Toinen ensimmäinen kerta

Vuodenvaihtessa alkoi Länsimetron liityntäliikenne, ja suorat bussiyhteydet Etelä-Espoon ja Kampin välillä lakkasivat kulkemasta. Maan alla sijaitseva, niin sanottu Kampin Espoon terminaali muuttui Kampin lähiliikenneterminaaliksi, ja Espoon bussien sijaan sieltä lähtevät nyt linjat, joiden lähtöpaikka ennen oli maan pinnalla, Kampin metroaseman ympäristön katuverkossa. Myös oma työnantajani palasi liikennöimään terminaaliin reilun vuoden tauon jälkeen.

Muutos tarkoitti sitä, että Haagan bussien kuljettajat oli pantava koulun penkille. Terminaalissa on tarkat säännöt siitä, millaisilla busseilla sinne saa ajaa, ja tietyt toimintatavat, kuinka sisätiloissa pitää ajaa, kun sinne asti pääsee. Turvallisuusasiatkin pitää ottaa huomioon.

Minun työnantajani päätti, että kurssi käydään etäopiskeluna. Firman intranettiin ilmestyi kalvosarja, jossa oli dioja toista sataa, ja infotelkkarissa oli ilmoitus, että koulutus on käytävä läpi. Poikkeukseksi ei mainittu niitä kuljettajia, jotka ovat osallistuneet Kamppi-koulutukseen vuonna 2005, kun terminaali otettiin käyttöön, ja sen jälkeen ajaneet Kampin terminaaliin vuosikausia, mutta eipä kertaaminen pahasta ole ja ovathan jotkin asiat ehtineet jo muuttua.

Taukopysäköintipaikoilla bussin perä pitää jättää näkyville, jotta muut kuljettajat näkevät, mitkä ruudut on varattu. Lattiaan on maalattu merkkiviivat 13,5- ja 15-metrisille busseille.

Omalle kohdalleni oli työvuorolistaan pantu yksi lauantaityöpäivä linjaa 37. Listan suunnittelun aikaan en vielä ollut vilkaissut koulutusmateriaaliin päinkään, eli melko luja usko on ollut siihen, että saatan tietoni ajan tasalle ennen määräpäivää.

Luen itsenikin sakkiin, jolla tarvittava tieto on jo päässä, mutta tulkitsin ilmoituksen tiukasti ja aloin kahlata dioja läpi. Selvisin urakasta hieman tavoiteaikaa nopeammin, koska en aivan joka kalvon kohdalla jaksanut kuunnella, kun kertojaääni höpöttää läpi tekstin, joka lukee ruudulla. Toisaalta hommaa hidastivat hihityskohtaukset, kun mainittiin Kampin turvavalvomo.

Lopuksi aikaa meni tulostimen kanssa tappeluunkin. Ajureiden päivittelyn jälkeen sain diplomin printattua, ja kiikutin sen ohjeiden mukaisesti työnjohtajalle, joka hiirellään ruksasi pari ruutua ja sanoi, että paperin voi kierrättää vapaavalintaiseen hyväntekeväisyyteen.

Päivän toiseen rupeamaan osui pikkuvarikon auto, joka oli tuotu isolle varikolle huoltoon ja pantu tienaamaan ennen palautusta. Mielestäni tämä on parhaimmasta päästä Scala-sarjoja ja tämä oli vieläpä erittäin hyvä yksilö ajaa.

Hieman jännitystä oli ilmassa, kun ajoin aamulla maan alle, mutta ei yhtä paljon kuin ensimmäisellä ensimmäisellä kerralla. Uusin asia minulle oli Jaakonkadun sisään- ja ulosajoramppi, mutta sekin on tullut tutuksi, koska kätevin reitti varikon ja linjojen 102 ja 103 välillä kulki sen kautta.

Laituri 41 on tuttu paikka linjan 102 ajoilta. Kampin keskuksen hyörinää on mukava tarkkailla lasin läpi. David Bowien Outside pyöri mielessä monen asiayhteyden kautta.

Sisällä piti heittää opitut asiat romukoppaan, koska viralliset tulolaiturit, joihin matkustajat pitäisi jättää, olivat remontissa. Vain yksi tyhjä laituri oli käytettävissä, mutta vieressä oli useita yölinjojen laitureita, joihin olisi tiukan paikan tullen mahtunut purkamaan kuorman. Tietenkin oman linjan laituri on se virallinen varapaikka, mutta sen käyttö ei linjalla 37 ole aina mahdollista, koska hiljaisempaan aikaan jää toisinaan yli vuorovälin verran taukoa, eikä muutamia minuutteja ennen edellistä vuoroa tietenkään voi mennä lähtölaituriin sohlaamaan.

Kun viimeisen kerran olin saapumassa Kamppiin, kyytiin hyppäsi kollega, joka oli seuraavana päivänä tulossa ajamaan sinne. Hän ei ollut siellä koskaan aikaisemmin edes käynyt, ja neuvoin paikkoja ja toimintatapoja niin hyvin kuin osasin. En viitsinyt todeta, että ensimmäistä päiväänihän minäkin siellä olen, koska se ei olisi ollut totta, vaikka tietojärjestelmän mukaan virallinen totuus olisikin ollut.

Yhden poikkeuspäivän jälkeen jatkuu vakiolinjojen sahaaminen Seurasaareen ja Invalidisäätiölle, niin kuin usein ennenkin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.