Lentokenttälauantai

Lauantaina ajoin linjaa 415. Sähköbussithan eivät ole lauantaisin liikenteessä, joten meille sähkömiehille on keksitty muuta hommaa.

Viikonlopun sähkönkorvike oli monella tapaa erikoinen. Se on ensinnäkin yksi varhaisimpia työpäiviä, jonka työaika alkaa 4.13. Ensin ajetaan linjaa 415N Elielinaukiolta Lentoasemalle.

Tuohon aikaan aamusta monella on vielä menossa perjantai-ilta, ja kyytiin soljui nytkin baarista krapulaan matkalla olevia ihmisiä, joista ei tällä kerralla aiheutunut järjestyshäiriöitä. Tuohon aikaan aamusta myös Helsinki-Vantaan aamuruuhka on alkamaisillaan, joten matkan aikana bussi täyttyi entisestäänkin, kun Mannerheimintien ja Hämeenlinnanväylän varresta nousi kyytiin matkalle lähtijöitä laukkuineen.

Nämä kaksi matkustajaryhmää ovat erilaisia, mutta kumpaakin yhdistää se, että kertalippuja ostaa moni. Sekin osaltaan vaikuttaa aikataulussa pysymiseen, ja saavuinkin lentokentälle vartin verran myöhässä. Yksi pysäkkinsä ohi nukkunut piti herätellä ja saada vakuuttuneeksi siitä, että takaisin Myyrmäkeen pääsy vaatii kulkuneuvon vaihtamista.

Toinen tämän työvuoron erikoisuus on se, että ruokatauko on virallisesti merkitty pidettäväksi Aviapoliksen rautatieaseman linja-autoparkissa. Syyn tähän epäilen löytyvän siitä, että sopimusten mukaan ruokatauon pitää olla paikassa, jossa on mahdollisuus ruokailuun, mikä käytännössä tarkoittaa taukotilaa ja mikroaaltouunia. Kuljettajat, jotka eivät eväitä kanna mukanaan, varmasti mieluummin pitäisivät ruokatauon lentokentällä, jossa on ympäri vuorokauden ravintoa tarjolla, ja saahan siinä muutaman minuutin pitemmän tauonkin, kun ei tarvitse ajella kylän läpi edestakaisin.

Minulla oli eväsleipä mukana, mutta Aviapolikseen asti en lähtenyt, vaan ruokatauon viettopaikan saneli aikataulu. Teli-Suburban mahtui hyvin tilausajobussien parkkipaikalle, josta oli lyhyt matka lentokentän kahvioon kahvia pikaisesti kipaisemaan. Puolen tunnin ruokatauosta ei silti paljon jäänyt pidettäväksi, joten viimeisen kulman sämpylästä mutustelin vasta, kun jo olin lähtenyt ajamaan takaisin kohti Helsingin keskustaa.

Scania Citywide Suburbanista kerron sen verran, että tämä yksilö oli hyvä ajettava. Peilien sijoittelua oli palautteen perusteella muutettu, ja nyt ne sai säädettyä paljon paremmin kohdalleen kuin ensimmäisiä kertoja Suburbanilla ajaessani. Vaihteistokin toimi niin kuin pitää, ja jopa kiihdyttelyt Hämeenlinnanväylälle sujuivat muuta liikennettä suuremmalti häiritsemättä (tosin hiljaistahan se liikenne on lauantaiaamuna).

Kun aikaisin työt aloittaa niin aikaisin pääsee poiskin. Jo ennen puoltapäivää olin matkalla Leppävaaran Alpeille.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.