Kuolleista herätetty Scala

Perjantaina osui ajettavakseni 23:lle Scala, joka oli jo kertaalleen poistettu ajosta HSL-alueella. Se oli täyden kympin bussi, ja tässä yritän selventää, miksi.

Työnantajani kuuluu nykyisin Koiviston auto -yhtymään, joka harjoittaa sekä pitkän matkan liikennettä että kaupunkiliikennettä useissa Suomen kaupungeissa. Ison konsernin etuja on, että busseja voi siirtää yhtymän yksiköstä toiseen kaupungeissa järjestettyjen kilpailutuskierrosten tulosten mukaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että omalta työnantajaltani on siirretty työuransa puolessavälissä olevia busseja muihin kaupunkeihin. Täällä HSL:n alueella ne alkavat olla iäkkäitä, ja painavat kilpailutettujen linjojen keski-ikää ylöspäin, ja päästöjäkin tulee pakoputkesta enemmän kuin tuliterissä autoissa. Sen sijaan johonkin pienemmän kaupungin liikennöintisopimukseen hieman tupruttavampi ja iäkkäämpi bussi voi vielä kelvata oikein hyvin.

Tämä 1204 oltaneen siirtämässä jonkin toisen kaupungin liikenteeseen, ja se poistettiin liikenteestä, jotta siihen voitaisiin tehdä tarvittavat muutokset, esimerkiksi uusi maalaus ja uudet rahastuslaitteet. Sitä ja sen sisaria ei kuitenkaan saatu heti työn alle, joten ne jäivät lumipyrypäiviksi seisomaan varikon pihaan.

Sitten iski akuutti autopula, ja useat tämän sarjan autot piti ottaa takaisin liikenteeseen. Nähtäväksi jää, kuinka pitkäaikainen järjestely tämä on, ja milloin oikeasti koittaa esim. 1204:n viimeinen päivä HSL-alueen liikenteessä.

Nämä Scalat, jotka tulivat loppuvuonna 2011 ja vuonna 2012, ovat tällä hetkellä mielestäni Scalojen huippua, jossa ovat kaikki asiat niin kuin pitää.

Vuosi 2012 oli viimeinen, kun Scalat tulivat ZF:n valmistamalla Ecomat-vaihteistolla. Se pitää ensinnäkin parempaa ääntä kuin 2013 alkaen käytetyt Ecolifet, ja välityksetkin sopivat paremmin minun ajotyylilleni.

Loppuvuodesta 2011 alkaen Scalan ovia on ohjattu kolmella painonapilla, ja lisäksi on kaikki ovet avaava ja sulkeva urakkanappi. Napit, ja niiden lisäksi niiauksen kytkin on sijoitettu rasiaan, joka on sopivasti oikean käden ulottuvilla. Ovien avaaminen käy päinsä pienessä vauhdissakin, mikä nopeuttaa pysäkkitoimintoja sekunnilla tai parilla, eikä mielestäni vaaranna turvallisuutta.

Tähän 1204-yksilöön oli jälkikäteen asennettu radio, jossa on aux in -liitin, joka mahdollistaa oman musiikin kuuntelun. Tehtaalta lähtien aux in on ollut varusteena vasta vuodesta 2013 alkaen.

Scalaa olen aina pitänyt hyvänä autona, ja edellä luetellut kolme seikkaa toivat tälle autolle arvosanaksi täyden kympin. Kyllä kelpasi lumikuormankin kanssa ajella kolme kierrosta.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.