Ajetut linjat: 544 Leppävaara – Nihtisilta – Soukka – Kivenlahti

Linja 544 perustettiin varsin nopealla aikataululla, ja omalla työnantajallani se oli liikennöitävänään alle puoli vuotta. Kun tarjottiin mahdollisuutta ajaa sitä ylitöinä, tartuin heti tilaisuuteen.

Päätös 544:n perustamisesta tehtiin HSL:n hallituksen kokouksessa 5.2.2018. Kohdetta ei ehditty edes kilpailuttaa, vaan päätettiin sisällyttää se 551:n nykyiseen liikennöintisopimukseen. Linjan liikenne alkoi 5.3.2018, ja samassa yhteydessä 551:n vuoroväli harveni hieman.

Ensiavun jälkeen HSL järjestui tarjouskilpailun 44/2018, jossa myös 544 oli mukana. Kilpailu ratkesi 29.5.2018, ja 544:n liikennöitsijäksi valittiin hieman yllätyksellisesti Taksikuljetus: sehän ei ole pitkään aikaan liikennöinyt HSL-alueella isoilla busseilla. Kilpailutettu liikenne alkaa elokuussa 2018.

Elokuussa myös 551:n reitti pitenee Pasilasta Herttoniemeen, joten linjan 544 siirtyminen toiselle liikennöitsijälle ei vaikuta huomattavasti oman työnantajani automääriin.

544:n tarkoitus on nopeuttaa yhteyksiä Kivenlahden ja Soukan alueelta Leppävaaraan. Tavoite näkyykin linjan reitissä. Linjan alkupää Leppävaarassa on suoraa, moottoritiemäistä osuutta ramppipysäkkeineen, ja lopussa, Espoonlahden seudulla on katuverkkosyheröä.

Ei ole se ja sama, mitä sanoo linjan alkupääksi ja mitä loppupääksi. Totuus löytyy linjan ”nimestä”, jota tosin ei nykyisen Reittioppaan aikakaudella niin helposti löydä. Pitää selailla tulostettavia aikatauluja – niin kauan kuin niitä julkaistaan – tai HSL:n raakaa aikatauludataa. Säteittäisten linjojen alkupää on yleensä keskustassa tai liityntäliikenteen terminaalissa, poikittaislinjoilla alkupää on yleensä itäisempi päätepysäkki.

Tätä kirjoittaessani olen siis ajanut 544:sta vain yhden linjasivun, eikä lisää ole tiedossa, koska olen niin kovin jumissa sähköbussilinjalla. Eihän sitä tosin koskaan tiedä, mitä kivaa ylityölaarista milloinkin löytyy, eli on kuitenkin nollaa suurempi todennäköisyys, että pääsen vielä jonakin päivänä ajamaan puheena olevan linjan toiseenkin suuntaan.

Suurin vaikeus oli muistaa Kehillä (1 ja 2) ja Väylillä (Turun ja Lännen), mitä ramppeja ja kaistoja milloinkin käyttää. Apuna olivat muistiinpanot, jotka olin tehnyt, kun kävin koematkustamassa linjan, ja ihan hyvinhän se pikatieosuus meni.

Katuverkossa kuvaan astui paikallistuntemus. Soukan ja Kivenlahden seuduilla pyörin jo koulukäisenä muuten vaan, ja vaikka paljon on unohtunut ja rakennettu uutta, niin muuta erhettä ei sattunut kuin yritys kiertää Lippulaiva (tai se, mitä siitä on jäljellä) väärältä puolelta.

Matkustajia kyydissäni oli vain muutamia, mihin saattoivat vaikuttaa kesälomakausi ja se, että ajoin illan viimeisen lähdön Leppävaarasta (18.25). Tänä kesänä on tuntunut, että eniten matkustajia on puolenpäivän ja iltakuuden välillä, ja sen jälkeen kaupunki hiljenee melko paljon melko äkisti.

Muutenkin koko viiden tunnin rupeama tuntui melko helpolta ja rennolta. Ensin tyhjällä autolla Tapiolaan, josta ajoin muutaman kierroksen 551:tä. Sinä päivänä eivät ruuhkat vaivanneet. Sitten siirryin tyhjällä autolla Tapiolasta Leppävaaraan, jonne jäi yli puolen tunnin tauko täydellä palkalla. Lopuksi vielä se yksi veto 554:sta Kivenlahteen, ja pitkä siirtymä Volvolle polttoainetaloudellisella 70 – 75 km/h nopeudella takaisin varikolle.

Keskikulutus olikin tuona työpäivänä 27 litraa satasella, mitä voi pitää normaalina tuontapaisessa ajossa. Kyllä se silti silmiäni hiveli, kun keskikaupungilla voi joutua tuijottamaan yli 40 litran lukemia, ja lähdin kotiin iloisin mielin.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.