Espoon A:t

Helsingin Seudun liikenne -kuntayhtymä päätti 8.5.2018 perustaa uusia linjoja Kampin ja Etelä-Espoon välille, koska metron kapasiteetti ei ole riittänyt Matinkylän ja Tapiolan välillä. Linjojen liikennöinti alkoi 22.10.2018, ja kävin koematkustelemassa niillä heti ensimmäisellä viikolla.

HSL siirtyy uuteen vyöhykejärjestelmään vuonna 2019, minkä arvellaan lisäävän matkustajamääriä Espoon metrossakin.

Nykyisin joka toinen metro kääntyy Tapiolassa takaisin Helsinkiin. Kaikkien junien ajamista Matinkylään asti on kokeiltu, mutta sen on havaittu olevan altista liikennehäriöille. Automatisoinnin väitetään auttavan, mutta se toteutuu aikaisintaan 20-luvun lopulla. HSL:n on siis varauduttava siihen, että metro ajaa vajaalla kapasiteetilla pahimmassa tapauksessa 10 vuoden ajan.

Metron ruuhkaisuuden lisäksi suorien bussilinjojen perustamista perustellaan palvelutason parantumisella. Liityntäbussin ja metron yhdistelmä on matka-ajaltaan hitaampi Espoon ja Helsingin keskustan välillä kuin suora bussi, ja tästä eniten kärsineiden Espoon alueiden tilanne paranee nyt.

Käytännössä bussien määrä Etelä-Espoon reiteillä ei kasva kovinkaan paljon, vaan osa nykyisistä liityntäbusseista siirtyy ajamaan Kamppiin asti. Esimerkiksi liityntälinjojen 143 ja 147 vuoroväli harvenee 10 minuutista 15:een, mutta 143:n, 147:n, ja niiden Kamppiin jatkavien versioiden 143A ja 147A yhteinen vuoromäärä on kuitenkin hieman suurempi kuin pelkkien liityntälinjojen. Liityntälinja 164 lakkautetaan kokonaan, ja vastaavasti 165:n vuoroväliä tihennetään.

Myös uusia linjoja vähäisempiä toimenpiteitä suoritettiin samassa yhteydessä. Esimerkiksi linja 531B jatketaan Latokaskeen.

Kaikkiaan liikenteen muutoksista tulee noin 5 miljoonan euron lasku vuosittain.

PL VDL Kampissa

146A:n bussi on juuri sukeltamassa Kampin lähiliikenneterminaaliin johtavaan tunneliin. Maanalaisessa terminaalissa on aistittavissa entisaikojakin vilkkampaa vilskettä ja vilinää, kun nyt ensi kertaa päiväsaikaan kummatkin sisäänkäynnit Jaakonkadulta ja Lapinrinteeltä ovat vakituisessa käytössä.

Testimatkustuspäivänä matkustin ensin Leppävaarasta Kivenlahteen linjalla 544. Sen jälkeen Kamppiin 146A:lla ja jälleen Espoon puolelle 147A:lla. Sitten Saunalahteen 124K:lla, joka sekin oli yksi linjamuutoksen kohde. Seuraavaksi Kamppiin 164VA:lla, jossa oli kaksi kuljettajaa, joista ainakin toinen oli opiskelemassa linjaa. Saattoi tosin olla, että kumpikin oli siellä ensi kertaa, koska ensin lähdettiin ajamaan 164A:n reittiä, ja sopivan U-käännöspaikan jälkeen palattiin oikealle reitille. Ajelun lopuksi vielä Soukkaan 143A:lla, ja sieltä poistuinkin jo 542:lla ihan eri suuntaan.

Tuollaisella kierroksella tulikin kaikkien Espoon A-linjojen reitit nähtyä, sillä 124K:han kulkee Kivenlahden ja Saunalahden välillä samoja teitä kuin 164A. Siinä mielessä koen retken onnistuneeksi, vaikken kaikkia linjoja kulkuvälineraporttitekstiviestiin päässytkään merkitsemään.

Sekin on yksi joukkoliikenteen harrastamisen muoto, että pyrkii mahdollisimman monta linja matkustamaan päästä päähän. En ole siitä aiemin ollut kovin innostunut, mutta muutama bussibongari on minut tutustuttanut siihen maailmaan. Joku päivä olen ajatellut kirjoittaa eri harrastusmuodoistakin artikkeleja tähän blogiin.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.