BUS 2018 -näyttely

Linja-autoliiton BUS 2018 -näyttely järjestettiin jälleen Jyväskylässä. Suomen linja-autohistoriallinen seura oli mukana järjestämässä museobussikavalkadia, ja olihan SLHS:llä oma osastokin sisätiloissa.

Bussin vienti

Omalta osaltani käytännön toiminnaksi jäi ensinnäkin SLHS:n osastolla päivystäneen Ecobussin vienti Punkalaitumen tallilta Jyväskylään. Otin koko urakan hoidettavaksi maanantaina, joka oli näyttelyn rakennuspäivä, vaikka se tiesi melko pitkää päivää.

ECO-1 tauolla Lahdesjärven ABC:n takapihalla.

Lähdin matkaan jo puolen viiden aikaan aamulla. Keravalta sain kyydin Punkalaitumelle erään toisen jäsenen kyydissä, ja kun olimme saaneet bussin ulos ja liikkeelle, hän vielä varmisti matkantekoa ajamalla perässäni Tampereelle asti. Kahvitauon jälkeen tiemme erosivat, ja jatkoin matkaa ysitietä Jyväskylään. Matkalla sateli, joten kävin vielä pesemässä bussin Pohjolan matkan varikolla.

ECO-1:stä voi muutaman sadan maantiekilometrin perusteella sanoa, että se on tarkoitettu nimenomaan kaupunkiautoksi. Vaihteiston välitykset ovat sellaiset, että kahdeksankympin vauhti saavutetaan kierrokset tapissa. Maantienopeuksissa meno oli tuulisessa säässä erittäin kiikkerää, mikä osittain johtuu iskunvaimentimien kunnosta, ja lyhyt akselivälikin on ajovakautta vähentävä seikka.

SLHS:n osasto oli näyttelyalueen perällä, joten aikataulutin reissun niin, että olen perillä heti näyttelyhallin avauduttua, jotta pääsen helposti pujottelemaan muiden osastojen läpi oikealle paikalle. Kävi ilmi, että tuntia myöhemminkin halli oli käytännössä tyhjä, ja pienen ja ketterän bussin asettelu paikalleen oli nopea homma.

Palasin Keravalle junalla. Aikataulu olisi mennyt sikäli sopivasti, että noin puoli tuntia jäi aikaa ennen junan lähtöä, mutta Pieksämäen ja Jyväskylän välillä oli junat korvattu linja-autoilla, ja juna lähti lopulta kolmisen varttia myöhässä vaihtomatkustajien odottamisen vuoksi. Myöhästymistä saatiin kuitenkin matkalla kurottua sen verran umpeen, että ehdin mainiosti vaihtaa R-junaan Riihimäellä.

Kavalkadi

Tiistaina vein Jyväskylään Karhun liikenteen OCT-980:n, joka on vuoden 1976 Volvo B58 / Wiima. Se osallistui museobussien kulkueeseen, joka kiersi keskustassa noin puolen tunnin ajelun. Kyytiin tuli myös muutamia SLHS:n jäseniä, jotka halusivat tutustua näyttelyyn, ja sitä kautta saatiin polttoainekustannuksiakin peitettyä.

Kavalkadiin osallistuneet ajoneuvot Lutakonaukiolla.

Kavalkadin aikaan satoi, välillä reippaammin, välillä heikommin, mutta bussissa oli tunnelma kohdallaan, kun haitari soi ja juttu lensi. Kyytiini tuli nimittäin henkilöitä, jotka olivat juuri sitä ajoneuvoa aikoinaan ajaneet, kun se vielä oli ammattiliikenteessä. Silloin se ei ilmeisesti ollut haitaribussi.

Oli mukava seurata kadunvarsien ihmisten reaktioita, kun bussiletka menneisyydestä kulkee poliisisaattuessa ohitse. Huomio tosin oli melko paljon liikenteessäkin, koska kavalkadiajossa täytyisi pitää sen verran pienet välimatkat bussien välillä, ettei väliin pääse kukaan kiilaamaan.

Kiertoajelun jälkeen suurin osa busseista ajettiin sisälle halliin, jossa ihmiset niihin saivat tutustua. Muutama yksilö, jotka olivat lähdössä samana päivänä paluumatkoilleen, ajettiin takaisin Lutakonaukiolle.

Oma paluumatkani Helsinkiin sujui sadesäässä kera rikkinäisten tuulilasinpyyhkimien. Oikeanpuoleinen tahtoi karata pois lasilta, mutta onneksi kuljettajan puolen pyyhin toimi moitteetta. Tähtihovissa pysäköin lähelle terassia, mutta en niin lähelle, että ukkospuuskan voimasta liikkeelle lähtenyt ja keskelle ajorataa astiansa murustanut astiakärry olisi kolhinut bussia.

Tarkkana miehenä pidin kirjaa ajoajoista. Vaikka en varsinaisesti töissä ollutkaan, niin SLHS:n ajot ovat työntekoa, ja jos jotakin sattuu, on ainakin mustaa valkoisella, että ollaan oltu liikkeellä ajoaikamääräysten puitteissa. Nyt oli helppo sovitella tasan 13 tunnin sidonnaisuusaika keskelle lomaa, aina se ei ole yhtä helppoa. Ajoa kertyi päivän mittaan 8 h 20 min kolmessa erässä.

Näyttelyn antia

Varsinaiseen bussinäyttelyyn tutustuin jälleen kerran varsin pintapuolisesti.

Volvo esitteli virallisesti messuilla uuden Volvo 9000 -mallistonsa. Näyttelykappaleeksi oli tuotu Volvo 9700 Select-varustetasolla.

Ulkonäöstä voi olla monta mieltä. Keulan muotoilu on uudistunut täysin, mikä tietenkin oli oletettavissa, kun kyseessä kuitenkin on ihan uusi bussimalli. Ajovalot ovat V:n muotoiset, ja keskelle päin alapäistään kapenevat linjat tuovat nekin V-kirjaimen mieleen. Tuulilasin ylälaidan muotoilu on melkeinpä rohkeaa. Sen verran keulassa kuitenkin on vanhaa ja tuttuakin muotoa aistittavissa, että kyllä sen Volvoksi tunnistaa. Pyörän kurakaarien yläpuolella pelleissä olevat vekit tuovat heti mieleen 8900-mallin.

Kävin kuljettajan paikalla istahtamassa parin minuutin ajan. Kaukoliikennemalleissa aiemmin ollut pieni ja näppärä ratti on korvattu hieman isommalla sommalla. Se on kuitenkin hieman eri muotoinen kuin paljon parjaamani 8700-sarjalaisten iso muhkuraratti, joten pitäisi päästä koeajolle, jotta osaisi sanoa, onko se yhtään helpompi käyttää kaupungin hyörinässä ja pyörinässä.

Ominaisuuslistalla mielenkiintoisimpana pidän alustan madallusta yli 80 km/h nopeudessa, minkä sanotaan vähentävän polttoaineenkulutusta. En tullut kysyneeksi, onko tämä toiminto toteutettu ilmajousituksen avulla, ja miten se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, ja saako sen tarvittaessa kytkettyä pois päältä. Suomen tiestöhän on täynnä uria ja kuoppia. Ja sellaisiakin tilanteita varmasti tulee, että nopeus seilaa välillä 79 – 81 km/h.

Uuteen Volvo 9700:aan voi tutustua tarkemmin Volvon Internet-sivujen kautta.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.