Ajetut linjat: 18N Hernesaari–Kamppi–Munkkivuori

Ajamistani linjoista 18N kulkee jo aikaisemmin selostamiani teitä pitkin, mutta illalla, kun linjan 18 bussit vaihtavat 18N:lle, voi Munkkivuoren lenkillä seurata varsin mielenkiintoisia kiemuroita.

Linja 18 saapuu kaupungin keskustasta Huopalahdentietä pitkin Munkkivuoren ostoskeskuksen itäpuolelle ja ajaa Ulvilantien lenkin vastapäivään. Kesken lenkin se pistäytyy Muusantorilla ja palaa samaa tietä takaisin Ulvilantielle. Lenkin lopuksi se parkkeeraa (jos aikaa jää) Munkkivuoren ostoskeskuksen parkkipaikan laidalle, joka on ostarin eteläisellä sivustalla.

Linjan 18 palaa takaisin keskustaan samoja jälkiä: Ulvilantie myötäpäivään, Muusantorin kautta pistäytyen, ja Huopalahdentietä pitkin pois päin Munkinseudun alueelta.

Linjan 18N käsittäminen on hieman hankalampaa, koska se liikennöi Ulvilantien lenkkiä vain yhteen suuntaan. 18N tulee Munkkivuoreen Munkkiniemen kautta, Professorintietä, ja ajaa Ulvilantien lenkin myötäpäivään, Muusantorilla käyden. Sitten se kiertää Munkkivuoren ostoskeskuksen takaa (pohjois- ja länsikautta) parkkipaikan päätepysäkille, jonne se jää odottelemaan seuraavaa lähtöaikaa.

Kun 18N lähtee takaisin kohti Hernesaarta, se oikaisee Ulvilantien lenkin lähes kokonaan, ja suuntaa suoraan Professorintien kautta Munkkiniemeen. Tämän takia Ulvilantieltä keskustaan menevien matkustajien on noustava kyytiin jo ennen kuin bussi on virallisesti saapunut Munkkivuoren päätepysäkille.

Matkustajien kannalta kaikkein eniten päänpyörällemenomahdollisuuksia on kuitenkin siinä vaiheessa, kun bussi saapuu linjalla 18, eli kiertää Ulvilantien vastapäivään, ja lähtee linjalla 18N, eli oikaisee suoraan Professorintielle. Jostakin matkustajan vain pitäisi tietää, että siihen aikaan keskustaan päästäkseen on noustava linjan 18 bussiin ennen kuin se on virallisesti saapunut Munkkivuoren päätepysäkille. Siis päinvastaiselta puolelta katua normaaliin 18:aan ja 18N:ään verrattuna.

Yllätyksekseni Reittiopas osaa tarjota tätä käytännössä vaihdotonta yhteyttä.

Kuljettajien kannalta ongelmallisin ajanjakso oli se, kun ostarin parkkipaikan kautta ei tietyön kautta päässyt ajamaan, ja 18:n ja 18N:n päätepysäkki oli Ulvilantie 3:n kohdalla. Viimeisen 18N:n jälkeen, kun oli aika lähteä varikolle, bussin nokka oli kohti Ulvilantien lenkkiä, vaikka varikko löytyi päinvastaisesta suunnasta, eikä helppoa kääntömahdollisuutta ollut. Ajoaika päättärin ja varikon välillä oli tietenkin laskettu suorimman tien mukaan.

Kyllä silloin oli helppoa, kun vanhan, Kruununhaan 18:n aikaan viimeisen sivun sakkokierros päättyi Naantalintien puolelle, Teboilin kulmalle, ja siitä pääsi suoraan kohti varikkoa. Oli ikään kuin virallinen lupa oikaista viimeinen pysäkinväli, jolla ei tänäänkään kukaan kulkenut kummallakaan kerralla.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.