Hesarin sähköbussiartikkeli

Helsingin Sanomat julkaisi maanantaina artikkelin sähköbussien käyttöönoton hankaluuksista pääkaupunkiseudulla (valitettavasti maksumuurin takana). Kommentoin tässä joitakin artikkelissa mainittuja asioita.

HelB 1612 Pajamäki

Suomen linja-autohistoiallinen seura kävi ajelemassa Linkkerillä ennen varsinaisen liikenteen aloitusta. Linjan 14 muuttaminen sähköllä ajettavaksi, mikä tuolloin oli kuuma puheenaihe, on sittemmin lykkäytynyt joillakin vuosilla. HS:n artikkeli kertoo, että 14:n sijaan alettaisiin ajaa sähköllä Leppävaaran liityntäliikenteessä vuonna 2019.

 

HS: ”Ajoittain on Linkkerin ohjaamo muistuttanut saunaa ja matkustamo pysynyt jäisenä.”

Viime talven kokemuksiini kuuluu se, että matkustamossa oltiin kuin kiukaan äärellä, ja monet kerrat jouduin olemaan kuljettamossa ilman lämmitystä. Kuten artikkelissakin mainitaan, lämmityksen säätöongelmia on korjattu, ja tänä talvena useimmiten matkustamossa on ollut sopiva lämpötila. Silti tänään tiistainakin tuulilasipuhaltimesta tuli vain kädenlämpöistä ilmaa, vaikka lämpötilapyynti oli täysillä. Onneksi patteri sentään lämpeni kunnolla.

HS: ”Moitteita on tullut muun muassa bussien jousituksesta.”

Moitteita voi edelleen antaa bussien jousituksesta. Kallellaan kulkeminen ei ole helpottanut, ja jos tätä efektiä haluaa itse kokeilla, niin oivia paikkoja ovat Ruskeasuolle päin mentäessä Pasilankadun ylämäessä ja Hakamäentiellä.

Sen sijaan kallellaanpysymistaipumusta on saatu suitsittua. Ennen bussi oli kallellaan ja pysyi, eikä siihen kuljettajan paikalta pystynyt mitenkään vaikuttamaan. Jos ovikin vielä jumitti, niin piti ”buutata” eli käynnistää koko auto uudelleen, ennen kuin jousitusjärjestelmä suostui palauttamaan auton vaakatasoon. Nyt ainakin kallistuman oikealle päin pystyy suoristamaan korinoston nappulan ylälaitaa painamalla.

HS: ”HSL on vuokrannut Linkkerin autot kolmen vuoden sopimuksella. Sen jälkeen HSL huutokauppaa autot pois.”

Onkohan tämä ajatus nyt mietitty loppuun asti? Jos latausasemia on vain muutaman hassun linjan varrella, niin montako huutajaa siinä huutokaupassa on?

Jos on tarkoitus ottaa muita kaupunkiseutuja mukaan huutamaan, niin haluan ehdottomasti meklariksi Palsanmäen! (Niin saisin jonkun tekosyyn katsoa hänen ohjelmaansa tai telkkaria ylipäätään.)

HS: ”HelBin toimitusjohtaja Mika Seppänen arvioi, että erinäisten vikatilojen vuoksi yhtiö on pystynyt käyttämään kahta Linkker-bussia vain ajoittain.”

Viime vuoden puolella oli sellainenkin aika, että HelBin käytössä oli kolme Linkkeriä. Niihin aikoihin tuntui, että en mitään muuta ajanutkaan kuin Linkkeriä, ja etenkin yksi niistä muotoutui melkein päivittäiseksi vakioautokseni, jonka metkut tunsin kaikkein parhaiten.

Loppuvuodesta oli sitten päinvastainen tilanne. Linkkeritä ei näkynyt linjalla moneen viikkoon. Aina, kun lista määräsi ajamaan 23:sta, niin tiesi, että OmniExpress sieltä köröttelee paikalle, tai pahimmassa tapauksessa ns. Vuosaaren Volvo.

Nyt sitten uuden vuoden aluksi on taas saatu toinen Linkker sen verran luotettavaan kuntoon, että se pärjää kokonaisia päiviä linjalla. Tällä viikolla minun pitäisi olla sen ratissa neljänä päivänä, ja näyttää hyvin todennäköiseltä, että neljänä päivänä sitä myös saan ajaa.

Seuraava osuus artikkelista käsittelee latausasemien ongelmia.

Tämän hetken tilanne näyttää siltä, että työnantajani käytössä olevista kahdesta Linkkeristä toisen lataaminen sujuu Ruskeasuon laturilla joka kerta ongelmitta, mutta toisen kanssa on niin merkittäviä ongelmia, ettei sen käyttäminen linjalla ole mahdollista. En kylläkään tiedä, onko ongelma bussin vai lataamon päässä, vai jossakin siinä välillä. Tuskin ainakaan ratin ja penkin välissä.

Rautatientorin latausasemien käyttöönottoa odotellaan kovasti, vaikka Ruskeasuon piste linjalla 23 riittääkin varsin hyvin.

Lopuksi artikkelissa pohditaan, olisivatko yön yli varikolla ladattavat sähköbussit kuitenkin pikaladattavia parempi, ja sivutaan biopolttoaineiden käyttöä.

Hidasladattavista sähköbusseista minulla on niin vähän kokemusta, että en kommentoi niiden ja pikaladattavien Linkkereiden eroja. Myöskään biopolttoainetilanteestamme en pysty sanomaan juurikaan mitään tämänhetkisillä tiedoillani.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.