Kuinka rahastuslaitteet toimivat?

Kommenteissa nimimerkki Torksi pyysi kertomaan, kuinka uusi rahastuslaite toimii. Keksin muutaman eri määritelmän kuinka-sanalle tässä yhteydessä, ja aloitan asian käsittelyn siitä, mitä mielestäni vähiten tarkoitettiin.

Kuljettajan ns. oheisnäytön mukaan Kouvolassa ei ole mitään. 331 punaisella pohjalla tarkoittaa, että vaunu on etuajassa 331 minuuttia, tässä tapauksessa siis lähtöaika on vasta 5½ tunnin päästä.

Kuinka [hyvin] laite toimii?

Uusien rahastuslaitteiden, Parkeonien, toimivuutta olen käsitellyt parissa vanhemmassa kirjoituksessa: Parkeon-käyttökokemuksia ja Peruuttava lipunmyyntilaite.

Parkeonien ohjelmisto kehittyy pikku hiljaa, ja matkustajien etälukulaitteeseen on saatu nopeutta, mitä kaipailin noiden edellisten kirjoitusten aikaan. Ei se aivan yhtä nopea kuitenkaan ole kuin Buscom.

Myös matkustajat ovat harjaantuneet. Vanhoin Buscomein varustetut bussit ovat nyt jo vähemmistö, ja osaa kyytiin tulijoista joutuu jo muistuttamaan, miten se edellinen laitemalli toimikaan. Useimmat usean arvolipun ostamiset menevät jo oikein, matkustajamäärä ensin valiten.

Kuljettajana olen havainnut itsessäni sitä, että en enää muista vaihtaa linjakilpien määränpäätä päätepysäkillä silloin kun se olisi tarpeen. Uusien laitteiden kanssahan tämä toiminto on automatisoitu. Kerran Seurasaaressa myin vanhalla laitteella lippuja uudella tyylillä, joka kerran lipputyypin uudelleen valiten, vaikka vanhat Buscomit muistavat edellisen myydyn lipputyypin, eikä tarvitsisi kuin enteriä painaa.

Haamulippuongelmaa on yritetty korjata ottamalla kuljettajan lipunmyyntilaitteen kosketusnäyttö pois käytöstä. Sen seurauksena olen minäkin joutunut käyttämään oikeita näppäimiä, ja olen huomannut, että niiden kautta laitteen toiminta on melkoisen paljon nopeampaa kuin näytön kautta. En tiedä, onko tilanne ollut aina tämä, vai onko näytön käytön estäminen vaikuttanut asiaan, koska tosiaan olen tottunut asioimaan kosketusnäytön kanssa.

Arvolipun myynti kuljettajan laitteella on helppoa, samoin kertalippujen myynti matkakortin arvolla maksaen. Tarvittavat työvaiheet voi tehdä melkein missä järjestyksessä vain, ja näyttö neuvoo eteenpäin.

Kuinka [eli millä tavalla] laite toimii?

Parkeoneissa käytetään käyttöjärjestelmänä Androidia. Sen tarkemmin en ole niiden sisäiseen sielunelämään tutustunut, koska en ole löytänyt mistään lisää tietoa, vaikka asia hieman kiinnostaisikin.

Uudet laitteet ovat nähtävästi jatkuvassa yhteydessä keskusjärjestelmään, koska viestejä voi lähettää puolin ja toisin, ja poikkeusreittienkin pitäisi päivittyä kartalle välittömästi. Sitäkään perustietoa en osaa kertoa, millä tavalla tämä yhteys on järjestetty, liekö sitten matkapuhelinverkon kautta?

Liikennevaloetuuksien osalta olen kuullut sen verran, että uusi LIJ peri ainakin aluksi korvaamansa Helmi-järjestelmän kommunikointitavan, eli Parkeon on yhteydessä suoraan liikennevalokojeisiin radiomodeemin kautta. Toki tämäkin olisi mahdollista kierrättää sieltä keskusjärjestelmän kautta, ja epäilen, että siihen järjestelyyn ollaan menossa, ellei jo menty.

Jos kaikesta huolimatta menee sormi suuhun, laitteen käyttöohjeetkin löytyvät itse laitteesta.

Kuinka [eli millä tavalla] laitetta käytetään?

Jokainen liikennöitsijä varmasti perehdyttää kuljettajansa laitteen käyttöön, eikä siis ole mitään mieltä alkaa kirjoitella laitteen käyttöohjeita ja koulutusmateriaaleja julkisuuteen.

Toisaalta jotkin harvemmin käytettävät toiminnot tuntuvat olevan kuljettajille edelleen vaikeita, vaikka Parkeon on niiden suhteen käyttäjäystävällisempi kuin Buscom. Mielessäni on käynyt tehdä jokunen opastusvideo, mutta niiden levittämiseenkin löytyy suljettuja ryhmiä, ja asiassa voin myös turvautua virkatiehen ja pyytää työnantajaa järjestämään pikakertauksia vaikeista asioista.

Jos tuttavapiiriin kuuluu kuljettajia, heitä voi pyytää pitämään show&tell-luennon, jos laitteen käyttäminen kovasti kiinnostaa. Varsinkin Buscomeja osaavat jotkut kyydissäni notkuvat joukkoliikenneharrastajat käyttää paremmin kuin eräät kuljettajat. 🙂

Toivottavasti tämä teksti vastasi riittävällä tavalla Torksin kysymykseen.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kuinka rahastuslaitteet toimivat?

  1. Harrastajana tuota elämää pohdin, ja yhden asiakirjankin näin, jossa on mainittu laitteet ja tarvikkeet.

    Parkeon ja Axio, 4 porttinen (Ethernet)kytkin, kaapelit, 4G modeemi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.