Sähkö-VDL:llä matkustamassa

Pohjolan Liikenne kokeilee VDL:n sähköbussia linjalla 51. Kävin matkustamassa koebussilla, ja nyt voin kirjoittaa muutaman sanasen saamistani vaikutelmista.

VDL Citea SLF Electric perustuu Citea-malliin, jota on valmistettu vuodesta 2008. Sähköversio esiteltiin vuonna 2015.

Ensimmäisenä matkustuspäivänä sähköbussi hyytyi Hakaniemeen latauksen jälkeen. Edes alusta asti buuttaamalla sitä ei saatu liikkeelle. Toisena päivänä matkaankin päästiin, ja sain kuvan, että sähkö-VDL on laadukas ja melko hyvä tuote.

Linkkeriin verrattuna kori vaikuttaa hiljaiselta: Se ei rämissyt eikä kolissut juuri lainkaan Kallion mukulakivikaduilla. Citean akut on sijoitettu katolle, minkä takia matkustamossa on keskioven tietämillä muutama paksu tukipalkki.

Katolla olevat akut vaikuttavat myös niin, että VDL:n takaosan lattia on saatu matalaksi. Testissä on nyt kaksiovinen malli, jonka takaosaan on sijoitettu sohvaryhmä, mutta VDL:n kotisivujen mukaan Citea Electriciä saa kolmiovisenakin. Silloin tosin istumapaikkojen määrä jäänee melko vähäiseksi.

Autossa näyttäisi olevan oikea ilmastointi, ja poikkeuksellisen kuumana kevätpäivänä olo oli kuin jääkaapissa, kun istuin juuri kylmän puhalluksen alla.

VDL:n sähkövaraston kapasiteetti lienee suurempi kuin Linkkerissä, koska ilmastointi päälläkään ei ilmennyt vaikeuksia päästä Hakaniemestä Malminkartanoon ja takaisin (noin 37 kilometriä), vaikka Malminkartanossa akkua ei saatukaan ladattua aivan täyteen. VDL:n mukaan sähkö-Citeaa on saatavana erikokoisilla akuilla.

VDL pystyy käyttämään samoja lataustolppia kuin Linkker.

Sen verran vilkaisin ohjaamoon, että kojetaulu näyttää samalta kuin Linkkerissä. Kytkimet ovat hieman eri paikoissa, mutta yleisilme on identtinen. VDL:n mittaristo on ainakin latauksen aikana selvempi kuin Linkkerissä: kerrallaan näkyy vain muutama mittari.

VDL Citea SLF Electric soveltuu mielestäni HSL-alueelle erittäin hyvin, tosin ovituksen ja paikkamäärän takia sen käyttö rajoittuisi kohteisiin, joissa voi käyttää A1-tyypin kalustoa (esimerkiksi omalta työnantajaltani linja 24 tai Kivistön linjat). A2-tyypin busseja vaativiin kohteisiin VDL:n valikoimasta löytyy sähkönivelbussi, mutta niitä vierastetaan nykyään HSL-alueella. Ehkä asenneilmasto on kuitenkin muuttumassa koenivelbussin, ”Kaalimadon” myötä.

Tätä kirjoittaessani minulla ei ole tietoa, miten kauan sähkö-VDL on ajossa pääkaupunkiseudulla. Olen saanut kuvan, että se on Pohjolan Liikenteen itse kokeilema auto, eikä näin ollen tulisi muille liikennöitsijöille testiin. Jääkin nähtäväksi, saanko siitä milloinkaan tekstiä aikaan tätä yhtä artikkelia enempää.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Sähkö-VDL:llä matkustamassa

  1. Paluuviite: VDL:n sähköbusseja HSL-liikenteeseen | Rattiriemua

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.