Iloa kohti

Tällä viikolla työmaallani tunteeni ovat kulkeneet kohti asteikon miellyttävämpää päätä.

Viikon aluksi otin tolppavaihdossa vastaan bussin, jonka rahastuslaitteiden mikään osa ei toiminut mihinkään suuntaan. HSL:n ohjeiden mukaan toimivat laitteet pitäisi järjestää tietyn ajan kuluessa, ja soitinkin heti tilaisuuden tullen varikolle, josta kerrottiin, että asia on tiedossa, ja että laitteita tai autoa ei vaihdeta. Siinä minä sitten ajelin lähes viisituntisen rupeaman, eikä kenenkään tarvinnut matkastaan maksaa šillinkiäkään.

Eräänä toisena päivänä olin ajamassa 23:sta. Sähköbussit ovat olleet kovin pitkään pois liikenteestä, ja sinäkin päivänä olin saanut ajettavakseni dieselillä kulkevan Omniexpressin. Invalidisäätiöllä olin uppoutunut tapani mukaan sosiaalisen median pauloihin, mutta päivityksen kirjoittaminen keskeytyi äkisti, kun havaitsin Linkkerin kiipeävän mäkeä ylös. Ilostuin suunnattomasti, kun kävi ilmi, ettei se ollutkaan tullut vain latausasemaa käyttämään, vaan se vaihdettiin OE:ni tilalle, ja sain ajaa jäljellä olleet kaksi kierrostani sähkön voimalla.

Yleensä bussi vaihdetaan pois linjalta kesken päivän sen takia, että siihen on tullut joku vika, joka haittaa ajamista merkittävästi. Viime aikoina olen vaihtanut auton pois mm. rikkinäisen kuljettajan istuimen takia; sitä ei saanut säädettyä ollenkaan.

Autonvaihtoa, joka ei johdu teknisestä viasta, kutsutaan järjestelyautonvaihdoksi tai lyhemmin järjestelyvaihdoksi. Syitä sellaiselle on monia, esimerkiksi se, että linjalla on vääränlainen auto, jolla ajamisesta liikenteen tilaaja ei maksa täyttä korvausta. Toisaalta linjalla voi olla myös ”liian hyvä” auto, joka tarvitaan jollekin toiselle linjalle.

Viikko oli mukava päättää työpäivään, jonka aloitin ajamalla 194:ää ja 194A:ta. 194 oli merkityksellinen sikäli, että se sisälsi noin 200 metrin pätkän tietä, jota pitkin en ole ennen ajanut linja-autoa linjaliikenteessä. 194A:n lähtöpiste Orionilla oli tuttu jo siltä ajalta, kun kävin sieltä ajamassa yhden lähdön silloista linjaa 120, mutta siitäkin on aikaa toistakymmentä vuotta. Yllättävän vähän Orionintien seutu on muuttunut, vaikka ympärillä myllätään lisää metroa kaupunkiin.

Ruokatauon jälkeen käväisin vielä Paloheinässä 63:lla. Sitäkin olen ajanut aikaisemmin, mutta silti muistot valtasivat mielen, eikä asiaa paljon auttanut se, että ajoneuvona oli pikkuvarikon bussi, joka toi mukanaan mukavia flashbackejä Jakomäestä ja Puistolasta.

Päätän viikkoraporttini tähän.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Iloa kohti

  1. Nimimerkki sanoo:

    Mistä johtuu että välillä linjaa 63 ajetaan HelB:n autoilla ja välillä Transdevin? Vai olenko nähnyt omiani?

    Ps. Todella mielenkiintoinen blogi, jatka samaa rataa!

    • Rattiriemu sanoo:

      HSL:n ja liikennöitsijöiden välisissä liikennöintisopimuksissa on määrätty sekin, kuinka paljon liikennemäärä saa muuttua kesken sopimuskauden. Yhtäältä tämä suojelee liikennöitsijöitä, joiden ei tarvitse tehdä suuria muutoksia liikennetuotantoonsa muulloin kuin kilpailutusten yhteydessä. Toisaalta varmasti myös kilpailutusta säätelevä lainsäädäntö tuo rajoituksia siihen, kuinka suuria lisähankintoja HSL voi tehdä ilman uutta kilpailutusta.

      Elokuussa Koillis-Helsingin linjasto muuttui lähes kokonaan, ja linja 69 piteni aika lailla. Transdevin linjojen 63 ja 69 liikennöintisopimuksissa ei riittänyt pelivara, koska pidemmän linjan liikennöimiseen tarvitaan tietenkin enemmän busseja ja kuljettajia. Kokonaan uutta liikennöitsijääkään ei voinut valita, koska pitihän Transdeville jäädä olemassaolleen sopimuksen mukaiset ajot. Niinpä siis kilpailutettiin vain Transdevin sopimuksen rajat ylittävä liikenne, minkä vuoksi linjaa 63 liikennöivät tällä hetkellä sekä Transdev että Helsingin bussiliikenne.

      Tilanne jatkuu ainakin vuoden 2019 loppuun asti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.