Loma

Olen ollut viikon talvilomalla. Ajoneuvojen parissa olen silti ollut, ja vaikka kuntosalin soutulaitetta ei ajoneuvoksi laskisikaan, niin sekin sijaitsi työpaikan tiloissa.

peilikuva

Kuvituskuva ei ole Linkkerin ratista otettu

Edustin työnantajaani antamalla haastattelun sähköbusseista erääseen lehteen. Sitä järjestellessä sain lisää tietoa Linkkereistä ja latausasemista ja latausasemien buuttaamisesta, vaikken suoranaisesti ollutkaan yhteydessä niistä vastaaviin tahoihin enkä henkilöihin.

Haastattelu tehtiin tietenkin autenttisessa ympäristössä, eli Ruskeasuon lataustolpan juuressa, ja mukanani oli esiteltävänä Linkker. Hetken ajan Invalidisäätiön pihassa oli neljän bussin tungos, kun kesken show&tell-sessioni paikalle saapui naapurifirman kuljettaja, joka on testannut paljon latausasemien toimivuutta, ja hänenkin kanssaan tietenkin vaihdoin muutaman sanan. Kuulemma hän oli menossa koekäyttämään Rautatientorin tolppia, ja myöhemmin hän lähettikin viestiä, että nyt ne toimivat. En malta odottaa, että pääsen käyttämään niitä toden teolla.

798Pienoisrautatieharrastukseni on aktivoitunut niin paljon, että kaivoin kaapin pohjalta esille omat junani, jotka ovat viimeksi nähneet päivänvalon noin 20 vuotta sitten, ja huollatin ne ja asennutin niihin nykytekniikan mukaiset digitaalivastaanottimet. Omien junien kanssa oli mukava viettää lomapäivää Alppiradalla, ja lisää vaunujakin tietenkin alkoi tehdä mieli, koska muistelin, että niitä olisi muinoin ollut enemmän, ja toisaalta muutaman vaunun tavarajuna isolla radalla näyttää kovin pieneltä.

tolppa metsässä

Henkilöautollakin olen ehtinyt ajelemaan hupia.

Ensinnäkin kävin Friisilänmäessä, josta löytyi uusi sähköbussien lataustolppa. Transdev kokeili monien muiden sähköbussien lisäksi kahta Linkkeriä, jotka on muunnettu tavallisista dieselbusseista. Ne kulkivat linjalla 11 Friisilänaukion ja Tapiolan välillä, ja latauspaikka oli Tapiolassa. Nyt näyttää siis siltä, että Länsimetron myllerrettyä linjaston sähköautot siirtyvät linjalle 133, jota liikennöi Åbergin linja, ja koska se ei kulje Tapiolaan, niin tarvitaan uusi ”pistorasia”. Seuraavaksi suuntasin Suomenojalle, ja siellähän ne Proto-Linkkerit olivat muiden Åbergin linjabiilien seassa.

pellon laidallaViimeisin aktiviteettini oli Kaikki Suomen tiet -projektin retki Salon suuntaan. Ajelujen aikana olen ehtinyt havainnoida, että Suomessa on paljon peltoa ja metsää, ja niistä elementeistäpä se tämänkin kerran maisema koostui suurimmalta osaltaan. Välillä sentään ohitin kuolleita kyläkauppoja ja muita lähes keskellä metsää tönöttäviä rakennuksia, joista huokuvan optimismin ja suurellisuuden päälle kaupungistuminen on kuvaannollisesti astunut. Nyt sentään oli tiet aurattu toisin kuin edellisellä kerralla, joten keskittymistä riitti muuhunkin kuin ajamiseen. Tämän päivän jälkeen olen ajanut kappalemäärässä laskien noin 3,5 % Suomen teistä, joiden numero on 1-19999. Tilanne elää koko ajan, ja minulla on melko vanha lista teistä ja niiden numeroista.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus, Kaikki Suomen tiet Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.