Yhden vaihdon tarina

Eräänä päivänä työnjohtaja loksautti palaset kohdalleen, kun vaihdettiin yhtä aikaa sekä kuljettajaa että bussia.

Työnantajani isolla varikolla liikenteen hoitoon on päiväsaikaan omistautunut yksi työnjohtaja. Hän pitää huolen siitä, että kaikki sujuu kuten pitääkin, ja hoitaa asiat kohdalleen, jos ongelmia esiintyy. Käytännössä liikennetyönjohtaja istuu tiskin takana puhelimen ja tietokoneen ääressä, ja delegoi muita ihmisiä toimimaan mm. autorikkojen, vuorojen myöhästymisten ja äkillisten sairastumisten aiheuttamien häiriöiden minimoimiseksi.

Sinä päivänä linjalla 23 tuli tarve vaihtaa linja-auto ja kuljettaja yhtä aikaa iltaruuhkan ollessa lopullaan. Sähköbussi piti saada pesuun ja dieselbussi tilalle. Normaalisti toimitaan niin, että työpäiväänsä aloittava kuljettaja, tässä tapauksessa minä, menee vaihtopaikalle vara-autolla ja jää odottamaan työpäiväänsä lopettavaa kuljettajaa. Kun rikkinäinen auto saapuu, matkustajat vaihdetaan ehjään bussiin, ja ehyt jatkaa linjaa pitkin. Risan auton tuo varikolle lopettava kuljettaja.

Tämä olikin ajatus, kun työnjohtaja soitti minulle (ensimmäinen palikka). Toiselle kuljettajalle ei välttämättä tarvitse ilmoittaa tietoa, vaan minä voin liputtaa hänet pysähdyksiin ja ilmoittaa, että vie auton varikolle.

Menin pomon tiskille, ja ilmeni, että sopivaa vara-autoa ei ollut käytettävissä. Toinen palanen oli korjaamo, josta kyseltiin, olisiko joku bussi sopivasti valmistunut huollosta, mutta ei onnistanut.

Sitten katse vertauskuvallisesti kohdistettiin iltapäiväruuhkasta ensiksi sisään tulevaan bussiin, jonka kuljettajalle soitettiin (kolmas palikka) ja pyydettiin tuomaan auto kiireellä varikolle. Aikataulu alkoi käydä tiukaksi, joten ajaja ohjeistettiin jättämään bussi varikon portin pysäkille, johon olisi helppo ajaa siitä suunnasta, josta bussi oli tulossa.

Lopuksi oli vielä otettava neljäs palanen tiedonkulun sisäpiiriin, jotta linjalta 23 tauolle lähtevä kuljettaja osaisi ajaa sille samalle porttipysäkille asti eikä jäisi odottamaan minua edelliselle pysäkille, jossa on virallinen kuljettajanvaihtopaikka.

Työnjohtaja jäi näpyttämään tietokonettaan, jotta saataisiin tietojärjestelmät vastaamaan todellisuutta, ja hoitamaan muutamaa muutakin asiaa, jotka samaan aikaan olivat ilmassa. Kiireisinä ajankohtina liikennetyönjohto on varmasti stressavaa, miksi olen aikonut siitä pysyä erossa. Minä lähdin kohti pysäkkiä.

Siellä meitä sitten oli kolme kuljettajaa, kaksi bussia, ja yhdet matkustajat samaan aikaan. Kaikki tiettävästi pääsivät oikeisiin kohteisiin.

Kategoria(t): Työnteko Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.