Suunta ylöspäin

Rahastuslaitteiden karttoihin on tehty huomattava päivitys, mutta poikkeustilanteiden varalta myös kuljettajan tietojen pitää olla ajan tasalla.

Rahastuslaitteen kartan päivitystä pyöriväksi on vaadittu melko äänekkäästi ainakin minun kuplassani. Nyt tämä toive on viimeinkin toteutettu, ja on päästy eroon karttanäkymästä, jossa pohjoinen oli aina ylhäällä. Kun ajosuunta on ylhäällä, on pikavilkaisulla helpompi tarkastaa, mihin suuntaan mistäkin risteyksestä piti kääntyä. Karttaahan ei tule jatkuvasti pidettyä silmällä ajon aikana, koska bussin ulkopuolella tapahtuu paljon mielenkiintoisempia asioita.

Aivan täysin ei reittituntemustaan voi kuitenkaan kartan varaan laskea.

Esimerkiksi eräänä päivänä GPS oli hukassa. Laitteet näyttivät, että ajelen milloin korttelin läpi sisäpihoja pitkin, milloin keskellä hautausmaata, ja korviaraastava äänimerkki muistutti, että kannattaisiko palata takaisin reitille.

Tiistainakin jouduin kuuntelemaan sitä pois reitiltä -rääyntää. Laitteen kartta nimittäin ei ollut päivittynyt, eikä se tuntenut uutta Hakaniemenjärveä, tai että Hakaniemen torikatu oli suljettu. Virallista ohjeistusta työnantajalta tai HSL:ltä ei näkynyt, ei kuulunut, joten sovelsin itselleni poikkeusreitin, koska vielä ei ollut talviturkin heiton aika.

Keskiviikkona osuin ajamaan sellaista bussia, jossa koko rahastusjärjestelmä oli pois käytöstä. Edes sisään ei päässyt kirjautumaan, ja sen myötä ei toiminut myöskään kuljettajapääte eikä sen kartta. Myös liikennevaloetuudet olivat pois käytöstä, eikä bussini näkynyt missään aikatauluseurannassa tai ns. livedatassa. Kyllä minä sitten räiminkin siihen malliin kuin tutkan alla kuuluukin, mutta ei se aikataulussa pysymistä edesauttanut.

Kaikista nykypäivän apuvälineistä huolimatta kuljettajalla pitää siis olla paikallistuntemus hallussa, ja linjat pitää osata ilman karttaakin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.