Ajetut linjat: 21V Asema-aukio – Lauttasaari(Vattuniemi)

Linja 21V oli ensimmäinen, jota ajoin ihan oikeasti vuonna 2000, kun aloitin linja-autonkuljettajan työn. Linjan keskustan pään reitti on vaihdellut paljon. Vuonna 2000 Elielinaukio oli juuri rakenteilla, ja sen ajan linjakarttojen mukaan 21V:n päätepysäkki on ollut Kaivokadulla, eli bussi on käännetty kohti Lauttasaarta ajamalla Sokoksen ympäri.

Sokokselta lähdettiin Salomonkatua pitkin Lasipalatsin salavan ohitse. Siihen aikaan Kampin vanha linja-autoasema oli vielä voimissaan (Kampin keskus avattiin 2005), ja Tennispalatsin kohdalla sujahdettiin joukkoliikennetunneliin, joka nykypäivänä toimii Kampin maanalaisen joukkoliikenneterminaalin ulosajoreittinä Espoon suuntaan. Tunnelin toisesta päästä putkahdetaan edelleenkin Porkkalankadulle.

Artikkelin kuva on otettu 16.2.2007, jolloin HKL:lle alihankkimassa ollut Westendin linjan nivelbussi oli linjalla kirjaimellisesti viimeistä päivää. Joukkoliikenneharrastajia oli mukana viimeisellä sivulla melko paljon. Kuva on Arkadiankadulta, ja silloin reitti kulki Rautatiekadun, Runeberginkadun (toiseen suuntaan Fredrikinkadun), Malminrinteen ja Ruoholahden kautta Porkkalankadulle.

Jossakin vaiheessa reitti siirrettiin Simonkadulle ja Kansakoulunkadulle ja myöhemmin Urho Kekkosen kadulle, mutta siltä ajalta muistikuvani ja muistiinpanoni ovat varsin heikot. Keskustan suuntaan on käsitykseni mukaan silti pitänyt koukata Fredan, Rautatiekadun ja Arkadiankadun kautta, ja sillä reitillä olevien ruuhkien vuoksi 21V pantiinkin kulkemaan Kampin paikallisbussiterminaalin läpi. Kampissa oli siis mahdollisuus vain jäädä kyydistä pois, mutta aika harva matkustaja 21V:llä olisi Kampista Sokokselle halunnut.

Lauttasaaren puolella reitti on kulkenut samalla tavalla koko sen ajan, jonka minä olen bussin ratissa ollut, eli Meripuistotien ja Vattuniemenkadun kautta.

21V oli tosiaan ensimmäinen linja, jota ajoin oikeasti. Sitä ennen olin jo ajanut linjaa pitkin linjalla olevan bussin perässä ajo-opettajan kanssa, ja kyydinnyt muutamia oikeita matkustajia, mutta nyt oli siis kyseessä ihan oikea bussivuoro. Kummikuljettaja oli vahtimassa selän takana. Siitä reissusta muistan ainakin sen, että selkä kipeytyi, kun paikallaan istumista tuli reilusti enemmän kerrallaan kuin linja-autokoulussa, eikä ajoasento ollut kohdallaan. Olin liikkeellä samanlaisella bussilla kuin tuossa kuvassa, ja takaoviautomatiikka oli liian nopea vanhuksille. Kummini suosittelikin käyttämään ovia käsikäytöllä.

Myöhemminkin olen ollut 21V:llä. Muistiinpanoista löytyi erityisemmin kaivelematta mm. päivämäärä 27.9.2008, jolloin bussina on ollut Volvo 8500, kylkinumero 227. Nämä Säfflen korittamat ”Säffle-Daamit” saivat kuljettajien kesken aivan erityisen maineen korkokenkää polkevina tuittupäinä, mutta juuri linjalta 21V en muista erityisen meheviä kokemuksia.

21V oli niihin aikoihin, kun itse siellä ajelin, sikäli kummallinen linja, että tavallista linjaa 21 ei ollut olemassa. Tämä selittyy tietenkin sillä, että perusversio oli lakkautettu siinä vaiheessa, kun linjat 65A ja 66A aloittivat liikennöinnin Vattuniemeen.

Loppuaikoina 21V:tä liikennöi Transdev, ja Länsimetron valmistumisen jälkeen se ei enää ole kuulunut linjastoon.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ajetut linjat: 21V Asema-aukio – Lauttasaari(Vattuniemi)

  1. EAH sanoo:

    Olihan 1982 alkaen taasen 21:llä versio ilman V-kirjainta. Reitti Vattuniemestä Erottajalle vaihteli ruuhkasuunnan mukaan. Tämä ruuhkalinja tosin ehti sitten lopetettujen listoille laman säästöissä myöhemmin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.