24:n poikkeusreitti – taas

Linja 24 siirtyi yllättäen poikkeusreitille Weekend-festivaalin rakennustöiden takia. Tällä kerralla Hietaniemen lenkki jää ajamatta, ja bussit kulkevat suoraan Mechelininkatua kummassakin suunnassa.

Linja 24 oli edellisen kerran poikkeusreitillä kesäkuussa. Silloin seikkailtiin Viiskulmassa.

Se oli aivan tavanomainen maanantai, kun ajelin puolen työpäivän verran 24:sta. Ensimmäiset merkit jostakin poikkeavasta olivat Hietaniemen hautausmaan kupeeseen nousseet teltat. Sen jälkeen alettiin aidata hiekkarantaa ja tennishallin sekä Minervaskolanin väistötilojen ja Taivallahden tenniskeskuksen välisiä nurmialueita. Minä pujottelin kuorma-autojen, traktoreiden, kurottajien ja työväen seassa monen monta kierrosta, ja päivän päätteeksi palasin varikolle. Siinäkään vaiheessa en vielä aavistanut mitään, koska päivä, jonka aikana 24:llä ei joudu jotain esteitä kiertelemään, tai vähän odottelemaan roska- tai jakeluautoa, ei ole normaali.

Kun lähdin kotiin, työnjohtaja puheli suuntaan jos toiseenkin poikkeusreitistä. Minun keskittymiseni oli jo ihan muissa kahveissa ja kollegojen kanssa juoruilussa.

Tiistaina töitä aloittaessani oli varikon seinä tapetoitu poikkeusreitti-informaatiolla, jonka liikennöitsijä itse oli tehnyt HSL:n häiriöpalvelun perusteella. HSL ei kuitenkaan ollut vielä aamusta julkaissut virallista liikennetiedotetta, eikä pysäkkejä tietenkään oltu peitetty. Myös lipunmyyntijärjestelmä oli autuaan tietämätön poikkeusreitistä.

Päivän aikana sainkin useita kertoja selittää ihmettelijöille, ettei Hietaniemen hautausmaan pääportille tai rantaan pääse nyt oikein millään muulla pelillä kuin jalkaisin. Parhaimmilla sivuilla selvisin sillä, että profiloin kyytiin tulevien matkustajien joukosta ne, jotka ovat menossa sinne, ja kerroin heille henkilökohtaisesti. Hieman enemmän matkustajia kun oli kyydissä, niin kerroin sitten kaikille yhteisesti, mutta se vaati bussin pysäyttämistä, ja seisomaan nousemista, koska kuulutuslaite ei toiminut.

Muutaman päivän olin muualla, ja sinä aikana poikkeusreitti saatiin HSL:n aikataulujärjestelmiin asti. Reittiopas ei enää ehdottele pois käytöstä olevaa reittiosuutta, ja kuljettajien laitteiston karttakin on ajan tasalla. Muutama väliaikainen pysäkki on pystytetty, ja pois käytöstä olevat pysäkit on huputettu, ja kai siellä jonkinlainen tiedotekin on teipattuna. HSL:n sivuilta löytyy asianmukainen poikkeusliikennetiedote (linkki).

Torstaina heräsi Helsingin uutiset tekemään jutun aiheesta (linkki). Siitä selviää se, mitä jo sosiaalisessa mediassa oli epäiltykin, eli HSL ei ollut saanut tietoa asiasta ajoissa. Sellaisissa tilanteissa tiedottaminen jää asiakasrajapinnan harteille, ja lisää oman osansa käytännön työtä tekevien stressiin, kun virallista tietoa ei ole, mutta jotain kuitenkin pitäisi matkustajille kertoa. Aivan jokaista pientä asiaa varten ei voi tehdä tiedotetta tai toimintaohjetta, ja kuljettajilla on oikeus käyttää järkeä, mutta kyllä pitäisi voida luottaa siihen, että monen viikon poikkeuksista tiedotettaisiin niin matkustajia kuin henkilökuntaakin ajoissa.

Mechelinintyömaata pitkin ajellessa on ainakin huomannut sen, että ruuhka-aikaan se on melkeinpä hitaampi reitti kuin Hiekkarannantien kautta kiertäminen. En sitä perusparannusprojektia kehtaa edes tieksi tässä vaiheessa kutsua, niin monta kuoppaa, työmaasiltaa, shikaania ja hiekkakasaa siinä on matkalla. Onneksi ei tarvitse nähdä bussien rikkoutuneiden jousitusten, öljypohjien ja naarmuuntuneiden kylkien korjauslaskuja.

Weekend-festivaali on 17.–19.8.2018. Sen purkutöiden jälkeen palattaneen taas normaalille reitille.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.