Lippuja ja lopputilejä

Otsikoihin on noussut tapaus, jossa linja-auton kuljettaja oli mennyt bussin perälle selvittämään lippuasiaa, ja selvittely oli edennyt käsirysyksi asti. Sen seurauksena työnantaja katkaisi kuljettajan työsuhteen, ja sen seurauksena puolestaan kuljettajan kollegat marssivat torstaina ulos työpaikaltaan.

Asiassa on paljon tuntemattomia seikkoja, minkä takia en ota kantaa puolesta enkä vastaan, mutta kyllä koko rumba panee minutkin pohtimaan, mikä lopulta on pohjimmainen totuus.

Kyseessä ollut matkustaja on käyttänyt mobiililippua. Siinäkin on tietyt tunnistustekijänsä, joiden perusteella kuljettaja erottaa väärennetyn lipun oikeasta. En mene kovin syvällisiin yksityiskohtiin, mutta HSL:n edustaja on julkisuudessa kertonut ainakin vaihtuvista turvaväreistä. Kaiken pohjalla tuntuisi olevan samanlainen numerosarja kuin tekstiviestilipuissa, jotka herättävät kipeitäkin muistoja menneisyydestäni. Kaikenlaista sanaharkkaa lippujen, ja etenkin tekstarilippujen tiimoilta on minullakin ollut.

Sen voin hyvin uskoa, että matkustajalla ei lippu ole ollut kunnossa. Niitä on yritetty väärentää varmaankin niin kauan kuin matkalippuja on ollut olemassa, ja muistan joitakin tapauksia jo ns. pahvilippujen ajoilta.

HSL:n mukaan kuljettajan ei pitäisi häiriötilanteissa poistua ohjaamosta, vaan käyttää ääntä. Riitojen ratkominen on vartijoiden tai poliisin työtä. Tässä täytyy muistaa, että vaikka kuljettajalla onkin oikeus poistaa bussista häiritsevästi käyttäytyvä matkustaja, niin tuskin kukaan tulkitsee liputta matkustamista häiritseväksi käytökseksi.

Sen voin hyvin ymmärtää, että kuljettaja on ajatellut selviävänsä jatkamaan matkaa nopeammin, kun hoitaa asian itse, koska virkavaltaa voi joutua odottamaan paikalle pitkäänkin. Toisaalta kaikkein kovapäisimpien pummilla kulkijoiden kanssa aikaa palaa, olipa asianmukaisen lipun ostamista vaatimassa kuka tahansa. Muiden matkustajien matka keskeytyy joka tapauksessa.

Sellaistakin minulle on käynyt, että matkustamon puolella lipun kelpoisuutta vaatiessani seuraava vuoro ehti kantaan kiinni, ja liputon hyppäsi sen kyytiin ongelmitta. Siinä vaiheessa kyllä heräsi kysymys, oliko lipuntarkastajien töiden ottaminen itselle sen kaiken pahan mielen arvoista. Yksi pummi on pienempi paha kuin kymmenien ihmisten myöhästyminen menoistaan.

Sitten on se kysymys, kuka on lyönyt ja ketä. Kännykkävideot tuovat uutispalveluille klikkejä, mutta ei niiden perusteella voi sanoa juuta eikä jaata, koska niitä voi kuka tahansa leikellä hyvin tarkoitushakuisesti. Linja-auton valvontakameroiden kuvista selviäisi tapahtumien kulku koko välikohtauksen ajalta, mutta niitä ei julkisuuteen jaella. Siihen minun on pakko tyytyä toteamaan, että jos lipun selvittäminen etenee fyysiselle tasolle, on vikaa suoraan sanoen kummassakin osapuolessa.

Puhutaan itsepuolustuksesta, mutta meneekö päähän lyöminen jo itsevarjelun liioittelun puolelle? Oikeuslaitoshan sen lopulta päättää, mutta ei se tuo parempaa mieltä eikä terveyttä pahoinpidellylle saati pahoinpitelijälle.

Lopuksi vielä kuljettajan irtisanominen. Työnantaja sanoo julkisuudessa, ettei suostu katsomaan matkustajia pahoinpitelevää kuljettajaa palkkalistoillaan, mutta sellaistakin olen kuullut, että asioita on katsottu pitemmältä aikaväliltä, eikä työsuhteen purkua ole tehty vain tähän yhteen tapaukseen nojaten.

Paljon porua on ollut, mutta otsikoiden lisäksi tämä episodi on käytännön elämässä näkynyt vain niin, että kakskolmoseni oli tavanomaista täydempi Ilmalan suunnalla, jossa se oli ainoa tänään kulkenut linja.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.