Kesäliikennehuomioita

Kesälomani aikana HSL siirtyi kesäaikatauluihin, joiden mukaan ajetaan elokuulle asti. Muutaman töissäolopäivän jälkeen pystyn jo kertomaan joitakin kohdalleni osuneita muutoksia.

Omista vakilinjoistani 23:lle on tullut jonkin verran muutoksia. Arkisin päiväsaikaan ajellaan noin vartin vuorovälillä ja noin 1½ tunnin kierroksilla. Melko usein seuraava bussi ehtii Invalidisäätiölle, ennen kuin edellinen on lähtenyt, eli jos tehostusruuvi kierrettäisiin äärimmäisen tiukaksi, päiväliikenteestä voisi tiputtaa yhden bussin pois. Pelastukseksi tulee sähköbussi, jonka lataamiseen pitää varata aikaa, ja niinpä leppoisa elo jatkuu, ja aikaa latailuun jää keskimäärin vartti.

Kovin monta päivää en ole vielä ehtinyt ratin varressa olla, joten selvää kuvaa en ole saanut, mutta voisin kuvitella, että aamulla ja etenkin aamupäivällä taukoa jää eniten. Viimeistään puolenpäivän aikaan viimeisetkin lomanviettäjät ovat heränneet ja lähteneet liikkeelle, ja niinpä Invalidisäätiön tauotkin supistuvat noin kymmenminuuttisiksi.

Myöhemmin illalla vuoroväli harvenee 20 minuuttiin, ja kierrosajaksi muodostuu 1 h 20 min. Vielä myöhemmin, aamuyön puolella, ajetaan puolen tunnin vuorovälillä ja tunnin kierroksella, mikä on merkittävä muutos talvikauden löysäilyyn, eli puolentoista tunnin kierrokseen ja jopa puolen tunnin taukoihin Rautatientorilla.

Vuoroaikatauluista pystyy päättelemään, että nyt Linkkereillä ajetaan myös lauantaisin. Talvilauantaipäivinä oli sitä ongelmaa, että sähköbussia ei ehtinyt ladata, mutta ehkä kesällä ajoajat ovat sen verran lyhempiä, että ne ratkaisevat minuutti tai pari saadaan jostakin puristettua. Toisaalta nyt myös Rautatientorin latauspiste on toiminnassa, mikä mahdollistaa lataukseen tarvittavan ajan jakamisen kummallekin päätepysäkille.

Huomasin myös, että toinen Linkkereistä on saanut VTT:n matkustusmukavuusmittarin. Arvosteluasteikon ja painonappien välillä tuntuu vallitsevan ristiriita, mutta siitä huolimatta pystyin vastustamaan kiusausta alkaa itse arvostelemaan kyytiä. Ansioituneimmat harrastajat osaavat tästä kuvasta sanoa, kummassa bussissa se on.

Linjan 24 puolella ei ole merkittäviä muutoksia. Pieniä minuuttitarkistuksia on tehty lähtöaikoihin, mutta yleismeininki säilyy samana tietyömaineen, ruuhkineen ja turistiryhmineen. En usko, että siellä sen paremmin aikataulussa pysyttäisiin kuin talviaikatauluillakaan.

24:n loppuillan aikataulu on nyt pysynyt samana vuoden verran (19.6.2017 alkaen). Nähtäväksi jää, tuleeko siitä samanlainen, vuosia kestävä ”traditio” kuin linjan 58B loppuillan aikataulusta aikoja sitten.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.