Ajetut linjat: 37 Kamppi–Honkasuo

Linja 37 pidennettiin nykyiselle reitilleen elokuussa 2017, joten tämä ajetut linjat -artikkeli sisältää myös version 37 Kamppi–Malminkartano.

Linjan 45 numero muutettiin 37:ksi 15.8.2016, joten tämä ajetut linjat -artikkeli sisältää myös version 45 Kamppi–Malminkartano.

Malminkartanon jätemäen juurella.

Kampin päässä linjan lähtöpaikka on vaihtunut monta kertaa minunkin urani aikana: Kampintorin ympäryskadut, Fredrikinkatu Tennispalatsin kohdalla, Salomonkatu Kampin metroaseman ja Autotalon välissä (ei välttämättä tässä järjestyksessä). Tällä hetkellä lähtöpiste on Kampin lähiliikenneterminaalissa, maan alla.

Reitti Töölön läpi Meilahteen on tuttua uraa, jota olen ajanut eestaas jos jonkinmoisella bussilla ja linjalla. Ehkä juuri siitä johtuen pitää Nordenskiöldinaukiolla joka kerralla palauttaa mieleen, millä pysäkillä mikäkin linja stoppaa.

Mannerheimintiellä, Ruskeasuon varikon kohdalla vaihdetaan kuljettajaa.

Vihdintie on ajamanani aikana parantunut. Jo Helmin aikakaudella bussi sai varsin mojovia vihreän pidennyksiä liikennevaloissa. Sen jälkeen on rakennettu bussikaistoja, ja Kehä I:n kohdalla bussi pääsee kiertämään liikennevalot kokonaan oman levikkeen kautta. Näiden järjestelyjen yhteydessä poistettiin muutama pysäkki ja laskettiin nopeusrajoitus kuuteenkymppiin.

Malminkartanon suuntaan ajettaessa on Vihdintien sillan jälkeen pari pomppua, joita ei kaikista korjausyrityksistä huolimatta ole saatu tasattua. Ajoneuvosta, matkustajamäärästä ja mielentilasta riippuu, miten lujaa siihen milloinkin lasken tulemaan. Ei pidä ihmetellä, jos hiljaiseen aikaan vanhalla Scalalla esiintyy ilmalentoa ja hihitystä. (Ja kyllä se aikansa eläneiden iskareiden aikaansaama keinuntakin lakkaa yleensä Kaupintien risteykseen mennessä.)

Kaiken kaikkiaan Vihdintietä on nyt ihan mukava ajella.

37 kääntyy pois Vihdintieltä Konalan S-marketin kohdalla. Siinä on keskustan suuntaan pysäkki tosiaan kaupan kohdalla, ja Vihdintien ensimmäinen pysäkki taas ei kuulu 37:n palvelemiin. Jos se parhaiten matkantekoon sopii, saatan jopa mennä kaikkein sisintä kaistaa siinä kohdassa, vaikka se merkitseekin, että joutuu pysäkiltä lähtiessään ryhmittymään aika monen kaistan yli.

Reittiä edelleen Malminkartanon suuntaan jatkettaessa tullaan Kartanonkaarelle, ja sen jälkeen lähdetään halkaisemaan Malminkartanon asuinaluetta pienempiä katuja pitkin.

Malminkartanon aseman liepeillä radan viertä kulkeva tie alittaa junaradan. Se on aina jännä paikka: Kaksi 90 asteen mutkaa, bussit eivät mahdu kohtaamaan toisiaan, ja vastaantulevan bussin näkee vasta aivan viime tingassa.

Aseman jälkeen palataan vielä Malminkartanontielle ja kierretään AEL:n takaa Neulastielle. 45:n ja 37:n entinen päätepysäkki oli tekomäen juurella, ja kyllä siinä linja 51 edelleen kääntyy.

37:n uusi päätepysäkki on muutamia satoja metrejä pohjoisempana, Perhosniityllä. Aluksi sinne ajettiin vain työmaa-ajoon rajoitettua tietä pitkin, mutta nykyisin lisäkilpi sallii myös linja-autoliikenteen. Perhosniityn alue on alkanut jo rakentua täyteen, eikä enää pääse näkemään Scala-neitiä kylvyssä.

Honkasuo.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan 37 jatkettaisiin Myyrmäkeen asti. Siihen asti on kestettävä tilanteessa, jossa uuden alueen kummallakin laidalla on Honkasuo-niminen päätepysäkki, joiden välillä ei ole ajoyhteyttä.

Kategoria(t): Ajetut linjat Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.