Maailman turhin liikennevalo

Korkeavuorenkatu on linjan 24 hankalahkoja paikkoja. Taannoin sitä oli hankaloitettu entisestäänkin työmaalla ja työmaaliikennevaloilla.

Eräänä kesäpäivänä Malmilla paloi yhtäaikaa punainen ja vihreä valo. Vihreän pitäisi tietenkin olla nuolen muotoinen valo, joka koskisi vain oikealle kääntyvä liikennettä.

Normaalitilanne on se, että Korkeavuorenkadulla raskas liikenne ja henkilöautot eivät mahdu vaikeuksitta kohtaamaan toisiaan Vuorimiehenkadun ja Tarkk’ampujankadun välillä. Kadun itälaidalla on pysäköinti kielletty arkisin päivällä, mutta välillä tuntuu, ettei siellä silloin ole sen vähempää pysäköityjä autoja kuin muutenkaan.

Tarkk’ampujankadun ja Punanotkonkadun välillä henkilöauton ja bussin kohtaaminen on senttipeliä. Helpompaa on jäädä odottamaan Tarkk’ampujankadun kulmassa olevalle pysäkille, mutta minun täytyy tunnustaa, etten aina jaksa, kun vastaantulijoita on jonoksi asti.

Työmaan aikaan, kun etelästä ajoi kohti pohjoista, tuon korttelin matkalla oli seuraavanlaisia osuuksia:

  • bussipysäkki (kohtaaminen ongelmatonta)
  • pysäköityjä autoja (kohtaaminen vaikeaa)
  • työmaalle varattu katualue (pysäköinti kielletty, kohtaaminen ongelmatonta)
  • ahdas paikka, jonka takia työmaaliikennevalot oli asennettu (kohtaaminen mahdotonta)

Jos arvasitte, että työmaan liikennevalo oli läntätty pysäköityjen autojen kohdalle, olitte oikeassa.

Etelästä pohjoiseen järjestely vielä joten kuten toimi. Kun tilanteen tiesin, osasin jäädä odottelemaan väljemmille vesille, jos vaikka raitiovaunu tai toinen 24 tulisi vastaan. Jopa liikennevalojen ajoitus ehti tulla hieman tutuksi, vaikka toiset niitä arvelivatkin liiketunnistinohjatuiksi – tai sitten minulla vain kävi hyvä tuuri.

Pohjoisesta etelään tuleminen oli yhtä arpapeliä. Jos pysäköityjen autojen kohdalla oli vastaantuleva henkilöauto odottamassa keskellä tietä, saattoi mennä minuuttejakin, ennen kuin tilanne selvisi niin paljon, että pääsin etenemään.

Työmaat ovat kuitenkin väliaikaisia, ja tämäkin valmistui siihen pisteeseen, että ahdas paikka avartui, ja kohtaaminen onnistui taas. Jos arvasitte, että työmaan liikennevalot oli kuitenkin jätetty paikoilleen, olitte oikeassa. Liikennettä siis pysäyteltiin kaikkein ahtaimpaan paikkaan huvin vuoksi.

Onneksi valot vietiin pois seuraavana päivänä. Muuten kiusaus alkaa ajamaan päin punaisia olisi varmaan kasvanut vastustamattomaksi.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.