HSL-koulutuksessa

HSL kouluttaa linja-autonkuljettajia noin kahden vuoden välein yhden päivän verran. Osallistuin koulutukseen äskettäin.

Koulutuspäivien sisältöön pyritään saamaan vaihtelua, ettei kahden vuoden välein käydä samoja asioita läpi. Aiemmin on ollut muutamia erilaisia kurssipäiviä, joita jokaisen liikennöitsijän kuljettajat käyvät läpi vuorotellen, mutta nyt on palattu helpompaan järjestelmään, ja käytössä on vain yksi koulutusohjelma, joka käydään parin vuoden aikana läpi kaikkien kuljettajien kanssa, ja sen jälkeen vaihdetaan erilaiseen oppimateriaaliin.

Kaikissa HSL:n koulutuksissa lähtökohtana on tietenkin asiakaspalvelunäkökulma. Aiempina kertoina siihen on ollut liitettynä mm. aikataulunsuunnittelijoiden, lipuntarkastajien ja poliisien vierailuja, jotta saataisiin kuljettajien mieliin iskostumaan, että asioilla voi olla monta puolta, eikä ratin takaa näkyvä maailma ole ainut totuus. Tällä kerralla pitäydyttiin perusasioissa, ja jauhettiin erilaisia asiakaspalvelutilanteita.

Jauhaminen on tässä yhteydessä väärä sana. Koen mielenkiintoiseksi (lähinnä) kuunnella muiden kuljettajien mielipiteitä siitä, mikä olisi missäkin tilanteessa oikea toimintatapa. Pääsen näkemään oman kuplani ulkopuolelle, ja ehkä jopa muuttamaan omia mielipiteitäni ja tapojani.

Tällä kerralla osallistujamäärä oli pieni, vain kuusi henkilöä, joten olin itsekin äänessä jonkin verran. Tietenkin ne pakolliset ryhmätyötkin tehtiin. Olen bussibongareilta kuullut ja nähnyt, että on olemassa jokin tällainen Kahoot-peli, jota koulussa harrastetaan paljon. Nyt pääsin itsekin pelaamaan oikeasti pari peliä, ja kilpailutilanne toi mukavasti yhteishenkeä.

Ajankohtaisia asioita käytiin tietenkin läpi myös. Suurin edessä oleva muutos on vyöhykejärjestelmän käyttöönotto, ja sitä luonnollisesti sivuttiin nytkin, vaikka siitä kuljettajat ovatkin saaneet erillisen koulutuksen.

LIJ-järjestelmän harjoituslaitteiden matkustajien etälukijat olivat saaneet uudet softat, ja pääsin kokeilemaan vyöhykemallin mukaan toimivaa laitteistoa matkustajan näkökulmasta. Sehän minua jäi varsinaisen vyöhykekoulutuksen jälkeen vaivaamaan, että vain kuljettajan lipunmyyntilaite oli päivitetty uudenlaiseksi.

Sain vastauksia mieltäni askarruttaneisiin kysymyksiin. Esimerkiksi kaikki lippujärjestelmään liittyvät asiat tarkasti kertova Palvelu- ja myyntiohje on saanut uuden nimen ja muodon. Aika vähän siinä on suoranaisesti kuljettajiin liittyvää asiaa, mutta pidän silti tärkeänä tietää lipuista ja tariffista yleisemminkin.

Sokerina pohjalla tässä koulutuksessa oli keskustelua mm. siitä, miten Wilson-puoliautomaattivaihteistolla voi ajaa tasaisesti. Kouluttajana oli arvostamani henkilö, joka on toiminut eri liikennealan ammateissa pitkään, ja esitän tässä kiitokseni siihen suuntaan.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.