Kahden hengen miehistö

Lauantaina olin ajamassa SLHS:n lukuun Helsingan keskiaikapäivän kävijöitä tapahtuma-alueen ja Tikkurilan aseman välillä. Ajoneuvonani oli vuoden 1965 Scania-Vabis / Helko, eli HKL:n bussi numero 33.

HKL 33 on rahastajavarusteltu auto, eli rahastajan aitio löytyy vielä, ja keski- ja takaovia käytetään rahastajan aitiosta. Normaaleissa SLHS:n ajoissa tämä ei ole ongelma, koska matkustajat tulevat kyytiin jostakin, ja poistuvat jossakin muualla, eikä välipysäkeillä yleensä pysähdytä. Kuljettaja voi hyvin käydä avaamassa ja sulkemassa takaovia tarpeen mukaan, ja satunnaisia, pikaisia pysähdystarpeita ajatellen kuljettaja pystyy käyttämään etuovea omalta paikaltaan.

Lauantain ajossa kävi ilmi, että Helsingin pitäjän kirkolla lähtöpaikka oli ajoratapysäkki. Kuten useimmiten yleisötapahtumien aikaan, jokainen vapaa tila toimii henkilöautojen parkkipaikkana, olipa pysäköinti sallittu tai ei. Matkustajapalvelua suorittanut bussi tukki täydellisen tehokkaasti liikenteen kumpaankin suuntaan. Kumpikaan vaihtoehdoista, eli pelkän etuoven käyttäminen tai kuljettajan ja rahastajan paikan välillä pomppiminen, ei ollut kovin nopeaa toimintaa.

Nyt oli onneksi sen verran useita museolinja-autoharrastajia saatu houkuteltua käytännön töihin, että hyvin monella sivulla saatiin sekä kuljettajan että rahastajan paikka miehitettyä. Itse tosin enimmäkseen istuin rahastajan aitiossa, tai ajoin ilman rahastajaa.

Yhden kierroksen pääsin kuitenkin ajamaan rahastajan kanssa. Siinä sitä vasta pääsee oikean HKL:n bussin tunnelmaan, kun kuljettaja kaartaa reippaanlaisesti pysäkille, ovet aukeavat vauhdissa, matkustajat kiipeävät nopeasti sisään. Ovet ovat vasta menossa kiinni, kun rahastaja soittaa kelloa kuljettajalle ja kuljettaja kiihdyttää reippaanlaisesti tiehensä.

Ajon jälkeen, kun valtaisa ukkosmyrsky salakavalasti hiipi ylle ja toi mukanaan auringonpimennyksen ja vettä kuin olisi saavista kaatanut, bussi vielä tankattiin ja siivottiin muutamien SLHS:n jäsenten suurella avustuksella, ja palautettiin säilytyspaikkaansa, Mäntsälään.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.