Hyvillä mielin lomille

Viimeiset päivät ennen lomaa vietin poikkeuksellisesti linjalla 14. Siellä käytetään nykyisin myös telibusseja, ja mahtuminen pitkällä bussilla Punavuoren ahtaille kaduille arvelutti minua hieman.

Kaksiakseliset MAN-linja-autot ovat linjan 24 vakiokalustoa, ja ajan niitä viikottain, mutta edellisestä kolmiakselisesta MAN-kokemuksestani on aikaa vuosikausia.

Lion’s City -kori on erittäin samankaltainen sekä lyhyissä että pitkissä MANneissa; kuljettajan paikalla on helppo jopa unohtaa, että onkin liikkeellä telibussilla. Täytyy pitää mielessä, että eri pituiset MANnit ovat ajettavuuden kannalta eri paria: lyhyt, 12-metrinen ”pikkubussi” tuntuu kovin paljon lyhyemmältä ja ketterämmältä kuin lähes 15-metrinen ”rautakanki”. Iso osa jäykkyyden ja ahtauden tunteesta johtuu pitkästä peräylityksestä, kun vaan ei voi kääntää rattia, vaikka haluaisikin, koska perä pyyhkäisee helposti kumoon pysäkkikatokset, lastenvaunut ja muut tielleen osuvat kohteet

Yllättävän helposti mahduin kuitenkin pitkällä MANnilla kääntymään Albertinkadulta Pursimiehenkadulle ja Viiskulmassa edelleen Laivurinkadulle. Myöskään telakan muurien varjostama ja rajoittama mutka Munkkisaarenkadulta Hylkeenpyytäjänkadulle ei tuottanut ongelmia.

Laivurinkadun ja Tehtaankadun kulmaan on rakennettu muutamia uusia yhteiskäyttöpysäkkejä, joilla pysähtyvät sekä bussit että raitiovaunut. Tuo kadunkulmahan jäi kokonaan ilman ratikkapysäkkiä siinä vaiheessa, kun raitiolinjoja uudistettiin. Normaalia jalkakäytävän pintaa korkeammalla olevat pysäkit aiheuttavat ongelmia busseille: Ensinnäkään ovet eivät mahdu aukeamaan ilman temppuilua. Toiseksi vastaan tulevan raitiovaunun ja pysäkkikorotuksen välistä mahtuu kuin mahtuukin bussilla, mutta siinä ei monta senttiä jää pelivaraa. Matkanteko hidastuu väistämättä, kun tienkäyttäjät järjestävät paikalliset sopimusneuvottelut ajojärjestyksestä, ja joku joutuu välillä odottelemaankin.

Matkustajamäärät 14:llä, samoin kuin 18:lla ja 39:llä ovat vaihtelevia varsinkin Eiran sairaalan ja Munkkivuoren välillä. Matkalla on monen monta sairaalaa, koulua ja muuta asiointipaikkaa, eikä pidä unohtaa reitin varren asukkaitakaan, joten matkustajoa kokonaisuudessaan on runsaasti. Yksittäisen bussin täyttöaste riippuu paljolti siitä, pääseekö se ajamaan toisen bussin peesissä vai joutuuko keräämään kaikki matkustajat. Haartmaninkadulla iltapäivällä kello kolmen ja viiden välillä arvioitu vuoroväli Kampin suuntaan on noin 3–4 minuuttia, mutta käytännössä usein mennään kahden tai jopa kolmen bussin jonoissa.

14:llä viettämäni kolme päivää olivat mukavaa vaihtelua, ja kun MANtelienkin kanssa aika kului vaikeuksitta, niin kahta talvilomaviikkoa kohti lähtemisestä jäi hyvä maku suuhun.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.