Työhyvinvointikoulutus

Osallistuin työhyvinvointikoulutukseen, joka oli yksi työnantajani järjestämistä ammattipätevyyden ylläpidon kurssipäivistä, eli niin sanotuista direktiivipäivistä.

Tälläkin kerralla koulutuksesta jäi päähän tietoa terveellisistä elämäntavoista ja venytys- ja jumppanevoja. Ainahan näistä koulutustilaisuuksista jotenkin hyötyy, vaikka monesti mielipide onkin, ettei niistä ilmaista kahvia ja lounasta enempää kostukaan. Painopiste oli hyvin paljon fyysisessä työhyvinvoinnissa, ja henkinen puoli jäi lähes kokonaan käsittelemättä. Päätin ottaa sitä ikään kuin kotitehtäväksi, taas kerran.

Linja-auton kuljettaminen ei ole fyysisesti ollenkaan rankkaa, mutta se siitä juuri tekeekin vaarallista. Pitkät paikallaan istumiset käyvät selän ja muun kropan päälle, ja ohjaamon ergonomiassa on usein toivomisen varaa. Kuljettajan pitäisi muistaa välillä nousta paikaltaan jaloittelemaan ja venyttelemään.

HSL ei tee jaloittelusta ja venyttelystä helppoa. Sen intressi on käyttää liikennöitsijöiltä tilaamiaan busseja ja kuljettajia mahdollisimman tehokkaasti, ja silloin kun bussi ja kuljettaja venyttelevät päätepysäkillä paikallaan, ne eivät ole tienaamassa rahaa matkustajilta. Linjoja on hyviä ja huonoja, ja aikataulut vaihtelevat ajankohdasta toiseen. Toisinaan jää päättärille vartti aikaa vähän väliä, toisinaan ajetaan lähes viisi ja puoli tuntia tauotta.

Myös työnantajalla on osuutensa asiassa. Katselin äskettäin ruotsalaisen kollegaryhmän työpäivää, johon oli mahdutettu ruokatauon lisäksi kaksi kahvitaukoa. Siitä tosin on kuljettajienkin keskuudessa monta mielipidettä, kuinka päivät pitäisi tauottaa: toiset ovat sitä mieltä, että kuudesta kuuteen -työpäiviinkin riittäisi yksi ruokatauko. Siitä en ole tehnyt tutkimusta, onko tätä mielipidettä liikkeellä vähemmän tiukkojen linjojen kuljettajissa kuin löysillä linjoilla.

Työnantajani hyväksi puoleksi mainitsen ehdottomasti sen, että maksutta käytettävissä on kuntosali, ja fysioterapeutti käy neuvomassa liikunnassa ja muissakin asioissa säännöllisehkösti. Koko konsernin tasolla pelataan vuosittain salibandyturnaus, ja oman talonkin kesken voi käydä pelaamassa sählyä. Ammattiliitolla on jalkapallovuoroja. Vuosittain on käsittääkseni myös osallistuttu Sulkavan soutuihin jonkinlaisella joukkueella. Liikunta parantaa myös henkistä hyvinvointia, josta puhunkin seuraavaksi.

Linja-auton kuljettaminen voi olla henkisesti rankkaa. Stressi painaa ja vastuu korvaamattomasta lastista on suuri. Siksi onkin hieman huolestuttavaa, että kuljettajat jäävät (jätetään?) painimaan asioiden kanssa keskenään tai jopa yksinään.

Stressaavan työn vastapainoksi tarvitaan henkistä jaloittelua ja venyttelyä. Vuorotyössä työajat voivat olla sellaiset, ettei normaaleihin harrastuksiin juuri liikene aikaa: iltavuorossa ei pääse pelivuoroihin, ja toisaalta kahden kahdentoista tunnin aamuvuoron välissä ei yleensä jaksa lähteä pelivuoroon. Arkiaamuna kymmeneltä liikuntahalleissa varmasti olisi tilaa, mutta pelikavereita voi olla hankala löytää muualta kuin muista vuorotyöläisistä.

Perheen kanssakin tapaamiset voivat jäädä vähiin iltavuorojaksoilla. Työnantajani onneksi tulee melko hyvin vastaan työaikoja koskevien toiveiden kanssa. Vapaapäiviä järjestyy, kun vain pyytää ajoissa, ja moni lapsellinen kuljettaja on hakeutunut ajamaan pelkkää aamuvuoroa.

Muutama vuosi sitten työvuorolistassani seisoi, että eräs yövuoro päättyi torstaiaamuna kello 4.47. Seuraavana tiistaina oli aamuvuoro, joka alkoi kello 4.59. Eipä siinä muuten olisi mitään erikoista, mutta yövuoron ja aamuvuoron välissä oli neljä muuta työpäivää. Ajatus kuudesta työpäivästä sullottuna 5 vuorokauteen ei innostanut, koska ystävillekin piti olla aikaa, joten se muutettiin kyllä hyvin nopeasti.

Viime aikoina olen verrytellyt pienoisrautatieharrastustani uudelleen henkiin, ja siitä olen huomanut saavani jonkin verran iloa myös töihin viemisiksi. Vaikka siihen nyt olosuhteiden pakosta tuleekin pitkähkö tauko, niin kevään korvalla ollaan, ja kohta päästään käsiksi museobussihommiin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.