Hybridibussin pärinät

Eräänä päivänä lähdin varikolta Merikadulle hybridillä. Akku ei tuntunut pitkissäkään jarrutuksissa täyttyvän normaaliin tapaan. Epäilin aluksi, että olisi liian kylmä; hybriditoiminto, ja varsinkin dieselmoottorin pysäyttäminen liikennevaloissa ja pysäkeillä toimii vain silloin, kun dieselmoottori on riittävän lämmin.

Valitsen yleensä hybridibussin mittariston suosikkinäkymään ajoakkujen varaustason ja dieselin kulutuksen.

Korkeavuorenkadulta Merikadulle lasketellessa akun saa yleensä lähes täyteen. Kierroksen ajettuani mittari näytti vain puolta, eikä se taatusti johtunut siitä, että ajotapani olisi muuttunut. Moottorikin oli jo lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan, ja liikkeellelähdöt sähköllä tuntuivat toimivan normaalisti koko ajan. Oli kuin akkujen varaustason mittarin asteikko olisi vinksahtanut, ja maksiminäyttämä olisi suunnilleen kaksinkertainen entiseen nähden.

Muutamaa viikkoa myöhemmin lähdin taas matkaan Merikadulta, ja Volvo heitti käynnistyksen yhteydessä ilmoille varoituksen kuormatilajärjestelmän datayhteydestä. Matkan aikana bussi ei sammunut kertaakaan, mutta jarrutuksissa akkuun meni kuitenkin virtaa. Kaksinkertaisen asteikon akkumittari kiipesi noin kolmeen neljäsosaan, jolloin aloin miettimään, että onko toiseen hybridiimme vaivihkaa asennettu ajoakut, joiden kapasiteetti on suurempi kuin ennen.

Pari kertaa olen saanut mittarin yli puolenvälin normaalillakin ajamisella, ilman vikatiloja, esimerkiksi juuri Tarkk’ampujankadun ja Merikadun pysäkkien välillä. Tätä uudistusta, vaikka se olisikin jonkinlainen vahinko tai muu häiriö, pidän hyvänä, koska nyt saa liike-energiaa talteen myös niissä muutamissa tilanteissa, joissa ennen akku on jo tullut täyteen, ja on ollut pakko hukata loppu lämmöksi jarruilla.

Lopuksi vielä toinen hybridibusseista varmasti mieleen jäävä muisto, jossa palailin varikolle Mannerheimintietä pitkin. Kuusitien paikkeilla oli punaiset liikennevalot, ja jarrutin ajoissa liike-energian akkuihin, ja jäin rullaamaan nopeudella, jolla dieselmoottori ei vielä sammu. Sitten valo vaihtui vihreäksi, ja lähdin taas rauhallisesti kiihdyttämään alamäkeen, eikä virtaa akuista kulunut juurikaan. Näin ollen pääsin Tilkan ylämäkeen täysillä akuilla, ja yllätyksekseni dieselmoottorin ääni vaimeni huomattavasti. Ei se sammunut, mutta melu pieneni siihen malliin, että ei se paljon töitä kyllä tehnyt. Siinä sitä mentiin noin neljänkympin vauhdissa sähköllä mäkeä ylös, mikä on hybridilinjamme huomioiden hyvin harvinainen ajotilanne.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Hybridibussin pärinät

  1. Jelzy 458 sanoo:

    Minäkin olin sillon Merikadulla ja lähdin Volvo 7700 Hybridillä 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.