24:n poikkeusreitti

Linjalla 24 on ollut muutama poikkeava päivä. Ensin juhlittiin koulujen päättäjäisiä, ja tänään alkoi poikkeusreitti, jota ajetaan puolisentoista viikkoa.

Koulujen päättäjäispäivänä helsinkiläisnuoret tapaavat kokoontua Hietaniemen uimarannalle juhlistamaan kesäloman alkua. Hietsun ohi kulkee linja 24, ja tänä vuonna satuin ajamaan sitä linjaa päättäjäisiltana. Tajusin vähän liian myöhään, mitä oli tapahtumassa, joten en ehtinyt kunnolla valmistautua kaaokseen. Illalla todettiin työnjohtajan kanssa, että auto ehjä, kuski rikki.

Jälkikäteen pitää todeta, että näissäkin hommissa saa varsin huonon otoksen nykynuorista ja heidän käyttäytymisestään. Varmasti suurimmalla osalla koululaisista juhlintarituaaleihin eivät kuulu kulkuvälineisiin oksentaminen tai bussikuskin huijaaminen väärillä lipuilla.

***

24:n eteläpäässä alkoi poikkeusreitti tänään. Kyse on käsittääkseni siitä, että Korkeavuorenkadun nupukivipinnoite tasoitetaan Johanneksenkirkon kohdalla. Muu osa kadusta on tehty jo aiemmin, mutta tuo kohta oli siihen aikaan julkisivuremontin rakennustelineiden alla. Oheiseen, hieman sekavaan karttaan, käytössä oleva poikkeusreitti on piirretty tummansinisellä viivalla, ja linjan normaali reitti punaisella katkoviivalla.

Ensimmäinen kummastukseni aihe oli, miksi poikkeusreitti ei kulje suoraan Pietarinkatua Laivurinkadulle (kartassa oranssi nuoli). Hyvänä puolena olisi, että kuljettajien ei tarvitsisi tehdä ahdasta käännöstä Kapteeninkadulta Merikadulle oikealle, ja että matkustajat eivät menisi suunnista sekaisin – nythän eri suuntiin kulkevat bussit pysähtyvät samalla pysäkillä. Huonona puolena olisi, että paikalle olisi pitänyt tuoda ylimääräinen pysäkkitolppa, ja muutama pysäköintipaikka olisi pitänyt ottaa pois käytöstä.

Sitten aloin kummastella, miksei voisi saman tien ajaa Tarkk’ampujankadun kautta (punainen nuoli). Saisi palveltua kaikki pysäkit, joilta kulkee vain 24, ja niiltä kahdelta, jotka jäisivät väliin, pääsee kuitenkin kulkemaan raitiolinjalla 10. Tarkk’ampujankatua mahtuu kulkemaan bussilla, mutta Viiskulmassa käännös Fredrikinkadulle voisi osoittautua ahtaaksi, jos on vastaantulevaa raitiovaunuliikennettä. Tässä tapauksessa kuitenkin hyödyt ylittäisivät haitan, eikä haitasta tarvitsisi kärsiä kuin puolitoista viikkoa.

Reittiä tänään ajaessani sitten mietin, miksi ei pysähdytä kaikilla poikkeusreitin varrella olevilla pysäkeillä. Ja miksi pysähdytään Erottajalla kahdella eri pysäkillä.

Välillä tuntuu, etteivät minun ja HSL:n ajatusmaailmat ihan aina kohtaa.

Sen kuulin vaihtokuljettajalta, että aamulla olivat kuitenkin joutuneet ajamaan oranssin nuolen mukaan väärin pysäköidyn auton vuoksi, ja Merikadullekin päin kiertelemään korttelia väärältä puolelta. Poikkeusreitin poikkeusreittiä se vasta onkin metka ajella!

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.