Sundqvist Buss 75 vuotta

Alfons Sundqvist perusti nimeään kantavan linja-autoyrityksen vuonna 1942, joten tänä vuonna juhlittiin sen 75-vuotista taivalta. Firma on tunnettu vuodesta 2009 alkaen nimellä Viking Line Buss.

Sundqvistin ensimmäisen linja-auton rekisteritunnus oli ÅL 77 (ahvenanmaalaisittain ilman väliviivaa). Sen jälkeen sama tunnus on ollut neljällä eri autolla, viimeisimpänä Volvo B57 / Airisto -bussilla vuodelta 1968. Kyseinen ajoneuvo on edelleen olemassa, ja sen omistaa Suomen linja-autohistoriallinen seura, mutta siinä on jo pitkään ollut suomalaiset rekisteritunnukset (JRB-84). Alkuperäisten tunnusten saaminen takaisin ei ole aikaisemmin onnistunut, koska nykyisin kaksinumeroiset ÅL-sarjan rekisterikilvet on varattu Ahvenanmaan maakunnan hallituksen käyttöön, mutta nyt, monien vuosien paperisodan jälkeen Airistolle on nyt myönnetty alkuperäiset ÅL 77 -tunnukset, mikä oli toinen juhlan aihe.

Lauantain 9.9.2017 juhlallisuuksissa oli paikalla myös SLHS:n jäsenistöä. Minun roolini oli ajaa vara-autoa, eli Espoon auton Siipi-Wiimaa. Sen katsottiin sopivan ahvenanmaalaiseen maisemaan sen takia, että saltvikiläisellä Runar Roberts -nimisellä liikennöitsijällä oli mm. yksi Espoon auton Siipi-Wiima.

AE-27 Mariehamn

Bussplan, Mariehamn.

Viking Line saapui Marianhaminaan noin puoli viiden aikaan aamulla. Linja-autonkuljettajalle ei ole ollenkaan epänormaalia olla hereillä siihen aikaan, mutta Marianhaminan Shellin kahvinkeitin joutui ylikierroksille, kun paikalle pelmahti kuljettajan lisäksi bussilastillinen matkustajia.

Matka ensimmäiseen matkakohteeseen alkoi kuudelta, ja oli vieläkin niin aikaista, että kävimme Eckerössä katselemassa maisemia ja vaihtelemassa ajovalolamppuja. Retken ajoneuvona oli polttoainepolitiikan johdosta Espoon auto, jota tosin ajoi matkan ykköskuljettaja.

Brandkårsmuseet

Brandkårsmuseet, Mörby, Hammarland.

Puoli kahdeksan aikaan kaarsimme palokuntamuseon (Brandkårsmuseet) pihaan Mörbyssä. Henkilökuntaa ei kylläkään ollut paikalla, mutta varsin hyvin tutustuminen eri-ikäisiin paloautoihin kävi ilman opastustakin. Nähtävillä oli koko kirjo hevoskärryistä nykyaikaisiin 1980-luvun hyökkäysautoihin, ja esille oli pantu myös pienesineitä, kuten palonsammuttimia ja puhelinkeskuksia. Huonona puolena oli, että ajoneuvoista ja esineistä kertovat opastaulut olivat harvassa, mutta toivoin saavani näyttelyartikkeleista lisätietoa kotona, Internetin ääressä, mutta turha oli toivoni.

 

Aamupäivällä palasimme Maarianhaminaan, ja alkoi päivän varsinaisiin juhlallisuuksiin liittynyt ohjelma. Tuolloin vielä rekisteritunnuksia JRB-84 kantanut Airisto lähti ajamaan linjan 4 lähdön 9:30 linja-autoasemalta Hummelvikiin. Myös Espoon auto lähti matkaan, lähinnä SLHS:n retkeläisiä kuljettamaan.

Vuoron normaalien matkustajien ihmetys oli suurta, kun Volvo 9700:n sijaan paikalle saapuukin yli 40 vuotta vanhempi linja-auto. Eipä niitä matkustajia tosin kovin paljon ollut, muutamia mennessä eikä kourallista enempää palatessakaan.

Nykypäivän autoille suunniteltu aikataulu oli varsin tiukka ajettavaksi noin puolen vuosisadan ikäisillä busseilla. Alkumatkasta reitti kiemurteli vanhaa päätietä pitkin, ja nykyisen valtatien ylittämisissä meni aikaa. Jäin edellä ajaneesta Airistosta jälkeen melko paljon, ja lopulta en enää erottanut sitä huurtuneen tuulilasin läpi, ja se hävisi kokonaan sateen harmauden sekaan. Koska Airisto kuitenkin paineli menemään linjan reittiä pitkin, päätin oikaista päätietä pitkin, ja pääsinkin takaisin kantaan kiinni Godbyssä.

Godbyssä Airistokin oli muutamia minuutteja myöhässä, mutta aikataulu saatiin kiinni Töftön lossilla, jonka lähtöaikaan ehdittiin minuutilleen. Pysyin vain vaivoin perässä, enkä ajanut mitenkään erityisen hiljaa tai museobussiystävällisesti. Tunnelma oli kuin erikoispikavuoroa olisi ajanut, nilkka suorana niin lujaa kuin bussi kulkee, alamäissä vähän lujempaakin. Myöhemmin puhuin Airiston kuljettajan kanssa. Hän on ollut ajamassa linjaa museobussilla aikaisemminkin, ja hän kertoi, että samanlaista kiirehtimistä se oli jo silloinkin.

JRB-84 Hummelvik

Hummelvik, Vårdö.

Paluumatkalla aikataulu piti paremmin. Olimme Töftön lossilla hieman ennen sen lähtöä, ja pääsin elämäni ensimmäistä kertaa kokeilemaan sitä sääntöä, että vuorobussi otetaan lossiin tai lauttaan ensimmäisenä. Ohitimme luvan kanssa pitkän henkilöautojonon, ja katselin lauttaan ajon jälkeen peilistä henkilöautoja. Muutama jäi rannalle, joten emme ensimmäiseen lossivuoroon olisi mahtuneet, jos olisimme jääneet odottamaan jonon perälle, ja bussin aikataulu olisi pettänyt perinpohjaisesti. Juuri sen takiahan tuo vuorobussit ensin -etuiluoikeus on annettukin.

Paluumatkalla myös yksi tavallinen matkustaja eksyi minun kyytiini, mikä toi tämän keikan tunnelmat lopullisesti plussan puolelle alkumatkan hosumisen jälkeen.

ÅLZ 55 Mariehamn

Maarianhaminan kaupunkibusseina liikkuu kaksiakselisia Volvo 8700:sia (B12B-alustalla).

Lounastauon jälkeen alkoi päivän virallisin osuus, kun Ahvenanmaan maakunnan hallituksen liikenneministeri kävi kiinnittämässä Airistoon sen uudet rekisterikilvet. Juhlapuheitakin pidettiin. Kakkukahvitarjoilu oli järjestetty Viking Line bussin varikolla, jonne tietenkin siirryttiin museobusseilla. Ministeri itse sai kyytiä ÅL 77:lla.

AE-27 Önninge by

Önningebyn taiteilijasiirtokunta.

Seuraavaksi matkaohjelmassa oli Ahvenanmaan merenkulkumuseo. Tutustumiseen jäävä aika oli kuitenkin epäilyttävän lyhyt, ja homman juju paljastui perillä. Museobussimme olivat yllätyskyytinä paikalla olleelle ryhmälle, joten pääsin retken aikana jo toisen kerran kuljettamaan oikeita matkustajia. Oma ryhmämme sen sijaan ei ollut järin tyytyväinen, kun autosta toiseen siirtymisiä oli siinä vaiheessa päivää varsin paljon, ja matkatavaroitakin piti vielä rontata perässä.

 

Siipi-Wiima Smedsböle

Svensböle, Sund.

Svensbölen kylällä, Sundin kunnassa, lähellä illallispaikkaamme, oli nähtävänä yksityishenkilön omistama Siipi-Wiima. Tämä Volvo B513 on rakennettu ensimmäisen kerran vuonna 1948, jolloin siinä on mahdollisesti ollut Helko-merkkinen korirakenne. Vuonna 1959 vanha kori on purettu pois, ja Wiiman koritehdas on rakentanut tilalle M59-mallisen päällirakenteen, jota kutsutaan melko yleisesti Siipi-Wiimaksi. Korityön yhteydessä bussiin on vaihdettu myös uudempi moottori Viking-Volvosta (B615).

Auto on alunperin ollut vihtiläisen Satulin kalustoa. Myöhemmin se on seikkaillut Ruotsissakin, josta nykyinen omistaja sen on käynyt pelastamassa. Pelastusretkeen liittyvät tarinoinnit olivat mukavaa kuultavaa. Bussi ei suostunut käynnistymään ilman starttipilottia, ja jäähdytysnestettäkin se näytti vuotavan, eli varsin paljon on tehtävää, mikäli tästä ajopelin haluaa.

T-Ford Geta

Geta nostalgi och motormuseum

Retken viimeinen käyntikohde oli nostalgia- ja moottorimuseo Getassa. Autotallissa oli useita historiallisia autoja, joista kaksi oli museon perustajan omia. Näyttelyn kokoamisessa oli nähty vaivaa: autojen vierellä oli asetelmia, esimerkiksi VW Kuplan vierelle oli koottu eväsretken tarpeet radioineen päivineen (retkeläiset tosin puuttuivat). Autojen lisäksi näytteillä oli mopoja, ja eteisessä paljon arkipäiväistä pikkutavaraa, kuten urut, kirjoituskoneita ja puhelimia.

Myös paikkaa esitelleelle henkilölle ilmeisesti kuulunut lintukoira kävi tekemässä tuttavuutta (sen tarkempaa rotua en osaa sanoa, ja lintukoiruudenkin tiedän vain muiden ihmisten kertoman perusteella). Jotenkin tuntuu hassun sopivalta, että automuseossa oli paikalla ajava koira.

Illan pimeydessä ajelin ryhmämme takaisin Maarianhaminaan. Kello lähenteli iltakymmentä, ja kävimme heittämässä jäähyväiset Shellille, koska laiva lähti vasta yhdentoista jälkeen, eikä terminaalilla ollut palveluja. Sain Wiiman(i?) parkkeerattua autokannelle ja löysin hyttini, eikä 20-tuntisen päivän jälkeen tarvinnut kauan unta hakea.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Uncategorized Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.