Kaksnelosen aikataulusta

Linjalla 24 kulkee iltakymmenen jälkeen vain kaksi bussia. Olen viime aikoina viettänyt melko paljon työaikaa Seurasaaren linjalla, joten kummankin bussin loppuillan aikataulu on tullut tutuksi. Minusta on alkanut tuntua, että kahden bussin aikataulut ovat kuin eri maailmoista: kärjistäen sanoen toinen on pelkkää ajamista ja toinen on pelkkää taukoa.

Päätin selvittää, onko asiassa oikeasti perää, vai onko se vain jonkun ajatusharhan aikaansaannos. Erottelin kummastakin vuorosta linjan ajamiseen ja tyhjänä ajamiseen kuluvan ajan. Otin myös huomion sen, että bussin pitää ns. kolmen minuutin säännön mukaan olla laiturissa hieman ennen jokaista lähtöaikaa.

Sain tulokseksi, että pelkkää ajamista -vuorossa on työajasta ajamista tosiasiassa 63,9 % matkustajien kanssa ja 12 % tyhjänä. Asiakaspalveluaikaa on 6,7 % ja taukoa jää siis 16,9 %. Pelkkää taukoa -vuoron lukemat ovat: linja-ajoa 60,1 %, tyhjänä ajoa 12 %, asiakaspalvelua 6,7 % ja taukoa 27,8 %.

Eri kuljettajat tietenkin arvottavat näitä osa-alueita eri tavalla. 24:n matkustajamäärät illalla ovat varsin pienet, joten asiakaspalveluajan voi yleensä laskea tauon veroiseksi. Samoin toisille tyhjänä ajo on kuin lomaa vain, varsinkin, kun tässä tapauksessa se on viimeiseltä päätepysäkiltä varikolle ajoa ja mieli on kotiin päin.

Sanoisin, että kyllä 6 % ero linja-ajoon kuluvassa työajassa on jo huomattava, eikä alkuperäinen tuntumani siis ollut perusteeton. Käytännössä pelkkää taukoa -rupeamassa kuljettaja viettää päätepysäkillä lähes tyhjän panttina 77 minuuttia ja pelkkää ajoa -rupeamassa vain 40 minuuttia, mutta pitää muistaa, että rupeamat ovat eri pituisia (pelkkää ajoa: 3 tuntia 53 minuuttia, pelkkää taukoa: 2 tuntia 46 minuuttia).

Linjan 24 arki-illan graafinen aikataulu

Tässä graafisessa aikataulussa aika kulkee vasemmalta oikealle, ja bussit kulkevat ylhäältä alas tai päinvastoin. Lähtö- ja saapumisajat on merkitty minuutteina yli tasatunnin. Jokainen bussi on merkitty omalla värillään, ja tässä aikataulussa pelkkää ajoa -vuorolle sattui vihreä väri ja pelkkää taukoa -vuorolle punainen.

Seuraava kysymykseni oli, mistä tämä johtuu. Otin ohjelmointikielitaitoni esiin, ja pyöräytin 24:lle graafisen aikataulun, ja arvoitus alkoi selviämään.

Kaksi paikkaa pisti välittömästi silmiini. Ensinnäkin Seurasaaresta (graafin ylälaidasta) lähtee bussi aikataulun mukaisesti kello 21.10, ja sinne saapuu seuraava (purppura) bussi kello 21.12. Purppura lähtee varikolle, koska sillä ei ole enää seuraavaa lähtöä ylälaidasta.

Toinen vastaava kohta on punaisen bussin lähtö Merikadulta 21.02, ja seuraavan bussin saapuminen 21.03! Punainen vain taukoa -bussi joutuu odottamaan lähes puolen tunnin vuorovälin verran, koska seuraava bussi ”myöhästyy” seuraavasta aikataulun lähtöajasta minuutilla. (Tai oikeastaan neljällä, koska täytyy ottaa huomioon se kolmen minuutin sääntö.)

Käytännön havainnot tukevat graafisen aikataulun kertomaa viestiä. 21.10 lähdöllä Seurasaaresta pitää ajaa kieli keskellä suuta, kun ei koskaan tiedä, missä kohtaa kapeaa ja mutkaista Seurasaarentietä seuraava bussi tulee vastaan. Linjan toisessa päässä, Merikadun tapauksessa, kun seuraavassa bussissa on vauhdikas kuljettaja, se saattaa jopa ehtiä Merikadulle ennen 22.02 lähtöä, mutta useimmiten eri bussit kiertävät korttelia eri puolilla, eikä näköhavaintoa siellä päässä synny.

Seuraava kysymykseni oli, voiko tätä korjata, siis tehostaa jotenkin. Sen ratkaisemiseksi täytyy perehtyä HSL:n palvelutasomäärittelyihin ja ohjelmoida hieman lisää, joten se projekti jää toiseen kertaan, koska pyhäinpäivän työvuoro painaa päälle – se pelkkää ajoa tietenkin.

Kategoria(t): Työnteko, Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.