Ajetut linjat: 23 Rautatientori – Ruskeasuo(Invalidisäätiö)

Linja 23 on tätä kirjoittaessani toinen vakilinjoistani. Se on minun mielikuvissani perinteinen HKL:n linja, vaikka sitä vuosina 2010–2015 ajoikin Pohjolan Liikenne, eikä HKL ole ajanut busseilla vuoden 2005 jälkeen.

411 linjalla 23 ainakin melkein

HKL-Bussiliikenne ja myöhemmin HelB liikennöivät linjalla 23 myös Ikarus-linja-autoilla. Voisin melkeinpä väittää, että HelBin viimeiseksi jäänyt Ikaruskin on siellä käynyt, vaikka tämän kuvan esittämä tilanne on tietenkin lavastettu varikon pihalla.

Linjan 23 eteläinen päätepysäkki on Rautatientorilla, tätä kirjoitettaessa laiturissa 4.

Hakaniemessä reitti on vaihdellut. Tällä hetkellähän Ruskeasuolle päin ajetaan Hakaniemen torin itäpuolta ja Rautatientorille päin länsipuolta. Kartta, joka minulle jaettiin, kun minusta tuli citybussikuski, näyttää, että kumpaankin suuntaan on menty torin ohi länsikautta, mutta sen sijaan Ympyrätalon ympäri ajettiin toiseen suuntaan rannan puolelta ja toiseen suuntaan Arena-talon puolelta.

Sellainenkin muisto on jäänyt, että linja 23 esiintyi jossakin television viikonloppuillan suorassa viihdeohjelmassa. Olikohan se niin, että jossakin jaksossa arvottiin palkintoja tietyllä 23:n vuorolla televisiostudiolle saapuneille ihmisille, ja sitten oltiin Hakaniemessä kuvaamassa kyseisen bussin kulkua. Reitti oli jo muutettu Hakaniemen torin itäpuolelle, mutta kamera kuvasi länsipuolella kulkevaa bussia, josta vielä joku extra oli myöhästyvinään. Jos ei koko juttua oltu järjestetty ylimääräisellä bussilla, niin vähintäänkin kuljettaja on tiennyt TV-väestä ennen Hakanientä, kun on tiennyt ajaa väärältä puolelta toria.

Kallion puolella, Toisella linjalla, vastaan tulee muutamia yhteispysäkkejä raitioliikenteen kanssa. Pysäkkejä on korotettu niin, että se on suunnilleen raitiovaunun lattian tasalla. Ikarus-aikaan sai olla varovainen: Autoa ei voinut ajaa liian lähelle pysäkkiä, koska ulospäin aukeavat ovet saattoivat tarttua pysäkin reunakiveen kiinni. Nykyisin linjalle sijoitetut bussit on varustettu kylkeä myöten avautuvilla liukuovilla, joten lähemmäs kanttaria voi mennä kuin ennen, mikäli on huolellinen bussin etu- ja takakulman kanssa.

Sturenkadulle käännyttäessä käy joskus niin, että 23:n bussit juuttuvat ruuhkaan. Eräänkin kerran olin kääntymässä Wallininkadulta ruuhkan sekaan, ja näin, että vasemmalla kaistalla on bussin mentävä aukko, johon sujahdin. Seisoin risteyksen jälkeen olevan pysäkin kohdalla, kun matkustaja soitti kelloa ja tahtoi ulos. Ei siinä keskellä liikennettä tietenkään voinut ovia availla, joten henkilö tyytyi poistumaan seuraavalla pysäkillä viitisen minuuttia myöhemmin.

Porvoonkadun pysäkki on Ruskeasuon suuntaan väliaikapysäkki, jota ei saa ohittaa ennen määrättyä aikaa, joten ei pidä ihmetellä, jos siinä joskus seisahdetaan muutamaksi minuutiksi. Joskus kyllä joku oli sitä mieltä, että me kuljettajat odotamme siinä niin kauan, että takaa tulee autoja, joiden eteen voi lähteä kiusaa tekemään.

Viipurinkadun ja Savonkadun kulmassa oli ns. 423-järjestelmän hehkulamppuindikaattori. 423 oli järjestelmä, jonka avulla raitiovaunut ja linja-autot saivat etuuksia liikennevaloissa, ja valojen päällä olleen hehkulampun tarkoitus oli kertoa kuljettajalle, että vaunu on huomattu ja etuus tilattu (vaikka sitä ei välttämättä annettaisikaan). 423:n laajentuessa se sai uudeksi nimekseen Helmi, ja nykyisin liikennevalojen kanssa keskustelusta huolehtivat uudet rahastuslaitteet. Hehkulamppukin on vaihtunut pieneksi vilkkuvaksi lediksi.

Tässä risteyksessä on Rautatientorille päin hyvä esimerkki ylimääräisestä vaiheesta, jossa samalle liikennesuunnalle saatetaan antaa vihreää valoaa kaksi kertaa saman liikennevalojen kierroksen aikana. Vihreän valon kestoa voidaan myös pidentää, mikäli bussi on vihreän palaessa vasta saapumassa risteykseen.

Teollisuuskadulle saavuttaessa linjan 23 bussit ovat usein monia minuutteja edellä aikatauluaan, eli Porvoonkadun ja Pasilan välille on annettu useimmiten liikaa ajoaikaa. Pasilan aseman pysäkki on väliaikapysäkki vain keskustan suuntaan, eli jopa 3 tai 4 minuuttia etusessa oleva bussi Ruskeasuolle päin voi vain jatkaa matkaansa. Pasilansillan valojen ja Ilmalan lukuisten pysäkkien jälkeen se on taas aikataulussa, eli Pasilan ja Ilmalan välillä on taas useimmiten liian vähän ajoaikaa. Keskimäärin asiat ovat siis hyvin ja korjauksia odotellessa voi mennä jokunen tovi, kun HSL:n kiireet taitavat olla Espoon metron parissa tällä hetkellä.

Varsinainen Pasilan aseman pysäkki Ruskeasuolle päin on poissa käytössä Keski-Pasilan rakennustyömaiden takia. Kesällä, kun esimerkiksi Linnanmäeltä kulki paljon tottumatonta porukkaa, tykkäsin kuulutella ja tiedottaa, että junaan pitää vaihtaa Teollisuuskadun pysäkillä. Silti useimpina 23-päivinäni joku onneton joutui matkustamaan Pasilan poliisitalolle asti. Talven tullen uudet järjestelyt ovat jo muuttuneet tavanomaiseksi, eikä tarvetta suulliselle infolle ole enää yhtä paljon.

HelB 1612 Ilmalantori

Ennen Ilmanlantorilla oli linjan 59 päätepysäkki. Nykyään tässä on ajoluiska vesitornin juurelle.

Linja-autosimulaattoreita tekevät tahot ovat mallintaneet myös Pasilaa vuonna 1978 OMSI-nimiseen peliin. Sen verran olen siitä lisäosasta kuvattuja videoita katsonut, että Toralinna (VR:n työläisten asuntorakennus) sieltä ainakin löytyy, ja Ilmalan vesitornit, siis toinen, myöhäisempää punatiiliarkkitehtuuria edustava aikansa massiivinen kohde. Myös Pasilan linkkitorni on yksi tunnettu maamerkki, jonka ohi linjalla 23 ajellaan.

Hakamäentielle käännyttäessä aletaan olla jo reitin loppupuolella. Maantienumeroa 100 kantavaa tietä on levenntty reippaasti, mutta silti bussien menoa hankaloittaa Hakamäentieltä Hämeenlinnanväylään suuntaavien henkilöautojen jono, joka pahimpina aikoina ulottuu liki Ilmalan asemalle asti. Kivihaan pysäkille pysähtymisen jälkeenkin pitää vielä odotella sen jonon liikahtamista, että pääsee vasemman kaistan vapaille vesille.

Ruskeasuon Teboilin kohdalta käänytään pois Mannerheimintieltä, ja ajetaan mäen päälle, Invalidisäätiön pihalle. Erittäin komean ja kookkaan 1940-luvun funkisrakennuksen varjossa on mukava nostaa töpseli tolppaan ja viettää taukoa ennen seuraavalle kierrokselle lähtöä.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko, Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.