Ilman itämetroa

Tänä viikonloppuna metro liikennöi vain Matinkylän ja Lauttasaaren välillä, koska itämetron asetinlaite vaihdettiin uuteen. Omiin menoihini tämä vaikutti vain niin, että lauantaina kävin aistimassa tunnelmaa busseissa ja pysäkeillä.

Varmaankin isoimman osan korvausliikenteestä muodostivat 99-bussilinjat, joita oli kolme eri variaatiota. 99B liikennöi Lauttasaaresta Herttoniemeen, 99M Rautatientorilta Mellunmäkeen ja 99V Lauttasaaresta Vuosaareen. Mellunmäen linjan katkaisu Rautatientorille toistaa metron reittikaaviota: Mellunmäen metrothan ajavat vain Tapiolaan asti, eivätkä koko matkaa Matinkylään. Oikeaa syytä en yhden linjan lyhennykseen en tiedä.

Minä kävin ensin 99:llä Hanasaaressa. Vaikka linjojen päätepysäkiksi oli usein merkitty Lauttasaari, bussit ajettiin silti kääntymään Hanasaareen, koska Lauttasaaressa ei olisi ollut tilaa tauottaa. Myös Hanasaareen oli pitänyt tehdä erityisjärjestelyitä, mm. yksi ylimääräinen pysäkkitolppa, jota ilman olisi pitänyt ajaa vielä kahta liittymää pitemmälle kääntymään.

Päivän päätteeksi kävin vielä matkustamassa 99M:n ja 99V:n itäpäät, joiden välin kuljin runkolinjalla 560. Sieltä suunnalta ei kertynyt erityistä mainittavaa.

Yölinja 147N kulki myös keskellä päivää Kampin ja Kivenlahden välillä, liikennöitsijänään Helsingin bussiliikenne. Aika harvinaista on nähdä HelBin autoja Länsiväylällä, vaikka ei 544:n liikennötsijävaihdoksesta niin kauan olekaan. Sunnuntaina suurin osa 147N:n autoista oli runkolinjojen oransseja autoja, ja sellaisia ei varmaankaan aiemmin ole voinut bongailla Kivenlahdessa, ja seuraavaakin kertaa voidaan joutua odottamaan aika kauan.

Päivän vaihtuessa yöksi 147N:llä kulki samaan aikaan kahden eri liikennöitsijän autoja, ja 99M:ää ajoi sunnuntaina kolmekin eri bussifirmaa (Pohjolan liikenne, Savonlinja ja Åbergin linja, jotka tarkistin juuri yhdestä bussiharrastajien FB-ryhmästä). Jonkin verran näkee kahden liikennöitsijän busseja samalla linjalla normaalistikin alihankinta- ja autonvuokraussopimusten myötä, mutta sekin on melko harvinaista.

Minä ajelin 147N:llä vain yhden sivun Kampista Matinkylään, ja palailin sieltä Suureen hedelmään tavanomaisia busseja käyttäen.

Länsimetron puolella oli liikenteessä junia välillä Matinkylä – Lauttasaari. Liikennöintimalli oli erikoinen, koska lännestä katsoen viimeinen mahdollisuus ohjata juna raiteelta toiselle oli Keilaniemen ja Koivusaaren välillä. Jos tältä raiteenvaihtopaikalta olisi ajettu vain yhtä raidetta Lauttasaareen, vuoroväliä ei olisi saatu kovin tiheäksi. Ratkaisu olikin ajaa suunnilleen joka toinen juna Lauttasaareen vasenta väärää ja joka toinen oikeaa raidetta. Lauttasaaresta takaisin lähdettäessä osat vaihtuivat, ja junat palasivat takaisin sitä raidetta, jota olivat tulleetkin, ja raiteenvaihtopaikalla taas lomittuivat oikealle puolelle peräkanaa ajamaan.

Tämähän tiesi sitä, että sain matkustettujen raiteiden listalle pari uutta raiteenvaihtoraidetta. En kylläkään kovin tarkkaa kirjaa ole pitänyt, mutta kyllä kunnollinen joukkoliikennenörtti nämäkin asiat ottaa huomioon.

Lauttasaaressa liityntälinjat 20 ja 21 oli siirretty Kamppiin, numeroille 20X ja 21X. Tämähän oli tuttua hommaa jo siltä ajalta, kun länsimetro ei ollut aivan valmis, joten en näihin linjoihin kovin paljon kiinnittänyt huomiota.

Raitiovaunu 11 kulki Salmisaaren ja Paavalin kirkon väliä. Salmisaaren päässä ajettiin urattoman ristikappaleen yli, eli vaunun pyörä ei pelkästään nouse laippansa varaan, vaan peräti kulkee pienen matkan kadun pinnan tasossa. Akselin ja telin pitää suunnassaan toisen puolen ura. Aiemminkin olen sellaisesta paikasta mennyt, ja niihin tapauksiin on aina liittynyt varovaisuus ja hiljainen vauhti, ja kova kolaus pyörästöstä, mutta nyt en sellaisia ilmiöitä havainnut. (Ja nörttiysaste sen kuin nousee.)

Paavalin kirkon kääntösilmukassa on aina mukava tähtäillä raitiovaunua ja kirkkoa samaan kuvaan. Nyt en onnistunut kovin hyvin, kun oli pimeääkin. Voisin kuvitella tämän silmukan olevan melko usein käytössä, kun myöhässä olevia vaunuja käännetään takaisin kohti keskustaa, ja monet Suomen raitiotieseuran ajelut käyvät sitä kautta. On se kuitenkin aina mukava nähdä sekin käytössä.

Tätä sunnuntai-iltana kirjoittaessani eni ole kuullut, että asetinlaitteen vaihdossa olisi ollut ongelmia. Maanantaiaamuna ei siis odottane dramaattinen kaaos työmatkalaisia, eikä varsinkaan iltapäivälehtiä.

Myös toiseen metrokatkoviikonloppuun on jonkin verran varauduttu. Olen ilmoittautunut olevani käytettävissä ysiysejä ajamaan, mutta taitaa sekin mennä sivu suun. Omalta kannalta ei kovin hyvä, yhteisen hyvän kannalta oikein hyvä.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ilman itämetroa

  1. Åå sanoo:

    Todella mielenkiintoinen teksti, kiitos!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.