Ajetut linjat: 22 Sörnäinen(M) – Pasila – Suursuo

Äskettäin näin sosiaalisessa mediassa kuvan Sörnäisten metroaseman taukotilasta, joka on tällä hetkellä raitiovaununkuljettajien käytössä. Se herätti muistoja linjalta 22.

HPIM3076

Suursuon sairaala, Helsinki, 11.9.2007.

Linjan lähtöpaikka oli Sörnäisten metroasemalla, Helsinginkadulla, Vaasanaukion puolella. Reitti alkoi ajamalla Helsinginkatua ja Fleminginkatua pitkin Teollisuuskadulle. Kun kierrokselta palaili takaisin Sörkkaan (tai Sörkkään, se on mulle se ja sama) päin, reitti kääntyi Flemarilta Aleksis Kiven kadulle ja edelleen Hämeentien kautta Helsinginkadulle.

Fleminginkadulta jatkettiin Teollisuuskatua ja Pasilan läpi kuten linjat 50 ja 59 nykyäänkin ajavat (Ratamestarinkatua ja Asemapäällikönkatua).

Pasilan aseman tuolla puolen reitti on vaihdellut aikojen saatossa, mutta minun aikanani ajettiin Pasilankatua, Veturitietä ja Hakamäentietä Postintaipaleelle. Noin kymmenen vuotta sitten Hakamäentien seutu oli aivan eri näköinen kuin nykyään, vaikka Hartwall Arena olikin jo pystyssä. Ei ollut hienoja liittymiä eikä lukuisia kaistoja, eikä Postintaipaleen ja Hakamäentien risteyksessä ollut edes liikennevaloja, jos muistan oikein, vaan erittäin vaikea vasemmalle kääntyminen, varsinkin ruuhka-aikaan.

Postintaipaleella otettiin kyytiin tai jätettiin kyydistä joka päivä samat postin työntekijät. Uskallan väittää, että 22 oli perustettu melkein pelkästään postin työntekijöitä varten, mikä toi kaikuja menneisyydestä, jolloin liukuvaa työaikaa ei vielä sovelleltu laajalti, ja työläislinjoja oli enemmän myös Helsingissä.

Seuraavaksi ajettiin Metsäläntietä maaliikennekeskuksen ohi, ja jatkettiin Maunulaan reittiä Männikkötie – Metsäpurontie – Suonotkonkuja – Suursuontie. Myös linjan toisessa päässä oli yksisuuntainen osuus, ja Suursuon sairaalalta lähdettiin alamäkeen ja palattiin Metsäpurontielle suoraan Pakilantietä pitkin.

Myöhemmin linja 22 lakkautettiin. Postintaipaleelle ja Maunulaan liikennöi nykyisin linja 50. Sörnäisten pään reittiä ei korvattu millään muulla linjalla, vaan sen alueen muutenkin tiheä linjasto tarjosi korvaavia yhteyksiä.

Ajoin linjaa 22 vakituisesti vuonna 2007. Silloin tuo alussa mainittu taukotila oli myös linja-autonkuljettajien käytössä, ja minäkin tulin viettäneeksi siellä lukuisia ruokatunteja. Tila oli vain kahden linjan käytössä, ja erittäin pieni, vain muutama hassu neliömetri. Pöytä ja pari tuolia sinne mahtui, ja pöydän toisella puolella olleelle sohvalle piti melkeinpä pujottautua vaatekaappien ohitse.

Siihen aikaan oli tosiaan mahdollista, että kuljettaja ajoi yhtä ja samaa linjaa päivästä toiseen. Yhdellä linjalla ei vuoroja niin kovin paljon ole, joten eri vuorojen vakiomatkustajat ja muut kommervenkit tulivat tutuiksi kuukausien saatossa.

Raitioliikenteen puolella oltiin vielä vanhassa linjavaalimallissa, joten siellä kuljettaja saattoi ajaa samaa työpäivää päivästä toiseen. Niinpä taukotilasta löytyikin yleensä aina samat raitiovaununkuljettajat kuin aina ennenkin. Sellaiseen pieneen, muutaman raitiopuolen henkilön yhteisöön oli ujon bussikuskin hieman vaikea mennä, mutta kunhan kahvikassan käyttöön annettiin lupa, niin kyllä se siitä. Ja useimmitenhan siellä sai värjötellä yksin.

Kerrataanpa lopuksi, että niihin aikoihin 22:lla kulki enimmäkseen Ikaruksia. Tuota kuvassakin esiintyvää Tupla-mainosbussia muistan ajaneeni melko paljon. Vanhan Ikarus E94-mallin lisäksi myös pitemmillä ja uudemmilla E94F:illä ajettiin.

Vanhoja muistoja muistellessa tulee haikea tunne. Kakskakkosen kohdalla tunne on hieman voimakkaampi, koska se on ensimmäinen tässä blogissa muistelemistani linjoista, jonka reittiä ei pysty enää ajamaan niin kuin ennen vanhaan, koska katuja on jo tukittu tai jopa purettu, ja muutenkin maisema Keski-Pasilassa muuttuu todella radikaalisti. Vain muutos on pysyvää, ja pitää katsoa myös eteenpäin.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ajetut linjat: 22 Sörnäinen(M) – Pasila – Suursuo

  1. Matkustaja sanoo:

    Vuosituhanteen vaihteessa tuli toisinaan istuttua 22:n kyydissä. Linja taisi kulkea vain aamu- ja iltapäivisin. Reitti kiemurteli Postin toimitilojen ympärillä ja kuljetti työväkeä Pohjois-Helsingistä ja Kalliosta, itämetron varrelta Ilmalaan.

    Tupla-dösän lisäksi yksi taisi olla teipattu Budvar-oluen väreihin, ja muutamia muitakin mainosautoja näkyi. Mainosdösiä paheksuttiin ankarasti lanseerauksen aikaan Hesarin palstoilla, mutta silmä tottui värikkäisiin busseihin nopeasti.

    Etenkin Pohjois-Helsingin linjoilla (63, 69) pyörineet Ikarus-bussit olivat noin muuten oma lukunsa. Matkustamon katossa oli joissain malleissa pienet ilmansuuttimet, jotka eivät tainneet toimia koskaan. Autot tuntuivat kuluvan Stadin lähiliikenteessä nopeasti loppuun: penkit alkoivat rämistä ja verhoilut rispaantuivat äkkiä. Matkustajalla ei noita busseja tule ikävä – tuskin kuljettajillakaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.