Mobilian linja-autopäivä 2018

Mobilian linja-autopäivänäkin, 4.8., olin liikkeellä ACU-206:lla: vein sen museobussikulkueessa Tampereelta Kangasalle.

Suomen linja-autohistoriallisen seuran autoja siirrellessä joutuu melko usein miettimään logistiikkaa. Kuka tuo ja vie bussin ja mistä tallista ja millä avaimilla? Onko auto tankattu, missä on Teboileja? Jääkö jonkun oma auto tallin pihaan, vai kuljetaanko junalla tai bussilla?

Nyt tein sellaisen suunnitelman, että lähdin aamulla junalla Helsingistä Tampereelle. Sieltä sain kyydin Kangasalle, jossa Espoon auton kuutonen oli viikon viettänyt. Henkilö, jolta kyydin sain, oli saanut myös tallin avaimet toiselta paikalliselta harrastajalta.

Museobussi lähti hyvin käyntiin, ja sitten palasin takaisin Tampereelle, josta oli lähdössä museobussikulkue Mobiliaan. Tämän bussin olin unohtanut ilmoittaa kulkuetta järjestäneelle taholle, mutta eipä siitä muuta haittaa ollut kuin että bussin tietoja sisältänyt kyltti oli Kangasalla ja minä Tampereella. Paraatissa ajoa se ei tietenkään haitannut.

ACU-206 Tampereen keskustorilla

Tampereen ratikkatyömaan sekaan kerääntyi kolme Wiima m68 -linja-autoa. Edessä puna-kelta-harmaa Karhun liikenne, sen takana vihreä Espoon auto, ja oikealla tummansininen ja valkoinen Leiniön liikenne. Espoon auto on isolla linjakilpikotelolla varustettu perusmalli ja Karhun liikenne puolestaan korkealasinen m68 lux -versio.

Seuraavaksi lähdin kulkueen mukana takaisin Kangasalle. Alkumatkasta liikennevalot hieman katkoivat joukkoa, ja perässäni tuli muutama bussi, joille reitti ei ollut yhtä tuttu kuin minulle, olinhan jo ajanut saman välin kahdesti. Kärkiauto ajoi kuitenkin onneksi niin hitaasti, että etujoukko ei päässyt karkaamaan, vaikka minäkin hidastelin ja kurkin peileistä, pysyykö perässä tuleva matkassa. Näin ollen päästiin yhtenä jonona Mobilian pihaan, vaikka se jono lopuksi pysähtyikin, koska busseja oli niin paljon, ettei parkkeeraamaan meinannut mahtua.

Tänä vuonna Kangasalle oli kerääntynyt yleisöäkin oli niin paljon, että vuosittaisen Linja-autopäivän kävijäennätys varmasti rikkoutui. Ruokakin meinasi loppua.

Pihan kalustonäyttelyssä oli yhteensä neljä ”Pylly-Wiimaa”: Espoon auton ACU-206,  Leiniön liikenteen EJ-627 ja Karhun liikenteen OCP-400, jotka tulivat paikalle kulkueen mukana, ja Vantaan liikenteen UEU-564, jolla saapui SLHS:n Itä-Uudenmaan ja Kymenlaakson osastojen väkeä. Missään vaiheessa niitä ei kuitenkaan samaan kuvaan olisi saanut, mikä oli harmi.

Toisaalta en ehtinyt paljon kuvailemaankaan, koska kävin kiertämässä Mobilian näyttelyn läpi, ja sen jälkeen keskityin SLHS:n ja Volvon juhlavuoden ohjelmaan. Ensin palkittiin SLHS:n toiminnassa ansioituneita ihmisiä mitalein, ja sitten kuultiiin esitelmät yhdistyksen historiasta sekä Volvon vanhoista bussimalleista.

Kuten bussialan tapahtumissa aina, tuttuja ihmisiä on koolla paljon. Nytkin jäin virallisen ohjelman päätyttyä ja väentungoksen hälvennyttyä SLHS:n kirjamyyntiosastolle pohtimaan, miten yhdistyksen eri busseja saadaan tankkailtua, ja mistä ACU-206 haetaan takaisin kotitalliinsa. Tankkauskortin ja eri bussien ja niillä saapuneiden porukoiden logistiikkaa mietittiin ja selviteltiin lopulta niin kauan, että Helsingin-bussi – jolla olin ajatellut matkata takaisin kotiin – ehti lähteä.

Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen, sillä nykyään aina tuntuu löytyvän joku tuttu, jonka kanssa pääsee ihmisten ilmoille. Siinä mielessä lähes kymmenen vuotta SLHS:n ”aktivistina” ja hallituksen jäsenenä on auttanut avartamaan harrastusta, vaikka se välillä tuokin vastuuta ja stressiä melkeinpä liiaksikin.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.