Pikkujuttusikermä

Edellisen tekstin jälkeen on tapahtunut kaikenlaista pientä, joten tällä kerralla kirjoittelen sikermän.

Työaikajärjestelyistä johtuen kävin ajamassa yhtenä päivänä runkolinjoja. Aikataulu ei ollut yhtä kireä kuin pelkäsin, joten kaksi pitkää ajorupeamaa eivät tuntuneet kovinkaan pitkiltä, kun hieman ehti jaloitella välissä. Ruokataukoa oli vain puoli tuntia, mutta senkin aikana ehti hoitaa ne välttämättömimmät asiat, eli kahvitankkauksen ja lisää työaikajärjestelyjä.

Sinä päivänä olin toisella vakiolinjoistani, kun taksi ja raitiovaunu kolaroivat Kaisaniemessä.  Minä saavuin Rautatientorille juuri tapahtuman jälkeen, ja jouduin ohittamaan tapahtumapaikan vastaantulevan liikenteen kaistan kautta poliisin ohjaamana.

Taas Ruskeasuon suuntaan lähtiessäni kyytiin tuli raitiovaunun kyydissä ollut seurue, joista vain yhdelle oli heidän sanojensa mukaan myyty lippu. Minulle tuli heti mieleen, että raitiovaununkuljettaja olisi keskittynyt lippujen myyntiin eikä ajamiseen, ja ajanut taksin päälle, mutta toisaalta uutisissa kerrotaan, että taksi olisi ajanut raitiovaunun eteen. Joka tapauksessa minä hoidan nykyisin lippu- ja neuvonta-asioita pääasiassa vain silloin, kun ajamani ajoneuvo seisoo turvallisesti pysäkillä.

Mechelininkatu

Pysäytysviiva on jossakin tuolla sinisten putkien ja sorakasan alla. Liikennevalojen tunnistinkin melkein…

Mechelininkadun remontti on edennyt sellaiseen vaiheeseen, että Hietaniemenkadun risteyskin on kaivettu auki. Kääntyminen Meklulta kohti Hietaniemenkatua on hankaloitunut, koska vaikuttaa siltä, että työmaa peittää osittain liikennevalojen tunnistimen. Pitää ajaa melko lähelle työmaa-aitaa saadakseen vihreän valon, jos vastakkaiseen suuntaan ei ole kääntymässä ketään, ja usein olen tuskastellut henkilöauton perässä ylimääräisen valokierron, ennen kuin vastaantulijoita ilmestyy.

Vielä en ole noussut bussista, koputtanut ikkunaan, ja kehottanut ajamaan eteenpäin, mutta odotan kauhulla sitä päivää, kun työmaa on vallannut koko risteysalueen. Silloin varmaan koko linjan 24 kalusto on kerääntynyt yhtäaikaa samaan paikkaan odottamaan tunnollisesti vasemmallekääntymislupaa.

Iittala

Melkein kuin ennen vanhaan.

Töiden ulkopuolella olen järjestellyt pohjoismaisten rattimestaruuskilpailujen joukkueiden kuljetuksia paikasta toiseen, mihin tuo runkolinjapäiväkin liittyi. Joinakin päivinä olen itse päässyt epävirallisissa merkeissä tilausajoa ajamaan, ja toisina päivinä saanut korvaamatonta apua muilta kuljettajilta. Myös työnantajaa pitää kiittää bussien saamisesta lainaan.

Tilausajot olivat ja ovat ihan toinen maailma linja-ajoon verrattuna. Pysäkeille ei paljon tarvitse katsella, ja reitinkin saa päättää melko usein ihan itse. Toisaalta nytkin eri paikkojen ajojärjestystä vaihdeltiin useasti, samoin aikataulua. Tilausajokuskin pitää olla joustava ja asiakaspalveluhenkinen, ja olla valmiina melkein kaikkeen. Pitkästä ajokokemuksesta ja seudun tuntemuksesta on erittäin paljon apua juuri noissa ”mihin aikaan olisimme hotellilla, jos ensin ajettaisiinkin sinnetännetonne sitätätätota kautta”-tilanteissa.

Pääsin takaportin kautta osallistumaankin rattimestaruuskilpailuihin. Norjan joukkueesta puuttui yksi kilpailija, joten Suomen joukkueen ensimmäiseltä varasijalta pääsin tuuraajaksi ja osallistumaan mittelöihin. Elämäni paras sijoitus siitä tuli, olin kolmas kahdenkymmenen kilpailijan joukosta. Suomen parhaaksi norjalaiseksi pääseminen antoi uutta motivaatiota pitää huolta siitä, että samalla tavalla kilpailtaisiin myös jatkossa.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.