Viisastelun kivi

HSL julkisti kuljettajien palveluohjeen varikoillamme jokin aika sitten. Uusi opas keskittyy antamaan ohjeita matkustajien ja asiakkaiden kohtaamiseen, ja lehdykäisen ohjeet ja suositukset olen ottanut onkeeni niiltä vähiltä osin kuin ne eroavat aikaisemmasta toiminnastani.

Uutta palveluohjetta on elävöitetty kuvin. Ohjeet ja neuvot ovat lyhyitä ja ytimekkäitä.

Ohjeen esittely kuljettajille tapahtui kahvin ja munkkien, kesälahjan, pelien ja arvontojen säestämänä. Pihaleikkejä ei sentään tilaisuudessa järjestetty eikä haitaria soitettu.

Jo olemassaolleen Palvelu- ja myyntiohjeen teksti on paikoitellen raskasta, eikä suurin osa paksun vihkon tekstimassasta liity kuljettajan työhön juuri mitenkään. Siitä huolimatta palvelualtis ammattikuljettaja pitää sen avulla tietonsa lipuista ja taksoista ajan tasalla.

Uuden ohjeen ei liene tarkoitus korvata perinteistä Palvelu- ja myyntiohjetta, joka sisältää tarkat tiedot HSL:n lippujärjestelmästä sääntöineen ja poikkeuksineen. Uudesta palveluoppaasta on yksi versio kuljettajille ja toinen muulle HSL:n henkilöstölle, esimerkiksi palvelupisteen työntekijöille, ja se on osaltaan apuna tasalaatuisen palvelun aikaansaamisessa.

Minäkin olen jossakin määrin ollut mukana uuden oppaan tekeytymisessä, mutta (onneksi?) näköjään pärstäkuvani on vain laajemmassa oppaassa eikä kuljettajien karsitussa versiossa.

Olen jo soveltanut ohjeita käytäntöön: yksi neuvo on, ettei matkustajille saa viisastella.

Matkustaja: ”Meneekö tämä Toiselle linjalle?”
Minä mielessäni: ”Ei, kyllä tämä on 23:lla koko päivän.”
Minä ääneen: ”Juu, meneehän tämä.”

***

Muulle henkilökunnalle viisastelua ei ole kielletty. Eräänä päivänä olin kotiin lähdössä, mutta ajoa jatkamaan ei ollut tullut kuljettajaa.

Minä: ”Vaihtokuljettaja ei ole paikalla.”
Työnjohtaja: ”Eikö siellä nyt tosiaan näy ketään?”
Minä: ”Ei täällä ole kuin matkustajia, enkä mä niitä uskalla rattiin päästää.”
Työnjohtaja: ”No ei se tosiaan olisi hyvä.”

Vaihtokuski tuli hetken päästä kadun toiselta puolelta. Sillä välin ehdin jo lipsauttaa matkustajille, että soitin pomolle, ja että se herättää vaihtomiehen.

***

Rautatientorin latauspisteellä sanottua:

Minä: ”Voitko siirtää bussiasi, että pääsen lataamaan?”
Kollega: ”Kai se täytyy.”
Minä: ”Ei siinä muuta, mutta jos en pääse lataamaan, mun matka katkeaa kesken.”
Kollega: ”Olisiko se nyt sitten niin huono juttu?”

Sain virtaa ja matka jatkui hymy huulilla. Kuljettajien keskinäinen huumori on välillä hieman kieroa, mutta ehkä sekin auttaa osaltaan jaksamaan työn huonoja puolia.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.