Killinkoskella

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna osallistuin Suomen linja-autohistoriallisen seuran museobussilla Killinkosken toripäiviin.

Museolinja-auto, jolla olin liikkeellä, oli tällä kerralla ACU-206. Se on Volvo B57 / Wiima m68, joka on 1970-luvulla palvellut matkustajia Espoon kaupunkiliikenteessä. Se otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974.

Korimalli on peräisin vuodelta 1968, ja seuraavan korimallin prototyypit valmistettiin jo 1975, joten tämä bussi on ollut melko vanhan näköinen jo liikenteeseen tullessaan. M68:sta tehtiin myös lux-mallia, jossa linjakilpi on tuulilasin sisällä ja sivuikkunat korkeaa mallia, ja tämä perusmalli on mielestäni muutenkin vanhemman oloinen kuin lux-versio. Sisustuskin on varsin karu.

Volvo B57 -alusta on jo varsin uudenaikainen ja helppo ajaa. Vaihteisto on synkronoitu, mutta vaihteen vaihtamista tulen silti melko usein helpottaneeksi kaksoispoljennalla. Ohjaus on periaatteessa tehostettu, mutta käytännössä ajan kuten tehostamatonta autoa, eli käännän pyöriä vain auton liikkuessa. Turboahdinta tämän auton moottorissa ei ole, mutta kuka nyt kamalalla kiireellä haluaisikaan ajaa, sillä renkaatkin ovat rungoltaan varsin huonot.

Killinkoski on kylä Virtain ja Ähtärin välillä. Sijainti kahden järven välisellä kannaksella loi hyvät mahdollisuudet perustaa paikkakunnalle teollisuutta, ja teollistuminen alkoikin jo vuonna 1886 perustetulla kehräämöllä. Killinkoskella toimi myös makaronitehdas, mutta nykyisin kylä taidetaan tuntea parhaimmin vuonna 1898 aloittaneen P. G. Holmin nauhatehtaan ansiosta. Tehtaan rakennuksia on edelleen jäljellä, ja siinä kauniissa miljöössä järjestetään vuosittain Killinkosken toripäivä.

Killinkosken voimalaitos on saanut alkunsa 1910-luvulla puuhioketehtaan käyttövoiman tuottajana. Killin voima oy, joka nykyisin on Koillis-Satakunnan Sähkö oy:n tytäryhtiö, on perustettu 1955, kun Killinkosken ja Soininkosken voimalaitokset ostettiin J. W. Enqvistin yhtiöltä. Nykyinen voimalaitos on rakennettu 1972.

Vuoden 2018 toripäivän yhteydessä pääsi tutustumaan voimalaitokseen. SLHS:n bussi oli kuljettajamassa ihmisiä nauhatehtaan päätapahtuman ja voimalaitoksen avointen ovien välillä.

Tällaisten tapahtumien yhteydessä museobussiajo on yleensä lyhyen matkan sahaamista edestakaisin. Ajoreitti on aluksi melko kelvollinen, vaikka kääntyminen saattaa olla hankala jommassakummassa päässä, mutta myöhemmin tulee useimmiten eteen se tilanne, että henkilöautoja on pysäköity sillä tavoin, että bussin kanssa alkaa ahdistaa. Matkustajia kulkee paljon ensin yhteen suuntaan, välillä on hieman hiljaisempaa, ja lopuksi kuljetetaan runsaasti väkeä toiseen suuntaan. Kuljettaja ei yleensä pääse tauolle, koska ajetaan non-stoppina.

Tällä kerralla peruskaavasta poikettiin siten, että moni käveli voimalaitokselta takaisin, eikä paluuruuhkaa muodostunut ruuhkaksi asti. Tapahtuma oli niin lyhytkin, että ajoaikamääräysten puolesta ei taukoa olisi tarvittu, mutta kyllä helteessä ja kuumuudessa muutaman juomatauon itselleni soin. Hieman jäi harmittamaan, etten päässyt katsomaan voimalaitosta. Ensi kerralla pitänee houkutella matkalle mukaan tauottaja.

Tapahtuman jälkeen ajoin bussin vielä Kangasalle, koska seuraavana viikonloppuna se osallistui myös Mobilian linja-autopäivään. Se oli melkeinpä päivän paras osuus ajella Keski-Suomen pienehköjä maanteitä omaan tahtiin. Ikkuna oli auki ja maantienopeudessa tuulenvire viilensi mukavasti. Liikenne oli hiljaista, ja nopeammat pääsivät ongelmitta ohi. Moni heilautti kättään ja osoitti arvostuksensa vanhaa, komeaa kulkupeliä kohtaan.

Museobussiharrastuksen toinen puoli tuli esiin, kun Kangasalta lähdin vielä takaisin pohjoiseen: Olin aamulla hakenut bussin Parkanosta, ja nyt minun piti lähteä hakemaan oma autoni sieltä, joten päiväni piteni vielä 2–3 tunnilla. Siltäkin kantilta kakkoskuljettaja olisi ollut hyödyllinen, että olisin hänen kanssaan päässyt Kangasalta suoraan kotimatkalle.

800 ajokilometrin jälkeen tunnelma oli väsynyt, mutta onnellinen. Siinä mielessä ammatinvalintani on ollut onnistunut, että viihdyn ratin takana.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.