VDL Citea SLF-120/Electric

Linjalla 23 on ollut kokeiltavana VDL Citea SLF-120/Electric -sähköbussi, jota pääsin pari kertaa ohjastamaan.

Invalidisäätiöllä meni vielä ihan hyvin. Oksennukset oli putsattu.

Ensitapaaminen ei mennyt ihan putkeen.

Lomani viimeisinä päivänä työpaikalla muissa asioissa käydessäni pyysin, että VDL Citea Electric sijoitetaan siihen vuoroon, jota ajan loman jälkeen. Aamulla tulin töihin, ja se olikin sijoitettu toiseen sähkövuoroon, mutta eipä siinä mitään, yksittäisen kuljettajan toiveita ei aina voida ottaa huomioon. Työnjohtajien työvuorojen vaihto oli myös käsillä, ja pohdiskelivat, että kun kumpikaan vuoroista ei ole vielä lähtenyt liikenteeseen, niin ei ole mitään estettä venkslata busseja vuoroihin toisin päin lyhyelläkään varoitusajalla, ja niin lähdin tyytyväisenä astelemaan Citeaa kohti.

Bussin ovelta nuuhkin, että jotakin on pielessä. Kuljettajan takana olevalle istuimelle oli joku päättäjäistenviettäjä oksentanut, joten marssin takaisin työnjohtoon ja pyysin kuitenkin saada lähteä jollakin toisella autolla. Dieselkärryllä minä sen rupeaman aloitin, mutta työnjohtaja iski kuvaannollisesti silmää, että katsotaan, mitä tapahtuu, kunhan koesähköbussi saadaan putsattua.

Kierroksen kuluttua soitin pomolle. VDL oli kuulemma siivottu, ja sitä oltiin tuomassa Ruskeasuon päätepysäkille. Minulle jäi sinne yli 15 minuutin tauko, joten säästääkseni varamiehen aikaa tarjouduin hakemaan VDL:n itse – päättäriltä varikollehan on alle viiden minuutin matka. Ja niin minä sitten olin Citea Electricin ratissa.

Latasin Invalidisäätiöllä Citean akut melkein täyteen, ja lähdin kohti Rautatientoria. Siellä latasin vielä muutaman minuutin, mutta virroitinpa ei tullutkaan alas. Lataussyklin neljästä vaiheesta viimeinen, hyvästely jäi kesken. Ei auttanut kuin soittaa taas varikolle, ja pyytää, että varamiehen aikaa ja muita resursseja kuitenkin kulutettaisiin minun auttamisekseni. Alkuperäinen Scania tuotiin takaisin linjalle, ja VDL saatiin irti tolpasta nollaamalla latauspiste ja se lähti varikolle. Minä lähdin maan alle upottamaan surua kahvikuppiin.

VDL Citea SLF-120/Electric on 12-metrinen, ja ihan yhtä ketterä kuin dieselserkkunsa. Kokomatalalattiaratkaisu helpottaa ja nopeuttaa takaoven käyttäjien elämää, mutta istumapaikkojen sijoitteluun se tuo omat ongelmansa..

Toisellakaan kerralla tapaaminen ei mennyt ihan putkeen.

Vaihdoimme kuljettajaa Rautatientorilla, ja ruokatauolle lähtevä kollega kertoi, että sinä päivänä VDL ei suostunut lataamaan ollenkaan. Rautatientorilla lataaminen oli nyt kielletty, ja ajoin Invalidisäätiölle. Siellä minua odotti huoltomies Linkkerin kanssa. Hän yritti kaikkensa, mm. vaihtoi VDL:ää jokaiseen mahdolliseen asentoon paitsi katolleen, mutta eipä se suostunut virtaa ottamaan vastaan.

Mittaristo on samasta muotista kuin Linkkerissä, mutta näytön ohjelmisto on ihan erilainen. VDL:n näyttö on yksinkertaisempi, mutta sitä kautta huomattavati selvempi, ja harvemmin tarvittavat toiminnot on piilotettu valikoihin. Kelloa vaan en saanut asetettua oikeaan aikaan mitään kautta.

Jos ei näitä latausaseman ja bussin välisiä yhteysongelmia oteta huomioon, VDL Citea Electric on aivan mainio ajettava. Se tuntuu kulkevan ja kiihtyvän paremmin kuin Linkker, ja vaikka sisäpeilit ovat vieläkin huonommat kuin Linkkerissä, niin ne on korvattu erinomaisilla ovikameroilla. Ulkopeilit ovat VDL:ssä paremmat kuin Linkkerissä, mm. oikean etukulman näyttävä laajakulmapeili löytyy varustuksesta.

VDL:n akkukapasiteetti on noin kolminkertainen Linkkeriin verrattuna, tosin sähkön riitävyyttä en päässyt arvioimaan, koska ajoin vain kaksi yksittäistä sivua. Kulutusmittarin perusteella sähkönkulutus on samaa luokkaa kummassakin sähköbussimerkissä, eli sillä perusteella VDL:llä yksi lataus riittäisi 90–100 kilometrin ajoon (noin 4–5 kierrosta linjaa 23).

VDL ei rämissyt, ei kolissut, ja jousituskin tuntui pehmeämmältä kuin Linkkerissä. Ohjaamossa oli reilusti tilaa kuljettajalle ja säilytystilaa pikkutavaralle. Rahastusrepullekin löytyi oma paikka, vaikka enemmän arvostaisin kyllä koukkua, johon ”lääkärinlaukun” saa roikkumaan kuin kaukaloa, jossa reppu ei tahdo pysyä auki.

Sähköhidastimen ja jarruen suhteen pisteet menevät kilpailijoiden välillä tasan. VDL:n hidastin alkoi toimia, kun kaasupolkimen päästi ylös, mikä on tuttu juttu jo muinaisista vuoden 1996–2000 Mercedes-Benzeistä. Niistä sen ominaisuuden tosin sai pois päältä, VDL:stä en sellaista nappulaa löytänyt. VDL:llä rullaaminen ei siis onnistunut, jatkuvasti oli joko sähkön käyttö tai talteenotto päällä, ja loivan alamäen ajaminen oli yhtä kiihdyttämistä ja jarruttamista.

VDL:n hidastin toisaalta on hyvin tehokas, ja kaiken hidastuvuuden saa käyttöön ratin vieressä olevalla viiksellä, mikä on mielestäni hyvä juttu. Jarrut ovat melko samankaltaiset kuin 19-sarjan VDL:ssä, eli kovin paljon poljinvoimaa ei tarvitse käyttää. Vaativat herkkää jalkaa ja totuttelua, mutta halutessaan saa kyllä aikaan matkustajia miellyttäviä ja tasaisia pysähdyksiä.

Ovien hallintanappulat ovat vasemmalla, eli väärällä puolella suomalaiseen ”standardiin” verrattuna, ja vieläpä väärässä järjestyksessä, eli etuovea hallitaan oikanpuoleisimmalla napilla. Keskieurooppalaistyylistä oviautomatiikkaa ei sentään ollut hollannissa valmistettuun Citeaan asennettu.

Matkustamon puolella istumapaikkoja on vähemmän kuin mihin Suomessa on totuttu, ja penkit ovat kuulemma kovemmat ja huonommat istua kuin Linkkerissä. Siihen puoleen tulin tutustuneeksi vielä vähemmän kuin kuljettamoon.

En panisi pahakseni, vaikka sähköllä kulkevia VDL:iä tulisi lisääkin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: VDL Citea SLF-120/Electric

  1. Paluuviite: VDL:n sähköbusseja HSL-liikenteeseen | Rattiriemua

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.