Tapiolan terminaali

Tapiolassa on avattu liikenteelle uusi bussiterminaali 4.3.2019. Kävin tutkimassa sitä matkustajana heti ensimmäisellä viikolla, ja myöhemmin olen päässyt myös ajamaan linja-autolla siitä läpi.

Merituulentie on perinteinen pysäkin paikka Tapiolan kautta kulkeville linjoille. Esimerkiksi vuoden 1969 ilmakuvassa näkyy itään menossa oleva bussi pysäkillä, joka on kutakuinkin samalla paikalla kuin nykyisinkin. Lännen suunnan pysäkki näyttää olleen lähempänä Tapiolan keskustornia, nykyisen Tapiola Garden -hotellin parkkipaikan sivustalla.

Tapiolan Stockmann valmistui Merituulentien päälle 1980-luvun alussa, ja ilmeisesti siitä lähtien Tapiolassa on bussia odotettu tunnelissa. Tapiolaan päättyvien linjojen kääntöpaikkana toimi 1990-luvulla, kun joukkoliikenneharrastustani aloittelin, Tapionaukio, eli Tapiola Gardenin parkkialue.

Sitten alettiin rakentaa metroa. 28.1.2013 Merituulentie suljettiin, ja busseille avattiin Tapionaukiolle väliaikainen terminaali, jossa ajettiin vinolaitureihin edellisen, kadunvarsimaisemman laiturijärjestelyn sijaan. Myös Pohjantiellä oli bussien päätepysäkkejä kadun varressa.

Metroliikenne alkoi 18.11.2017 ja liityntäliikenne metroasemille 3.1.2018, mutta matkustajien oli tyytyminen väliaikaisiin bussijärjestelyihin vielä yli vuoden ajan. Vasta 4.3.2019 avattiin uusi Tapiolan tunneliterminaali, ja sekin puolivalmiina.

Sen verran haluan ottaa kantaa, että tämä Kehäradan ja Länsimetron valmistumiseen liittyvä heruttaminen on suorastaan matkustajille kettuilua. Avataan yksi hissi sieltä ja liukuporras täältä, ja tuonne pitää mennä väliaikaista väylää, ja ai niin, tämä väli mennäänkin vielä bussilla. Jatkuvasti muuttuvien kulkureittien sokkelossa työmatkalaiset yrittävät oppia uudet laiturit ja sisäänkäynnit yhä uudelleen ja uudelleen, ja satunnainen matkustaja on helisemässä, kun eivät muutkaan ihmiset tiedä ja kuljettajatkin vain murahtelevat vihaisesti.

Euroopan toiseksi parasta joukkoliikennettä: tästä päässee rakennustyömaalle bussilaiturille.

Matkustajien näkökulmasta terminaalin valmis osa on siisti ja valoisa. Metrosta tulevat matkustajat joutuvat tekemään u-käännöksen tuulikaappiin, joten sisäänkäynnin löytäminen voi olla tottumattomalle hankalaa. Tuulikaappi on varsin pitkä, eli viime hetken juoksijoille saattaa käydä niin, että he ehtivät tuulikaappiin asti, mutta tuulikaapin ja laiturin välinen ovi onkin jo sulkeutunut.

Terminaalin eteläpuolelle pääseminen vaatii suuntavaistoa ja suunnistustaitoa, koska reitti on väliaikainen. Aluksi opasteetkin vaativat parantelua, eivätkä ne ainakaan omiin silmiini pistäviä olleet parantelun jälkeenkään. Kun lopulta löysin perille, huomasin, että moderni ja puhdas tunnelma jatkuu.

Alkuun oli hieman ongelmia sen suhteen, että varsinkaan terminaalin läpi ajavien linjojen kuljettajat eivät pysähtyneet, kun pysäkillä ei näkynyt ketään. Syyhän oli se, että ne ihmiset olivat odotushuoneen puolella, eivätkä päässeet suljetun oven läpi pysäkille. Ovet aukeavat vasta, kun bussi on pysähtyneenä oikeaan paikkaan.

Kuljettajan näkökulman voin kertoa vain linjan 551 osalta.

Kanttikiven paikkaa oli vaikea hahmottaa aurinkoisesta säästä pimeään tunneliin tullessa. Ehkä se johtui osaltaan siitä, että en jaksanut ottaa aurinkolaseja pois päästä.

Pysähdyin joka kerralla pysäkin etulaitaan, kuten on määrätty. Etulaitaan ajaessa useimmat kuljettajat varmaankin ajavat taaemman ruudun kautta, jolloin myös takaruudun ovet räpsähtävät hetkeksi auki.

Eniten minua hämmensi se, että laituriovissa ei ole määrättyjä kulkusuuntia. Niinpä ihmisiä tuli laiturille koko bussin mitalta, vaikka bussiini kuljettiin vain etuovesta. Selityshän tälle on toki, että samaa laituria käyttää myös linja 550, johon saa nousta myös keskiovesta, ja kahden eri laituriovikäytännön ylläpitäminen olisi teknisesti vaikeaa ja matkustajillekin sekavaa.

Jatkossa käyttänen Tapiolan terminaalia vain satunnaisesti, eli mahdolliset ehdottomasti toiseksi viimeisen lopullisen valmistumispäivän jälkeiset päivitykset ja kokemukset jäävät muiden tekstien varaan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.