Kuljettajanvaihtoautorulettivoitto

Olin pitkästä aikaa linjalla 571 lauantaina.

HelB 1530 Varisto'

Työpäiväni alkoi siirtymällä kuljettajanvaihtoautolla varikolta Myyrmäkeen. Luovutin sen avaimet kuljettajalle, jonka päästin ruokatunnille, mutta hän sanoi jäävänsä syömään Myyrmanniin. Pikkuautoja on lauantaina yli tarpeen, joten ketään tuskin haittasi, että yksi niistä vietti aikaa vaihtopaikalla eikä varikon pihalla.

Ilmeisesti tapa on melko yleinen, koska noin viisi tuntia myöhemmin minua ruokatunnille päästämään tullut kuljettaja ojensi minulle ne samat avaimet, jotka itse luovutin päivän aluksi pois. Vaikka olisikin hauska ajatus, että Toyota Aygo olisi ollut koko päivän monumenttina Myyrmäessä, niin totuuden nimissä on kerrottava, että kyllä siihen oli välillä kilometrejä kertynyt, eli eivät aivan kaikki kuljettajat sentään jääneet kauppakeskukseen taukoa viettämään, tai edes tauolle. Saman auton osuminen kohdalleni kahdesti oli sattumaa.

Minulla oli asiaa varikolle, joten huristelin sinne puolituntiseksi jääneen ruokatauon viettoon. Sen ajaksi pistin vaihtoauton avaimet omaan taskuun, ja ajoin vielä kolmannenkin sivun samalla autolla, kun oli aika lähteä taas töihin. Mitä sitä turhaan penkkiä ja radiokanavaa joka kerralla eri autoon säätämään.

Työpäivä oli pitkä, kaksi viiden tunnin rupeamaa. Kun vielä aikataulukin oli tiukempi kuin muistin, niin raskaahkoltahan se tuntui körötellä kolmea-neljääkymppiä läpi Länsi-Vantaan, Keski-Vantaan ja melkein vielä Itä-Vantaankin. Jäi Tikkurilaan kuitenkin aina vähän aikaa bongailla junia.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Kuljettajanvaihtoautorulettivoitto

  1. Vili sanoo:

    Jotenkin hassua -muuten- että Helbillä noista pikku-Tojotoista ym otetaan avaimet aina pois ja taidetaanpa ovetkin lukita visusti, mutta uudetkin linja-autot seisoo ovet auki ja avaimet virtalukossa. Eli 10 000€ ajoneuvot on hyvin suojattu, 250 000€ ajoneuvot ei mitenkään. 🙂

    • Rattiriemu sanoo:

      Olen kuullut melko monia tarinoita olen kuullut siitä, että kuljettajanvaihdon aikana kuljettajanvaihtoauto on lukinnut itsensä, ja avaimet ovat jääneet sisälle. Sen takia otan melkein aina avaimet mukaan. Kesällä on tietenkin helppo jättää ikkuna auki tai ovi raolleen.

      Se on kyllä totta, että jos tietää, mitä tekee, niin lukitsemattoman linja-auton saa kyllä liikkeelle varsin helposti, kun avaimet ovat ”huulilla”. Tilausajopuolella autot ovatkin useimmiten lukittavia, ja onpa joissakin busseissa varashälyttimiäkin, koska ne usein viettävät pitkiä taukoja tai jopa öitä maailmalla. Koetaanko varikon piha sitten niin hyvin vartioiduksi, että katurit voivat olla siellä käytännössä lähtövalmiina?

      Museobussit pidämme SLHS:n toiminnassa yleensä munalukoin lukittuina tai talleissa lukkojen takana.

      • Aapo Halminen sanoo:

        Varastamista kuitenkin vaikeuttaa se, että
        a) Bussi on aika iso vekotin, joka on hankala saada piiloon ja myydä eteenpäin.
        b) Kaupunkiliikenteen busseissa on reaaliaikainen GPS-seuranta, jolloin netistä voi katsoa missäs se rosmo nyt liikennöi. Tämän toki asiantunteva rosvo voi poistaa käytöstä.

        Vaikka bussi olisikin helppo varastaa, näiden kahden kohdan takia pakomatka jäänee lyhyeksi ja rosmolle käynee kalpaten.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.