Ajetut linjat: 20 Erottaja – Lauttasaari(Katajaharju)

Linjan 20 juuret ovat 80 vuoden takana. Lauttasaaren ensimmäinen silta valmistui vuonna 1935, ja linja 20 aloitti liikennöinnin 1937. Useita eri reittivaiheita myöhemmin päätepysäkki on tälläkin hetkellä Katajaharjussa, lähes Lauttasaaren kauimmaisessa kärjessä mantereelta katsoen.

Seuraava reittimuutos on edessä, kun Länsimetron liikenne on alkanut. Kaupungin päässä 20 lyhenee Ruoholahteen, mutta Lauttasaaren päässä Katajaharjun perinteinen päätepysäkki jää käyttöön. Samassa yhteydessä linjan liikennöitsijä muuttuu.

20171026_171920

HelB 256: ZOF-238, Scania L94, Lahti Scala. Erottaja, 26.10.2017.

Räntäsateiden aikaan pääsin vielä ajamaan kakskymppistä. Liikuttelen bussia nykyään niin harvoin muualla kuin kahdella vakiolinjallani, että luulen, että tämä kerta jäi viimeiksi Lauttasaareen suuntautuvaksi työpäiväkseni vuosiin.

HelB_48

HelB 48: MYF-152, Volvo B10B, Ikarus E94. Erottaja, 1.12.2005.

Erottajalta lähdetään Bulevaria pitkin Hietalahden torin laidalle. Takaisin Erottajalle saapuessa reitti kulkee nykyisin Uudenmaankadun kautta, koska Bulevardi on kovin ahdas. Ennen vanhaanhan siellä ei ollut raitiovaunupysäkeillä laitureita, vaan ratikkaan hypättiin kyytiin keskellä katua, ajoradan tasolta. Nykyisten laitureiden kohdalla ei mahdu kaksi linja-autoa ajamaan toisiaan vastaan, ja raitiovaunun ja bussin kohdatessa tekee tiukkaa. Mieluummin vaikka odottaa, että toinen osapuoli pääsee pois ahtaikosta.

Helb_9003

HelB 9003: NAB-666, Volvo B10M, Wiima N202. Erottaja, 1.12.2005.

Hietalahden torilta mennään Seasiden ohitse Hietalahdenrantaa, ja käännytään Itämerenkadulle – raitiovaunukaistalle. Ruoholahdessa tosiaan on tällainen järjestely, jossa bussi kulkee raitiokiskoja pitkin ja pysähtyy raitiopysäkeillä. Täällä raiteet ovat leveämmin aseteltu kuin Bulevardilla, joten raskaatkin ajoneuvot mahtuvat ohittamaan toisensa täyttä matkavauhtia kapeimmassakin paikassa.

HelB_60

HelB 60: RIZ-619, Scania L94, Ikarus E94. Erottaja, 1.12.2005.

Raitiovaunukiskoja myöten ajamiseen liittyy myös se, että linja-auton kuljettajan täytyy noudattaa raitiovaunun liikennevaloja. Sen takia Itämerenkadun itäpäässä, Mechelininkadun risteyksessä, on raitiovaunuliikennevalojen opastin myös oikealle kääntyvälle liikenteelle, vaikka siihen suuntaan ei mene kiskoja. Tämä ratikkaraiteilla ajelu ja etenkin ratikkavalojen noudattaminen on mielestäni kaikkein paras kohta tällä reitillä.

Helb_9934

HelB 9934: JCZ-223, Scania L94, Ikarus E94. Erottaja, 1.12.2005.

Salmisaaren voimalaitoksen kohdalla reitti siirtyy Porkkalankadulle, ja sen jälkeen ylitetään Lauttasaaren uusin silta, joka on rakennettu vuonna 1969. Vanhassa sillassa oli sellainenkin mutka matkassa, että bussien matkustajamäärää piti rajoittaa, koska täydellä kuormalla olisi ylitetty sillan painorajoitukset.

Lauttasaaren puolella reitti on muuttunut minun urani aikana kerran. Ennen ajettiin Lauttasaarentieltä Gyldenintietä ja Tallbergin puistotien kautta Isokaarelle, nykyisin reitti kulkee korttelia lännempää (Lauttasaarentie – Särkiniementie – Isokaari).

Helb_9004

Helb 9004: NAB-684, Volvo B10M, Wiima N202. Erottaja, 1.12.2005.

Katajaharjun päätepysäkillä ei varsinaista silmukkaa ole, vaan risteysalue on sen verran laaja, että siinä pystyy kääntämään linja-auton varsin vaivattomasti, kunhan ei ole kovin paljon hankea ja kinoksia.

Artikkelin kuvituksena on kuvia vuodelta 2005.  Silloin kävin iltapäiväruuhkan aikaan kuvaamassa kaikki Erottajalta lähteneet linja-autot, ja tässä on linja 20 osuus siitä kuvasatsista.

Helb_9002

HelB 9002: NAB-707, Volvo B10M, Wiima N202. Erottaja, 1.12.2005.

HelB_50

HelB 50: MYF-149, Volvo B10B, Ikarus E94. Erottaja, 1.12.2005.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ajetut linjat: 20 Erottaja – Lauttasaari(Katajaharju)

  1. Jelzy 458 sanoo:

    Harmi ettei noita Ikarus-Scanioita tai Ikarus-Volvoja enää oo 😦
    Ne oli ihania!! Viimeks matkustin 5vuotiaana

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.