Hämeentie

Pääsinhän minä yhtenä päivänä ajamaan Hämeentiellekin.

Autonani oli muistiinpanojeni mukaan ihan mukava ja kunnollinen Scania Citywide Suburban, tuttujen kesken Subi tai jopa Patonki.

Se oli taas niitä viikkoja, kun työpäiviä muuteltiin useaan otteeseen. Vielä illalla kahdeksan aikaan pirahti puhelin, ja lyhyt ison varikon päivä vaihtui pikkuvarikon ruuhkapäiväksi. Vielä on olemassa tällaisia perinteisiä työpäiviäkin, joissa ajetaan vain aamu- ja iltaruuhkan aikaan, ja keskellä päivää on monen tunnin tauko. Sellaiset hävisivät melko täydellisesti siinä vaiheessa, kun työehtosopimusta vaihdettiin, ja päivätauosta piti alkaa maksaa palkkaa.

Nyt ehdin hakea tauon aikana rahastusvälineistöni, joka oli työpäiviä venkslatessa jäänyt kyydistä väärälle varikolle.

Pikkuvarikolla minut iloisesti edelleen tunnistettiin. Sain hyvät neuvot siitä, millaiset toimintatavat siellä nykyään vallitsevat, ja melko samoilla periaatteillahan siellä mentiin kuin siihen aikaan, kun minut sieltä siirrettiin isolle varikolle. Minua rohkaistiin, että hyvin Hämeentiellä mahtuu ja pärjää, kun vain tuntee autonsa ulottumat.

Käytännössä se menikin juuri niin kuin kollegat lupasivat: Eiran ja Punavuoren ahtaissa paikoissa kertynyt kokemus auttoi viemään bussia betoniaitojen ja peilinkaapparitolppien välissä senttipelimeiningillä. Välillä piti hieman himmata vauhtia vastaantulijoiden leveämpien ajolinjojen vuoksi, mutta osumilta vältyttiin.

Linjatkin olivat muuttuneet sitten viime näkemän. 75 on siirretty moottoritielle ja 77 ajaa Tattarisuon kautta, minkä vuoksi Jakomäen linjasta on mennyt pikalinjatunnelma. Ovat ne kuitenkin entisajoista tasapuolistuneempi parivaljakko nykyisellään, mutta se pani hieman ihmetyttämään, miksei 77:lle ole lisätty pysäkkiä Jakomäen ostoskeskuksen kohdalle.

Pikkuvarikon työpäivä oli mukava poikkeus, mutta loppujen lopuksi ole sitä mieltä, että poikkeukseksi jääköön. Jos vielä joku päivä sähköjumistani pääsen, niin isolla varikolla on kuitenkin enemmän linjoja ajettavakseni.

Kategoria(t): Työnteko. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.