälillä kuin normaalisti.

Joku ehti bongata minut Joukkoliikennefoorumillekin tämän kanssa.

Viimeksi olen ollut junaliikennettä korvaamassa toukokuussa. Ajojärjestelijä oli yrittänyt soittaa muutamaan kertaan, mutta en ollut päässyt vastaamaan, ja takaisin soittaessa puhelin tuuttasi varattua. Tulin varikolle työpäivän jälkeen, ja hän nykäisi hihasta, ja kysyi, voisinko lähteä ajamaan lisävuoroja linjalle, jonka reitti on osittain päällekkäinen junan kanssa. Hetken harkinnan jälkeen suostuin.

Kuten näissä kiirekaaostilanteissa yleensä, minulle osoitettiin vara-auto, joita onneksi tuona päivänä oli pihalla. Ohjeistettiin, että aikataulua ei ole, ei tiedetä, koska pääset pois, mutta ajotunnithan tulee täyteen silloin ja silloin, käytä omaa järkeäsi, soitellaan ja alahan mennä!

Päätin lähteä Elielinaukiolta kahden vuorovaunun välissä, mutta lähtö viivästyi sen verran, että takana tuleva vuoro huohotti niskaan jo Haagassa. Bussi tuntui hieman täydemmältä kuin normaalisti, mutta se saattoi johtua siitäkin, että olin kaksiakselisella autolla linjalla, jota yleensä ajetaan telibusseilla.

Kun pääsin Hakuninmaalle, puhelin soikin jo. ”Junat kulkee jo, tule pois sieltä”, sanoivat. Minä tein työtä käskettyä, ajoin varikolle, ja lähdin kotiin muutamaa ylityöeuroa rikkaampana.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Äkkiäks

  1. Torksi sanoo:

    Voisitko joskus tehdä postauksen jossa kerrot vähän sen rahastuslaitteenkäytöstä, kuinka se toimii jne?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.