Vyöhykekoulutus

HSL on jo jonkin aikaa ollut ottamassa käyttöön vyöhykkeisiin perustuvaa taksaa. Tällä hetkellä on menossa matkakorttien vaihto ja kuljettajien kouluttaminen, ja viimeisimmät tiedot kertovat, että uuteen järjestelmään siirryttäisiin keväällä 2019.

Huhuja on liikkeellä aina, ja kahvipöydissä ollaan puhuttu huhtikuusta vyöhykkeisiin siirtymisen ajankohtana. Toisaalta, onhan toukokuukin vielä kevätkuukausi, ja siitä ei olekaan enää pitkä aika kesäliikenteeseen siirtymiseen. Voisi kuvitella, että kesällä vaihdos olisi helpompi, koska silloin liikenteessä on vähemmän busseja ja raitiovaunuja.

Joka tapauksessa minäkin kävin kahden tunnin vyöhykekoulutuksessa, tai vyöhyketerapiassa, kuten sitä leikkisästi kutsutaan. Mitään uutta asiaa varsinaisesta vyöhykejärjestelmästä en oppinut, sillä harrastuneisuuttani olen pitänyt itseni ajan tasalla muidenkin kanavien kautta. Esimerkkiperheen seikkailut joukkoliikenteen ihmeellisessä maailmassa vahvistivat tiukkaa faktaa sisältäneiden kalvojen sanomaa. Välikysymykset olivat monivalintamuodossa, ja niistä piti kaiketi noin puolet saada oikein, mutta varsinaiseksi oppiin perehtymisen työvälineeksi oli valittu tietenkin ryhmätyöt ja -pohdinnat.

Viimeisestä osiosta sain irti eniten. Siinä käytiin läpi, kuinka lipunmyyntilaitteet toimivat jatkossa.

Kausilipuilla matkustavien osalta mikään ei oikeastaan muutu. Korttia näytetään ihan kuin ennenkin. Uudessa järjestelmässä otetaan käyttöön vyöhykelisälippu, eli AB-kausilipun päälle on mahdollista ostaa lisävyöhykkeeksi esimerkiksi C. Vyöhykelisä ostetaan samalla tavalla kuin vastaava arvolippu, ja laite osaa ottaa voimassa olevan kauden huomioon.

Arvolipun ostajat huomaavat, että laitteen näytöllä on lista kaikista tarjolla olevista vaihtoehdoista. Jos ollaan Helsingin keskustassa, A-vyöhykkeellä, vaihtoehtoina ovat tietenkin AB, ABC ja ABCD (pelkkää A-lippua ei voi ostaa asiakkaiden äänekkäästä palautteesta huolimatta). C-vyöhykkeellä, esimerkiksi Helsinki-Vantaalla, litania kasvaa jo: ABC, ABCD, BC, BCD, CD. Järjestystä en muista ihan tarkkaan, mutta kuitenkaan ABC-lippu ei ole samalla kohdalla näyttöä A- ja C-vyöhykkeillä.

Matkustajien laitteesta poistuu myös OK-näppäin, eli jatkossa arvolipun ostaminen vahvistetaan vain korttia näyttämällä. Ryhmälippujen ostossa OK on silti edelleen käytössä.

Kuljettajien lipunmyyntilaitteessa vyöhykkeet korvaavat nykyiset lippulajivalinnat. GPS:n avulla järjestelmä tietää, missä päin maailmaa ollaan menossa, ja kuljettajan tarvitsee vain valita määrävyöhyke (ja kauttakulkuvyöhyke, mikäli sellainen tarvitaan).

Harmittavasti kuljettajien käytössä olevissa harjoittelulaitteistoissa ainoastaan lipumyyntilaitteen ohjelmisto on päivitetty. Olisin halunnut heittäytyä matkustajan rooliin ja kokeilla ja näprätä uutta softaa, mutta etälukija tarjosi valitettavasti edelleen vanhoja seutu- ja lähiseutuarvolippuja.

Parin tunnin koulutuksen jälkeen lähdin vielä linjalle, mutta se on ehkä toisen tarinan aihe.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.