Museobussikauden avaus

Vuosi 2018 on linja-autoharrastamisen kannalta erityisen merkittävä. Suomen linja-autohistoriallinen seura täyttää 40 vuotta ja Linja-autoliitto 90 vuotta. Juhlaohjelmaa on pyritty järjestämään Mobilian Linja-autopäivän yhteyteen; sehän on lauantaina 4.8.2018.

Tiistaina alkoi omalta kohdaltani käytännön työ juhlallisuuksien saralla, kun kävin viemässä kaksi museobussia Mobilian näyttelyyn. Samalla tulin avanneeksi museobussiharrastuskauden 2018.

Eipä ole museobusseja aiemmin tarvinnut siirrellä lumisissa maisemissa. Vasemmalla Pohjolan Liikenteen Siipi-Wiima (M59) Volvo B725 -alustalla. Oikealla Paunun Ajokki Victor, jonka Volvo B58 -alusta on itse rakennettu brasialaisesta rungosta ja varaosista.

Pakkasta oli toistakymmentä astetta, kun saavuin henkilöautolla Somerolle muutaman muun SLHS:n jäsenen kanssa. Kova pakkanen on tässä yhteydessä hyvä juttu, koska suola ja rapa eivät lennä, ja bussit pysyvät puhtaina. Bussien käynnistäminen sen sijaan on melkein kuin lottoa pelaisi, mutta onneksi todennäköisyyttä parantamaan on pelit ja vehkeet, toisin sanoen akkulaturi. Maakellarimaisen bussitallin sisälämpötila oli nollan vaiheilla. Vanhempi autoista heräsi yhdellä napin painalluksella – sitä ei tarina kerro, kuinka pitkään nappia painettiin – eikä uudempaa autoakaan tarvinnut kovin kauan ladata.

Ajokauden aikana tankkeihin menee useimmiten kesädieseliä, joka hyytyy pakkasilmoilla, joten pieni pelko minulla oli matkan katkeamisesta kesken. Tässä yhteydessä edellisenä syksynä oli saatu toiseen autoon välimallin dieseliä, joka kestää jonkin verran pakkasta, mutta sekin kaadettiin tietenkin jo tankissa olleen kesänaftan päälle. Toisen auton tankkiin oli edellisen kerran pantu täydennystä liki kymmenen vuotta sitten, silloinkin syksyllä, mutta se käytiin täyttämässä aidolla talvitavaralla ennen matkaan lähtöä.

1960-luvulla linja-autojen suurin sallittu nopeus oli 70 km/h, eikä Siipi-Wiima juuri sen vauhdikkaammin kuljekaan. Valtateillä on sillä tahdilla tukkeena, ja vaikka talvinopeusrajoitusten aikaan nopeuserot eivät olekaan kovin suuria, niin onhan se nyt tylsää posottaa viivasuoraa pikatietä paikasta toiseen.

Tässä tapauksessa oli vielä sekin seikka, että reitityspalvelut tarjosivat henkilöautolle kahta reittiä, jotka olivat pitempiä kuin valitsemani reitti. Kun on liikkeellä museobussin kanssa, ei saa aikahyötyä siitä, että ajaa pitkää reittiä, jolla on mahdollista ajaa kovaa vauhtia, vaan kannattaa ajaa lyhyttä reittiä, vaikka vauhdit olisivat hieman hitaampia kuin navigaattoreiden ehdottamilla reiteillä. (Openrouteservice, joka pohjautuu Openstreetmapin karttoihin, on raskaalle kalustolle Google Mapsia parempi reitityspalvelu, koska ORS:ään voi asettaa ajoneuvon maksiminopeuden.)

Siipi-Wiiman perä keräsi vähemmän lunta kuin Ajokki Victorin takaseinä.

Nyt oli mukava ajella Forssan, Koijärven, Urjalan, Viialan, Lempäälän, ja lopulta Tampereen kehätien kautta Mobiliaan. Pienillä seututeillä lumi pöllysi, ja nautin lähes 60-vuotiaan bussivanhuksen viemisestä läpi maaseutumaisemien. Vaikka tienhoitoa onkin tänä talvena parjattu paljon, niin omalle kohdalleni ei osunut vaikeita paikkoja. Toisaalta pahimmat kelit ovat silloin, kun lämpötila pyörii nollan tienoilla, ja jään päälle sataa vettä. Jos sääennuste olisi luvannut sellaista, olisin varmaan lykännyt bussien siirtoa, tai valinnut paremman hoitoluokan piirissä olevan reitin.

Mobiliassa museon asiantunteva väki otti bussit huostaansa, koska he halusivat ajoneuvoista kuva- ja videomateriaalia. Minun ei siis tarvinnut alkaa sijoitella Siipi-Wiimaa näyttelyhalliin.

Kolmannen SLHS:ltä Mobiliaan tulevan ajoneuvon hoitanee paikalle joku muu, joten minun tarvitsi enää päivittää autojen status SLHS:n bussilistaan, ja se urakka oli minun osaltani siinä.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.