Ajetut linjat: 551N Kamppi – Teekkarikylä – Tapiola(M)

Linja 551N on outolintu numeron perusteella: numero on poikittaislinjojen sarjassa, mutta kuitenkin linjan päätepiste on keskustassa. Kyseessä on kuitenkin aivan normaali Espoon suunnan yölinja.

Tajusin ottaa kuvan vasta päivän päätyttyä varikolla. Rahastuslaitteetkin olin jo sulkenut, ja manuaalikilvityksestä valitsin kaiken päätteeksi väärän linjan, minkä huomasin vasta nyt, kun olin kuvaa tähän valitsemassa.

Linja 551 syntyi jo 2015, kun linjat 503, 504 ja 505 yhdistettiin. Sen myötä bussien linjakilvissä alkoi kummitella myös linja 551N, jonka määränpäätekstit olivat Tapiola ja Kamppi. 551N:n ensimmäinen liikennöintipäivä lienee ollut vasta 3.1.2018, kun Länsimetron liityntälinjat aloittivat kulkunsa.

Elokuussa 2019 päälinjan 551 liikennöinti lakkaa, mutta 551N:n kohtalosta en löytänyt varmaa tietoa. Jotakin on kuitenkin pääteltävissä siitä, että tarjouskilpailussa 47/2018 on mukana linja 108N, jonka reitti vastaa kutakuinkin 551N:n reittiä sen jälkeen, kun Tapiolan linja-autoterminaali on saatu käyttöön (näillä näkymin 4.3.2019). Onko se sitten kokonaan eri linja vai muuttaako sama linja vain numeroa, siitä voidaan olla monta mieltä.

Linja 551N lähtee Kampin lähiliikenneterminaalista Jaakonkadun kautta ja siitä vanhoja 195N:n jälkiä Tapiolaan asti, eli Töölön ja Meilahden läpi Munkkiniemeen, josta Kuusisaaren ja Lehtisaaren kautta Otaniemeen ja edelleen Tapiolaan.

Erityisesti minua kiinnosti Teekkarikylän kiemura Puumiehenkujan ja Konemiehentien kautta. Länsimetron työmaahan muutti bussireittejä vuonna 2015, ja Otakaarta olen kyllä ajanut Teekkarikylään sekä Sähkömiehen kautta ennen reittimuutoksia että Dipolin ohi niiden jälkeen, mutta Sähkömies-reitti reittimuutosten jälkeen oli vielä kokematta. Melko hyvin se sieltä kuitenkin löytyi, ja vain kerran meinasi mennä vanhasta muistista ohi, ja senkin panin liukkaan kelin piikkiin

Teekkarikylän yhdistetyn päätepysäkkisilmukan ja taukoparkin kohdalla oli keskustan suuntaan tullessa hassu pysäkki. Se oli sijoitettu aivan kääntösilmukan alkupäähän. Ensimmäisellä kerralla jatkoin siitä ajamista silmkan läpi, mutta kahdella muulla kerralla käänsin jyrkästi takaisin ajotielle, jotta välttäisin päättärilenkin lopussa olevan STOP-merkin

Aikataulu oli sellainen, että kierrokseen oli annettu aikaa puolitoista tuntia. Minunkin ajotyylilläni linjan kumpaankin päähän jäi hyvät tupakkatauot, vaikka en poltakaan. Muilta linjaa ajaneilta kuljettajilta olen kuullut, että asiat eivät aina ole olleet yhtä auvoisesti. Sekin on yksi esimerkki siitä, että HSL on valmis myös höllentämään aikatauluja tarpeen vaatiessa.

Linjaa ajaessani oli vielä tammikuu, ja teekkarit, joiden älämölöä odotin eniten, taisivat olla tipattomalla. Järjestyshäiriöitä ei esiintynyt yhtään, ellei lasketa Kampissa savunnutta tuhkakuppi-roskakori-yhdistelmää.

Kuten jo edellisessä tekstissä kerroin, 551N:ää oli ilo päästä ajamaan, mihin vaikutti myös se, että tämä linja on olemassa varsin lyhyen aikaa, alle kaksi vuotta, eikä läpi yön kestänyt työvuorokaan sitä tunnetta kovin paljon latistanut.

Kategoria(t): Ajetut linjat, Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.