Kulissien takaa

Eräässä lehdessä oli artikkeli, jossa esiteltiin sähköbussia, ja minä olin mannekiinina. Jutun yhteydessä näköjään mainittiin tämä blogi, joten tervetuloa vaan uusille lukijoille. Tässä artikkelissa kerron, mitä oikeasti tapahtui haastattelua tehdessä.

Haastattelu tehtiin aikana, jolloin oli melko kovia pakkasia. Pitkään aikaan eivät Linkkerimme olleet olleet kunnolla linjalla, ja kun työnjohtajilta kyselin haastatteluun pääsemisen mahdollisuuksia, niin sain kuulla, että latausasematkin olivat pois käytöstä. Lupa sähköbussin lainaamiseen kuitenkin heltisi, ja taas kerran pääsin toteamaan, että kun vain uskaltaa avata suunsa, niin työnantajani suo mahdollisuuden melkein mihin tahansa järkevän kuuloiseen toimintaan. Kaiken lisäksi sain latausasemia hoitavan henkilön yhteystiedonkin.

Kun käynnistin Linkkerin varikolla, niin kaikki tuntui toimivan normaalisti. Vaikka matka latausasemalle ei ollut pitkä, tunsin silti iloa, kun sain pitkästä aikaa olla liikkeellä hiljaisella sähköbussilla. Koen, että ne ovat minun vakioajokkejani, joista kukaan muu ei tunnu oikein välittävän. Siitä huolimatta, tai ehkä jopa siitä johtuen, olen jo alkanut vokalisoida toivetta päästä laajempaan linjavalikoimaan; ehkä siitäkin pääsen joku päivä kirjoittamaan enemmän.

Kuten oli varoitettukin, latausasema ei toiminut, vaikka kokeilin kaikki tietämäni lataukseeninnostamiskeinot. Haastattelu tehtiin silti, ja myös kuvamateriaalia saatiin.

Invalidisäätiön mäelle tuli sinä päivänä myös kollega toisesta bussifirmasta. Hän oli matkalla testaamaan Rautatientorin latausasemia, ja virtaa oli niin vähän, että välilataus Ruskeasuolla oli pakko suorittaa. Laturi käsittääkseni buutattiin etäyhteydellä, ja sitten naapurifirman sähköbussien erikoismies tuli kertomaan, että nyt lataus toimii, tosin hitaahkosti. Myöhemmissä keskusteluissa varmistui, että jos akut ovat kylmät, niiden käyttöiän pidentämiseksi lataustehoa on alennettu.

Seuraavalla viikolla palasin vielä toimittajan kanssa asiaan, kun tarvittiin lisää kuvamateriaalia. Tälläkin kerralla toinen Linkkereistä löytyi varikon pihalta, ja akkulaturin johto oli kyllä kiinni bussissa, mutta ei sähkötolpassa. Ovikaan ei auennut, joten pelkäsin pahinta, ja niinhän siinä oli käynyt, että koriakut olivat tyhjenneet.

Linkkerissä on siis kaksi akustoa. Ajoakut pitävät nimensä mukaisesti huolen bussin liikuttamisesta ja koriakut hoitavat kaiken muun, eli esim. valaistuksen ja ovet. Jos koriakut ovat loppu, bussia ei saa edes käyntiin. Niin hullulta kuin se tuntuukin, niin ajoakusta ei voi (ainakan tavallisen kuljettajan keinoin) ottaa virtaa koritoiminnoille, joten ainoa vaihtoehto oli jättää akkulaturi tekemään työtään.

Olin jo soittamassa toimittajalle ja perumassa tapaamista, kun toinen Linkker saapui koeajolta paikalle. Siitä olivat kuulemma ajoakut melkein tyhjät, eikä latausasema ollut toiminut. Sen verran oli kuitenkin jäljellä, että uskalsin lähteä höyryillä kilometrin päähän. Asettelin bussin latausaseman alle, mutta ensi alkuun ei tapahtunut mitään. Kokeilin niitä muutamia kikkojani, ja korin nostaminen auttoi, ja lataus lähti käyntiin. Kuvamateriaalikin saatiin.

Samana iltana työpäivän jälkeen koriakkulaturissa ollut autokin lähti jo käyntiin. Sinä päivänä lähdin kotiin tosi hyvillä mielin, kun olin kummankin Linkkerin tilannetta saanut parannettua pienellä viitseliäisyydellä.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Kulissien takaa

  1. K sanoo:

    Minkä lehden artikkeli on kyseessä 🙂

    • Rattiriemu sanoo:

      Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ry:n lehdessähän se oli. Työpaikalla kahvin ääressä joku sanoi, että joku oli sanonut, että artikkeli olisi julkaistu jossakin muuallakin, mutta en ole vielä kirjaston lehtihyllyjä käynyt penkomassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.