Taas töissä

Seuraa sekalaisia huomioita ensimmäiseltä loman jälkeiseltä työviikolta.

20171004_122141

Eräänä aamuna olin lähdössä Linkkerillä varikon pihalta. Sähkölinja-autonkuljettajien pitäisi työpäiviensä päätteeksi käydä lataamassa ajoneuvo Invalidisäätiön pihassa, mutta nyt se oli jäänyt tekemättä. Ei se varmaankaan ollut edellisillan kuljettajan syytä, vaan haluan uskoa, että sähköbussi oli edellisenä päivänä haettu kesken päivän pois, eikä korjaamon edustaja ollut jostakin syystä käynyt laturilla.

Menin päätteelle sen verran etuajassa kuin työaika antoi myöten, ja sain sen verran, että pääsin ajamaan varmasti kierroksen. Sen jälkeen aikaa olikin sitten ladata akut ihan täyteen, koska 23:n aikataulu on edelleen löysänpuoleinen.

***

Hybridibusseihinkin on viimeinkin saatu uudet rahastuslaitteet. Ne taisivatkin olla viimeiset vanhoin laittein varustetut bussit. Nyt kaikissa työnantajani linja-autoissa on LIJ:n mukaiset Parkeon-rahastuslaitteet, ja sen myötä saatoin luopua Buscom-rahastuskortistani, mihin ei liittynyt kovin suuria tunteita.

Sadepäivänä ajelin aamun ensimmäisiä lähtöjä, ja myin päivän ensimmäisen kertalipun. Sillä aikaa, kun kaivoin vaihtorahaa esille, matkustaja päätti repäistä itse lippunsa laitteesta. Eihän siinä mitään, mutta kun oikea lipunnykäisytekniikka ei ollut hallussa, ja paperikin oli hieman kostunut, niin katkihan se lippu meni.

***

Viikon aikana ajelin myös muita kuin vakiolinjojani. Iltapäivärupeaman alkaessa jännitin, kuinka pahasti Mannerheimintie ruuhkautuu, mutta loppujen lopuksi siellä ns. ei ollut ketään, ja aikataulu piti hyvin. Matkustajalta sain kehuja tasaisesta ajamisesta, mikä lämmitti mieltä.

Sen päivän kääntyessä lopuilleen olin tekemässä lähtöä eräältä pysäkiltä. Suljin jo ovet, mutta havaitsin juoksijan, ja painalsin uksen uudelleen auki. Samalla hetkellä eräs matkustaja tuli kertomaan, että oli hypännyt väärään bussiin. Hän pyysi, että voisinko hänet vielä päästää ulos, ja jäi odottamaan avoimen oven avautumista etusillalle. Sisäinen hihitys piti tainnuttaa ja vastata kohteliaaseen tyyliin jotain sinne päin, että hän on hyvä vaan, ovi on jo auki, mukavaa päivänjatkoa.

***

Perjantaina Mechelininkadun ja Linnakoskenkadun risteyksen työmaa valmistui siihen malliin, että enää ei tarvitse kiertää koko Nordenskiöldin aukiota Seurasaareen päin ajaessaan, mikä helpotti 24-linjan aikataulupainetta.

Myös Rautatientori palailee hiljalleen takaisin normaalitilaan sähkölinja-autojen latausaseman maanalaisten töiden valmistuttua. Linjalla 23 ei ole remontin aikanakaan ollut kovin hankalaa, koska sillä on oma laiturinsa, mutta sitten on kivaa, kun se varsinainen lataustolppa saadaan pystyyn. Kuinka paljon saadaan katuvaloja sammumaan, kun kaksi bussia lataa yhtäaikaa?

HSL jakoi perjantaina kuljettajille Rautatientorin toimintaohjeet. Nyt jokaiselle linjalle (tai oikeammin laiturille) on määritelty odotuspaikka, johon bussi pitää pysäköidä, jos ei pääse ajamaan suoraan lähtölaituriin. Muutakin vähemmän käänteentekevää ohjeistusta PDF:ssä lueteltiin.

***

Loppuviikon positiivisten asioiden myötä lopetin työviikon hyvissä merkeissä. Seuraavaksi sitten iltavuorojen kimppuun.

 

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.