Bussibongausviikko

Kuluneella viikolla olen ollut bussien bongausta harrastamassa. Haaviin on jäänyt kolme saalista.

Taksikuljetus voitti 13.8.2018 alkaen linjan 544 liikennöinnin. Kohteeseen ostettiin neljä Ivecoa, mutta niiden toimitus viivästyi. Tällä viikolla niistä on kaksi viimeinkin saatu liikenteeseen.

Ensimmäisenä liikennöintipäivänä (8.5.2019) menin Leppävaaraan odottamaan. Aamulla linjalla oli vain yksi Iveco, mutta iltapäiväruuhkaa ajamaan lähti kaksi, ja osuin matkustamaan juuri sillä, joka ei ollut liikkeellä aamulla. Neitsytmatka sujui hyvin, ja kyyti oli ihan kuin missä tahansa muussakin Ivecossa. Sininen pölykapseli on mukava yksityiskohta, ja muutenkin auton yleisilme oli vielä erittäin siisti ja kiiltävä.

Myös linja 573 tuli oman työnantajani ajettavaksi 13.8.2018. Tämä koululaislinja ujuttautui Helsingin bussiliikenteen linjavalikoimaan mielestäni hieman vaivihkaa, kilpailutuspaketissa, jossa oli mukana Hämeenlinnanväylän linjoja.

573 on tosiaan koululaislinja: Aamulla kerätään koululaiset Vantaalta, ja koko bussillinen purkautuu yhdellä pysäkillä. Vastaavasti iltapäivällä lapset ja nuoret lastataan koulun kohdalta, ja tiputellaan pysäkki kerrallaan muualle Vantaalle. Matkustajamäärät ovat olleet niin suuria, että osaan vuoroista on pitänyt laittaa toinen bussi. Kakkosautona käytetään pikkubussia, joten leikkimielisesti sitä on alettu kutsua perävaunuksi. Kahden bussin käyttäminen on käsittääkseni melko harvinaista ja erikoista HSL-alueella.

Lisäbussi on toiselta liikennöitsijältä, joten oman työnantajani kannalta 573:n liikenne hoidetaan yhdellä bussilla, jota yksi kuljettaja ajaa koko päivän. Melko pieni todennäköisyys sitä on yksittäisen kuljettajan joutua ajamaan, ja minun ­­– Sähköjumin – mahikset ovat käytännössä 0 %.

Linja lakkautetaan kesäkuussa 2019. Piti siis käydä matkustamassa siellä kierros tutun kollegan kyydissä, jotta jäisi siitä edes jonkinlainen mielikuva. Linjassa sinänsä ei ollut mitään kovin kiinnostavaa.

Viikon viimeinen kohde oli Helsingin bussiliikenteen maakaasulla kulkeva Scania Citywide Suburban. HKL-bussiliikenne hankki ensimmäiset kaasulinja-autonsa jo vuonna 1998, ja siitä lähtien HKL:n ja HelBin kalustoluettelossa on aina ollut enemmän tai vähemmän maakaasubusseja. Aluksi merkkinä oli Volvo, mutta vuoden 2005 jälkeen siirryttiin saksalaisiin MAN-busseihin. MANnit ovat viettäneet aikaa korjaamolla dieselbusseja enemmän, joten niitä alettiin korvata Scanian Omniexpresseillä, mutta nyt on otettu pari maakaasukäyttöistä Scaniaa kokeiluun.

Kaasu-Suburbanit ovat linjojen 614 ja 615 vakiokalustoa, mutta Kuljetus ja logistiikka -tapahtuman aikaan ne kuljettivat messuvieraita Messukeskuksen ja Konalan Scania-keskuksen välillä. Näin tilaisuuteni koittaneen ja hyppäsin kyytiin vain havaitakseni sen matkustajan ominaisuudessa ihan samanlaiseksi kuin dieselbussinkin. Enköhän minä jossakin vaiheessa pääse niitä ajamaankin, niin pääsen kokemaan, onko kuljettajan paikalta havaittavissa enemmän eroja.

Kategoria(t): Joukkoliikenneharrastus Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.