Pata kattilaa soimaa

Eräänä päivänä olin menossa aloittamaan työpäivääni Helsingin keskustaan ja odottelin varikon pysäkillä bussia. Paikalle kaarsi varikon pihalta bussi, jota oltiin vaihtamassa linjalla olevan, rikkoutuneen, mutta vielä omin voimin kulkevan auton tilalle. Korjaamon mies vahvisti, että ehjä vehje oli menossa sinne minne minäkin, ja astuin sisään.

Alkolukko, joka estää autolla ajamisen, jos kuljettajan uloshengitysilmassa on rajat ylittävä määrä alkoholia. Alkolukosta saa lisäpisteitä HSL:n kilpailutuksissa, joten sellainen asennetaan käytännössä kaikkiin uusiin busseihin. Koulukyydeissä alkolukko on nykyisin pakollinen.

Hetken päästä vioittunut bussi saapui matkustajineen, ja myös sen kuljettaja tuli uuteen bussiin asettelemaan tavaroitaan paikoilleen. Olin jo bussin sisällä, eikä kollega minua huomannut, joten pääsisin näkemään, miten hän oikeasti ajaa. Normaalistihan kuljettaja näkee kyytiin tulijat, ja voi muuttaa ajotyyliään sen mukaan.

Ilmeni, että ajo oli asianmukaista, vaikka aikataulu selvästi painoi päälle. Kaksi pysäkkiä matkattuamme meno kuitenkin katkesi, koska pysäkkijarru ei vapautunut. Ensin availtiin ja suljeksittiin ovia, sitten nollattiin päävirtoja. Sitten mietittiin vielä jonkin aikaa, ja hetken päästä ohjaamosta kuului pitkä puhallus. Alkolukko oli pitänyt nollata ja siihen oli pitänyt puhaltaa uudelleen, vaikka se ei ollut pyytänyt uutta puhallusta.

Se on normaalia, vaikka melko harvinaista, että kesken ajorupeaman pitää puhaltaa alkolukkoon uudelleen. Tässä tapauksessa tosiaan laite ei ollut millään tavalla kertonut, että olisi uuden puhalluksen aika, ja se oli vieläpä pitänyt nollata kuljettanvaihtonapilla, ennen kuin se edes suostui vastaanottamaan uuden ilmanäytteen.

Muutamaa viikkoa myöhemmin olin aamulla lähdössä varikolta liikkeelle. Normaalit aamurutiinini tein: rahastuslaitteiden avaus, peilien säätö, ja tietenkin alkolukkoon puhaltaminen. Puhallus meni läpi, ja peruutin ulos ruudusta, mutta sitten eteenpäinajovaihde ei mennytkäään enää päälle.

Ensin availin ja suljeksin ovia, sitten nollasin päävirtoja. Sitten mietin vielä jonkin aikaa työnjohtajan kanssa, ja hetken päästä ohjaamosta kuului pitkä puhallus. Alkolukko piti nollata ja siihen piti puhaltaa uudelleen, vaikka se ei pyytänyt uutta puhallusta.

Olen jo päivittänyt ”mitä tehdä, jos auto ei liiku”-tarkistuslistaani:

  • Tarkista, vaatiiko alkolukko puhallusta. Puhalla uudestaan alkolukkoon.
Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.